    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Thu, 2 Apr 2009 18:29:16 +0200

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1flkqfhzoorm0

    > Znowu półprawda. Wybiórczy jesteś :) Pojawia się dopiero po włączeniu
    > urządzenia wyłącznikiem i to przez rezystancję urządzenia. I to tylko w
    > przypadku urządzeń jednofazowych.

    Półprawdy to Ty piszesz i za chwilę to udowodnię :)
    Szczerze mówiąc nie lubię tego sformułowania, bo to jest swego rodzaju
    matactwo z Twojej strony.
    Albo coś jest prawdą, albo nią nie jest.
    Ty zakładasz, że każde urządzenie zawsze jest wyłączone, kiedy się psuje.
    O dziwo urządzenia jednak wolą się psuć właśnie wtedy, kiedy są włączone
    lub, kiedy są włączane.
    Poza tym nie bierzesz pod uwagę, ze wiele urządzeń pracuje bez przerwy,
    zwłaszcza urządzenia, które muszą być podłączane do gniazd z bolcem:

    Lodówka - posiada obudowę metalową i z reguły pracuje 24h/dobę i 365dni w
    roku - posiada wtyk z bolcem.
    Pralka - coraz częściej wyposażane są w sterowanie elektroniczne i coraz
    częściej posiadają funkcję "standby", czyli pobierają prąd przez wewnętrzny
    zasilacz zasilający elektronikę.
    Komputer - od wielu lat posiada funkcję "standby".
    Bojler elektryczny - z reguły jeżeli używa się grzania elektrycznego to jest
    włączony przez dłuższy czas dnia.
    Kocioł węglowy, gazowy ze sterowaniem - chyba nie trzeba tłumaczyć, ze
    zazwyczaj pracują bez przerwy w okresie zimowym i bardzo często przez cały
    rok grzejąc ciepłą wodę.
    Grzejniki elektryczne także zazwyczaj pracują przez cały czas w okresach
    grzewczych jeżeli są użytkowane, a jeżeli są używane do dogrzewania to są
    włączone, kiedy są użytkowane.
    Kuchnia elektryczna, płyta grzewcza, zmywarka, kuchenka mikrofalowa - kto je
    wyłącza z sieci, skoro większość z tych urządzeń posiada zegary, a dostęp do
    wtyczek jest utrudniony ?
    Młynki, krajalnice, ekspresy do kawy i herbaty, czajniki elektryczne.
    Telewizor - także posiada "standby".

    W stosunku do tych urządzeń, które zazwyczaj są stale podłaczone do sieci,
    wymienionych wyżej mamy jeszcze urządzenia, które użytkujemy sporadycznie:
    Suszarka do włosów, lokówka, radio, zestaw audio, ładowarka do telefonu,
    zegarek, lampka nocna, większość nowych elektronarzędzi.
    Wszystkie te urządzenia mają drugą klasę izolacji, czyli nie używaja bolca.
    W ich przypadku nie ma znaczenia czy gniazdo ma bolec czy też nie.

    Jak zatem widzisz te urządzenia, które potrzebują gniazda z bolcem
    użytkowane są prawie bez przerwy.
    Zatem Twoje twierdzenie "bierze w łeb"

    > Najczęściej jest tak że urządzenie po włączeniu nie działa więc
    > orientujemy
    > się że coś jest nie OK, naprawiamy i zagrożenie znika.

    O ile mamy szansę przeżyć i je naprawić :)

    > Owszem, nie twierdzę
    > że system zerowania (wspólne PE i N) nie ma wad. Ma, jak każdy inny
    > system.
    > Jeśli wszelako stosuje się go ze zrozumieniem i starannością, podnosi
    > bezpieczeństwo aniżeli obniża.
    > Ponadto, co już ci zupełnie umyka, funkcja ochronna zerowania to tylko
    > jedna z funkcji. Pytającemu chodziło o wyrównanie potencjałów mas kilku
    > urządzeń aby ich współpraca odbywała się lepiej. Nie chodziło mu o
    > podniesienie bezpieczeństwa.

    O poprawieniu współpracy autor nie napisał ani jednego słowa. Po co zatem
    wysuwasz takie błędne wnioski ?
    Jak się ustosunkujesz do tego stwierdzenia autora wątku "Ostatnio obudowa z
    komputera zaczęła kopać" ?
    Według mnie autor obawia się porażenia prądem. Zatem chce poprawić
    bezpieczeństwo. Pyta się tylko czy może to być spowodowane uszkodzeniem
    monitora i czy musi go naprawić.
    Ty mu proponujesz wykonanie zerowania nie znając stanu instalacji, ani jej
    rodzaju, co w większości przypadków starych instalacji może stanowić bardzo
    poważne zagrożenie.
    Ja natomiast proponuję mu wykonanie uziemienia + wykonanie połączenia
    wyrównawczego, które zapewnią mu pełne bezpieczeństwo, nawet w przypadku,
    kiedy oporność uziomu będzie duża.
    Po prostu bezpieczniej jest w domu, w którym w razie wystąpienia awarii, na
    obudowach i instalacjach pojawia się pewne napięcie względem ziemii, dużo
    niższe od pełnego napięcia sieci, ale jest ono takie same na wszystkich
    urządzeniach i instalacjach, które możemy dotknąć, niż w domu, w którym
    pojawia się pełne napięcie sieci na obudowie komputera czy innego urządzenia
    znajdującego się blisko grzejnika czy kranu, które możemy dotknąć
    jednocześnie dotykając obudowy urządzenia pod napięciem.
    Co ciekawsze, wykonanie uziemienia + połączenia wyrónawcze jest zgodne ze
    starymi jak i z nowymi przepisami.
    Wykonanie zerowania jest zgodne tylko ze starymi przepisami, a w praktyce
    stanowi spore zagrożenie dla ludzi.