    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: utna prawda o samochodach elektrycznych.
    Date: Fri, 2 Feb 2018 21:22:26 +0100
    <p4v09t$2lu$1$opajak@news.chmurka.net> <1jxy32xvhp15r$.dlg@myjk.org>
    <5a73244c$0$571$65785112@news.neostrada.pl>
    <p4vook$83h$1@node2.news.atman.pl>
    <5a7374f9$0$573$65785112@news.neostrada.pl>
    <p500di$f5i$1@node2.news.atman.pl>
    <5a743cae$0$589$65785112@news.neostrada.pl>
    <p524al$e2o$1@node2.news.atman.pl>
    <5a74bd5b$0$599$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 02.02.2018 o 20:34, T. pisze:
    > Dziękuję za wyjaśnienia. Zatem przy piecu nie mam komina, ale muszę
    > jakiś chwyt powietrza na zewnątrz zrobić przy pompie? Duże to przekroje?
    > Bo też - jeśli nie ma się od razu - to trzeba kuć ściany...

    Dla ścisłości, nie jestem ani instalatorem ani serwisantem. Sam posiadam
    pompę ciepła powietrze-woda, a że lubię wiedzieć co mam to się dziele
    wiedzą najlepszą jaką mam, na ten moment.

    A Ty chcesz zakładać/zmieniać to co masz na PC?

    Na obrazie który załączyłeś wcześniej (o rozkopanym ogrodzie), widać
    kolektor poziomy dla pompy gruntowej. Do wyboru masz jeszcze np.
    kolektor pionowy czyli odwierty, ale wtedy nie musisz przekopywać
    ogródka. Odwierty zazwyczaj droższe, ale ogródek... Sam widzisz.

    W przypadku pomp ciepła powietrznych mówimy o:
    a) splitach (taką mam), gdzie wewnętrzna jednostka (wygląda jak piec
    gazowy) wisi na ścianie wewnątrz, a dwiema miedzianymi elastycznymi
    rurkami fi 18mm + fi 12mm otulina jest połączona z jednostką zewnętrzną
    która stoi za ścianą (taki duży wentylator). Tymi rurkami przepływa
    czynnik i to wszystko.

    b) monobloki, gdzie obie części masz w postaci wyglądającej jak lodówka
    (masz tam schowany zbiornik CWU) i stoi to wewnątrz budynku, ale
    potrzebuje powietrza z zewnątrz z którego będzie pobierało ciepło. Tutaj
    fi są już w granicach 160-200mm, bo potrzebne przepływy powietrza to już
    2000-3000 m3/h

    Czyli masz (z komercyjnych rozwiązań) dwa rodzaje pomp ciepła do wyboru.
    Dla każdego rodzaju możesz je mieć w dwóch wariantach.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz