  • Data: 2011-06-12 20:43:00
    Temat: Re: "uspokajacz sygnału"
    Od: "Feromon" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:0fc4c964-f61b-4c7c-bc66-8bd5b64c8e9e@v18g2000yq
    e.googlegroups.com...
    On Jun 11, 12:46 am, "Feromon" <f...@w...pl> wrote:

    >Podziel natężenie przepływu przez przekrój kanału, a potem podziel te
    >15 metrów przez otrzymaną prędkość i zobacz jakie jest opóźnienie.
    >Na oko (kanały 0,25m?) strzelam że jakieś 3 sekundy. Nie wiem czy to
    >by mogło powodować oscylacje o tak niskiej częstotliwości.

    >To raczej trzeba było odwrotnie, ale wątpię że tu leży przyczyna,
    >skoro amplituda oscylacji i tak była mniejsza.
    >Może być histereza (luz) na zaworze, bo o ile dobrze zrozumiałem, to
    >elementem wykonawczym jest zawór. Histereza może powodować oscylacje
    >nawet z samym blokiem P.

    No tak, dla takiego opóźnienia kanał musiałby mieć kilkaset metrów.
    Ale ta histereza zaworu mnie nie przekonuje.

    Sterownik porównuje wartość nastawioną ze zmierzoną.
    Stwierdza: za ciepło.
    Podkręca chłodzenie.
    za 5 sekund sprawdza - znowu za ciepło!
    Więc podkręca chłodzenie!!!!!
    Ale przez te 5 sekund obniżenie chłodzenia nie znalazło
    reakcji w termometrze.
    Więc znowu podkręca chłodzenie, zamiast poczekać na skutek.

    Zwiększenie stałej czasowej powinno spowodować
    rzadsze zainteresowanie sterownika wartościami mierzonymi.
    Wszak jest to obiekt o olbrzymiej stałej czasowej i nie trzeba korygować
    nastaw co 5 sekund.
    We wtorek popatrzę, ile jest korekt w ciągu 5 minutowego cyklu oscylacji...

    Pozdrawiam
    Feromon