  • 31. Data: 2013-11-15 08:07:56
    Temat: Re: ułamki (alternatywnie do floata)
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-11-14 18:11, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości

    > No i gdzies masz wiecej niz cztery cyfry po przecinku?

    Notowania Forex - większość par walutowych jest podawana z dokładnością
    do pięciu. Platforma transakcyjna pozwala na handel instrumentami z taką
    dokładnością, więc np. rozliczenie CFD będzie musiało być policzone co
    najmniej z taką dokładnością. A jeszcze jak od tych wartości masz
    policzyć np. prowizję w wysokości 0,9%, albo podatek 21%. Na końcu
    pewnie zaokrąglisz do wynikowej waluty, najczęściej nawet do dwóch cyfr
    po przecinku, ale po drodze liczenie na czterech po przecinku może się
    mocno mścić.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 32. Data: 2013-11-15 08:09:59
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-14 19:48, bartekltg pisze:

    > Float to 7 cyfr dziesiętnych.
    > Roczne zarobki posła i już jesteś na granicy zgubienia grosika.
    > Z budżetu Polski podprowadziłeś 34złote ;-)

    Pawłowi chodziło o własny typ float....

    > Ciekawe. Ale czemu nie użyć liczby całkowitej?
    > Przewalutowania i procenty i tak liczy się do złotówki/dolara czy
    > grosza/centa, bo liczy się wg przepisów.

    Nie - liczy się dokładniej - księguje się z dokładnością do grosza/centa
    ect... Inaczej jakbyś miał paczkę 1000 diodek za 2 zł, to sumując
    wartościami te diodki miałbyś 0zł.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 33. Data: 2013-11-15 08:13:10
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-14 18:11, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości

    > No i gdzies masz wiecej niz cztery cyfry po przecinku?

    Przy księgowaniu, czy obliczeniach? Bo dałem przykład, powiedzmy, ze
    rozliczenia prowadzisz w Euro, natomiast masz na stanie np forinty,
    dodatkowo powiedzmy, że liczysz od nich oprocentowanie i wyrażać musisz
    zarówno w forintach jak i w euro. Dodatkowo, niektóre papiery
    wartościowe, przynajmniej swojego czasu potrzebowały wyższej precyzji
    niż 4 miejsca po przecinku.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 34. Data: 2013-11-15 08:20:04
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    > Float to 7 cyfr dziesiętnych.
    > Roczne zarobki posła i już jesteś na granicy zgubienia grosika.
    > Z budżetu Polski podprowadziłeś 34złote ;-)

    Pisząc "float" miałem na myśli liczby zmiennoprzecinkowe.
    Wielkość mantysy zwykle jest większa niż 7.

    > Ciekawe. Ale czemu nie użyć liczby całkowitej?
    > Przewalutowania i procenty i tak liczy się do złotówki/dolara czy
    > grosza/centa, bo liczy się wg przepisów.

    Bo dzięki temu można na tych samych liczbach mieć zbliżoną dokładność
    zarówno gdy liczysz dolary Zimbabwe (wersja 4, czyli ZWL *) jak
    i bitcoiny.

    *) 1 ZWL = 1e25 ZWD, przy czym ostatnim banknotem wydrukowanym (nie
    wszedł ostatecznie do obiegu) było 1e14 ZWL.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 35. Data: 2013-11-15 09:07:15
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2013 20:25:30 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:
> [...]
    >
    > generujesz wielomiany legandrea, potem szukasz zer - to są węzły.
    >

    > Formuła trójczłonowa dla tych wielomianóww jest wymierna.
    >
    > Mają tylko wymierne współczynniki.
    >
    > Po wygenerowaniu wieomianów miejsca zerowe i całki
    >
    > można już liczyć z dowolną precyzją, bez konieczności
    >
    > przeliczania wszystkiego ze zwiększoną dokładnością.
    >

    > *) prawie, bo obecne komputery są na tyle mocne, że
    >
    > na wielomian potrzebny do wszelkich rozsądnych operacji
    >
    > wystarczy wziąć pakiet typu gmp i wpisać sporą dokładność,
    >
    > weryfikując tylko wyniki, czy nie ma szumu:)

    haha, swojska glupota prymitywów z tej grupy ;//
    - przy tym odpowiedz zupelnie nieciekawa

    co do tematow bigintow to sam temat jest ciekawy,
    np ciekawe jest czy robic jakas biblioteczke dla
    obliczen na bigintach stalego rozmiaru czy 'zmiennego', ale i dalej pare ciakwych
    decyzji
    i pare ciekawych algorytmow do napisania i uruchomienia, (na przyklad takie skracanie
    na prawde jakiegos wielkiego licznika przez wielki mianownik) od paru lat zbieram
    sie by to
    napisac ale ciagle nawet teraz chyba tego nie napisze bo mam cigale pare wazniejszych
    tematów
    do przerobienia //len

  • 36. Data: 2013-11-15 09:59:39
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-11-15 08:13, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > zarówno w forintach jak i w euro. Dodatkowo, niektóre papiery
    > wartościowe, przynajmniej swojego czasu potrzebowały wyższej precyzji

    Pisałem obok - sporo par walutowych na Forex ma dokładność do 5 miejsc
    po przecinku (w gazetach z reguły podają 4 miejsc).

    A jeszcze nie tak dawno ceny ułamkowe towarów rolniczych niektóre
    giełdy podawały tradycyjnie w ósmych albo mniejszych częściach. 1/32 to
    już pięć miejsc po przecinku, a jak ktoś się uparł na 1/64 - to i sześć.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 37. Data: 2013-11-15 12:07:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Notowania Forex

    No ale przyznajmy uczciwie, ze to nisza nisz, jesli chodzi o zastosowania
    finansowe. Przewazajaca wiekszosc softu finansowego nie potrzebuje takich
    dokladnosci.

  • 38. Data: 2013-11-15 12:13:42
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-15 12:07, Ghost pisze:

> [...]
    >
    > No ale przyznajmy uczciwie, ze to nisza nisz, jesli chodzi o
    > zastosowania finansowe. Przewazajaca wiekszosc softu finansowego nie

    Dałem przykład z drobnymi elementami rozliczanymi w firmie., tam tez
    dokładność obliczeń wartości może być różna....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 39. Data: 2013-11-15 12:24:03
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:528601e5$0$2145$65785112@news.neostrada.pl...

    > Dałem przykład z drobnymi elementami rozliczanymi w firmie., tam tez
    > dokładność obliczeń wartości może być różna....

    Ale do przechowywania starczaja 4 cyfry. W wieszkosci softu finansowego.

  • 40. Data: 2013-11-15 12:32:47
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-15 12:24, Ghost pisze:

    > Ale do przechowywania starczaja 4 cyfry. W wieszkosci softu finansowego.

    Ale przechowywanie jest tu najmniej istotną rzeczą (sposób
    przechowywania tu jest zależny od bazy danych i zazwyczaj dokładność
    bezproblemowo mozna ustawic), istotne są obliczenia.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl