  • Data: 2010-11-19 20:03:27
    Temat: Re: umowa z era mix
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Kotlet" ic6gs3$lbk$...@i...gazeta.pl

    > konieczne czy bardziej oplacalne ?

    Jest mowa o konieczności wprowadzenia zmian, ale nie ma
    mowy o tym, że ma zostać zachowana ta sama opłacalność. :)

    Nie da się ukryć, że Ustawodawcy chodzi tylko o tę sytuację, gdy
    bez wprowadzenia korekty nie ma możliwości wystawienia faktury
    czy ustalenia nowej ceny.

    Jeśli ktoś zawarł umowę na cenę brutto, ta cena NIE MUSI się zmienić
    po zmianie VAT. Dopiero wówczas cena brutto musi się zmienić, jeśli
    zachowana zostanie cena netto a VAT ulegnie zmianie. I nie ma wątpliwości
    co do tego, że właśnie o tę konieczność chodzi w tej ustawie.

    Innymi słowy nie można uznać, że operator zmienił warunki, jeśli umówił
    się na 10_złotych_bez_VAT i po korekcie VAT cena_z_VAT uległa zmianie.

    BTW -- zmiana VAT nie interesuje zbyt mocno tych, którzy umówili
    się na cenę netto plus VAT, gdyż ci ludzie odliczają VAT. Taka
    osoba doliczy więcej i więcej odliczy.

    -=============-

    Aby rozwiać wątpliwości. ;) Era umówiła się ze mną na 19 złotych z VAT.
    Przysłała mi fakturę na 20,59 złotych brutto.

    Usługi objęte Kwota Stawka Kwota Kwota
    podatkiem VAT netto VAT VAT brutto

    Telekomunikacyjne 16,88 3,71 22% 20,59

    Po zmianie VAT można napisać tak:

    Usługi objęte Kwota Stawka Kwota Kwota
    podatkiem VAT netto VAT VAT brutto

    Telekomunikacyjne 16,74 3,85 23% 20,59

    Pomijam już fakt naliczenia 1.59 za coś dla mnie nieznanego. :)
    Być może jest tak:

    -- 10 groszy za jeden niechciany dowcip
    -- 150 groszy za rozmowę z konsultantem
    z ubiegłego miesiąca,
    -- -1 grosz wynikający z jakiegoś błędu

    Ponieważ można zachować cenę z umowy -- konieczności jej zmieniania
    nie ma. :) A zatem i wspomniane prawo tu nie obowiązuje, bo ono mówi
    o sytuacji, gdy zmiana umówionej ceny jest wymuszona zmianą podatku VAT.

    I taka sytuacja istnieje. Jest nią umówienie się na cenę_netto+VAT.
    Cena ta MUSI ulec zmianie po zmianie podatku VAT: albo zmianie
    ulegnie całość -- cenę_netto+VAT, albo część -- cena_netto,
    albo naruszone będą zasady matematyki. ;)

    W wypadku umówienia się na cenę zawierająca VAT -- umówiona cena
    nie musi ulec zmianie, gdy zmieni się VAT. :)

    -=-

    () albo Ustawodawca jest głąbem (zakładającym -- i tak wszystko
    jest jasne, po co więc pisać, że cena musi ulec zmianie, aby
    zachować tę samą opłacalność świadczenia usługi, czyli po co
    pisać gdziekolwiek o tym, że zysk nie może ulegać zmianom)
    piszącym ustawy tylko po to, aby je pisać

    () albo pisząc o tej konieczności zakłada ewentualność
    umówienia się na cenę_netto+VAT w której nie ma możliwości
    dotrzymania umówionej ceny po zmianie stawki VAT.

    W pierwszym wypadku należy chyba iść za ciosem i uznać, że każda
    zmiana każdego czynnika cenotwórczego wymusza zmianę ceny końcowej. :)
    (i dotyczyć to powinno nie tylko operatorów telefonii) Od tej pory
    nikt nie może zmienić swego zysku!

    Idźmy dalej -- powołajmy Urząd Ochrony Wymuszenia Zmiany Ceny
    kontrolujący poprawność ceny końcowej. :) Każda firma musi od
    tej pory dokładnie (z dokładnością do jednego grosza? -- chyba
    tak) wyliczyć każdą składowa ,,ceny ostatecznej'' i stosownie
    zmieniać tę cenę końcową... Odstępstwa (w obie strony -- w dół
    albo w górę) będą karane... Powiedzmy -- karą 10% niedokonanej
    zmiany ceny...

    Iluż ludzi znajdzie pracę... Iluż pracowników potrzeba do wyliczenia
    zmiany umówionej ceny (a cena MUSI się zmienić, jeśli coś, co ją
    kształtuje ulegnie zmianie -- nie ma mowy o wzięciu na ,,siebie''
    strat lub zysków wynikających ze zmiany czynnika kształtującego
    cenę) i iluż do skontrolowania poprawności...

    -=-

    Oczywistością jest, że miana VAT nie ciągnie za sobą KONIECZNOŚCI zmiany ceny brutto.

    Można co najwyżej pofilozofować, czy zmiana VAT z 22% na 22 tysiące procent wymusza
    zmianę ceny brutto. Niby nie? -- a jednak tak, bo po takiej zmianie operator albo
    padnie, :) albo zmuszony będzie do skorygowania ceny brutto.

    Natomiast zmiana VAT o 1% nie zmusza do zmiany ceny brutto.

    Zmusza natomiast do zamiany albo części wartości
    zapisanej określeniem cena_netto_VAT, albo do całości.

    -=-

    Ale żyjemy w Głupolandzie, gdzie obok siebie istnieje prawda i prawda_sądowa,
    więc istnieć tu może jednocześnie prawo i prawo_sądowe. Pogoda z pogodą_sądową
    oraz życie obok życia_sądowego, rzeczywistość wraz rzeczywistością_sądowa czy
    też cena i odpowiednia do niej równoległa cena_sądowa, a także konieczność
    z jej komplementarną resztą zwaną koniecznością_sądową. )

    IMO nie od zdrowego rozsądku (i nie od intencji Ustawodawcy)
    zależeć będzie interpretacja tej ustawy, ale od tego, jak
    daleko odeszliśmy od Polski Kaczyńskich_i_Kaczyńskich_sądowych. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'