  • 201. Data: 2011-04-11 16:39:30
    Temat: Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2011-04-11 15:03, Arek pisze:

    > Nie znasz, ale swoje wiesz?

    Bo nie jestem slepy i widze, ze z roku na rok, mam chociazby w swojej
    najblizszej okolicy, wiecej wiatrakow.
    Uwazasz, ze aby to dostrzec, potrzebna jest znajomosc planow? :>

    > Owszem, ale UE każe nam płacić za emisję CO2, więc też wyjdzie drogo.

    Mozna zainwestowac w filtry i nie trzeba bedzie placic tyle za emisje.
    O np.
    http://biznes.trojmiasto.pl/Nowa-elektrownia-weglowa
    -stanie-na-Pomorzu-n41908.html

    > elektrownia węglowa mimo, że tańsza niż atom też swoje kosztuje.

    Zycie kosztuje... chciales miec darmowa energie z powietrza?

    > Bo jest droga. Więc im więcej wiatraków tym droższy prąd. Zresztą
    > produkcja z wiatraków w skali kraju nie jest jakoś szczególnie duża.

    Jeszcze nie jest, ale moze kiedys bedzie to znaczacy procent.

    --
    Karolek

  • 202. Data: 2011-04-17 22:07:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    > Nie wiem jak to dzis bilansowane w osiedlach mieszkalnych, ale tak
    > kiedys liczylem ze zasadniczo nocna produkcja naszych elektrowni
    > powinna wystarczyc.
    > A wtedy nie trzeba rozbudowy sieci

    Jesteś pewien?

    > I znow - jak sobie kiedys liczylem spadki napiec - to to jest bardzo
    > madry pomysl. I Amerykanie go stosuja standardowo - kazdy ma swoj
    > transformator.

    KOSZTY... kable ziemne 15 czy 25 kV kosztują spor wiecej niż kable na 400V
    no i bezpieczeństwo...

    15kV czy 25kV stwarza znacznie większe ryzyko przy naruszeniu kabla niż
    zwykłe 400V.

  • 203. Data: 2011-04-17 22:24:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.03.2011 13:38, Cavallino pisze:

    > Na tym że tracisz najważniejszą cechę samochodu - możliwość jazdy non
    > stop tak długo jak się zechce.
    > Kilka minut przerwy na normalne tankowanie pomijam rzecz jasna.

    Dlaczego pomijasz?

    Primo: są technologie pozwalające na "zatankowanie" pojazdu
    elektrycznością równie szybko.

    Secundo: w długich podróżach przerwy powinny być z przyczyn czysto
    biologicznych dłuższe, niż tylko kilka minut.

  • 204. Data: 2011-04-17 22:32:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.04.2011 23:24, Marek Dyjor pisze:

> [...]
    > będzie te kilkadziesiąt czy kilkaset amper podać do gniazda.
    >
    > Za chwile sie okaże że trzeba ciągnąć linie SN do każdego domu i każdy

    Kilkaset amper? Nie przesadzasz?

    Tak z ciekawości... Mam zbiornik na 42l ON, czyli licząc mocno górką w
    zbiorniku mam 1,6GJ energii czyli około 444kWh.

    Przy codziennych trasach tankuję jakieś 2x w miesiącu (oczywiście nie
    zawsze do pełna, ale dla uproszczenia powiedzmy że do pełna).

    To daje mi "tankowanie" do pełna rozłożone na 15 nocy, czyli 120 godzin.
    To mi daje ładowanie z mocą średnią około 3,7kW.

    Wow. Ale wielka moc. Aż o 0,2kW więcej niż ma mój czajnik elektryczny.

  • 205. Data: 2011-04-17 22:56:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Apr 2011 22:32:35 +0200, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >To mi daje ładowanie z mocą średnią około 3,7kW.

    >Wow. Ale wielka moc. Aż o 0,2kW więcej niż ma mój czajnik elektryczny.

    Twoj czajnik nie spelnia unijnych norm :-)

    ale jakby tak kazdy posiadacz jednego z 19 mln samochodow wlaczyl swoj
    czajnik, to by krajowej energetyce zabraklo polowe mocy.

    Na szczescie samochod elektryczny bedzie mial sprawnosc co najmniej
    dwa razy lepsza niz silnik spalinowy, wiec moze krajowa energetyka
    wyrobi.

    J.

  • 206. Data: 2011-04-17 23:01:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Apr 2011 22:07:05 +0200, Marek Dyjor wrote:

    >Jesteś pewien?

    Patrz obok - Andrzej sie doliczyl 70GW, ale mocy cieplnej.
    Elektrycznej bedzie potrzeba ponizej polowy - a tyle akurat mamy.

> [...]
    >no i bezpieczeństwo...
    >15kV czy 25kV stwarza znacznie większe ryzyko przy naruszeniu kabla niż

    W USA jakos sie ten system sprawdza.

    I moze nawet nie jest drogi bo w kablach miedz kosztuje, a nie
    izolacja. I nich szczegolnie - transformator ma kazdy na slupie :-)

    J.

  • 207. Data: 2011-04-18 00:18:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.04.2011 22:56, J.F. pisze:

    > Twoj czajnik nie spelnia unijnych norm :-)

    Zapewniam Ciebie, że ma sprawność 100% ;->

    > ale jakby tak kazdy posiadacz jednego z 19 mln samochodow wlaczyl swoj
    > czajnik, to by krajowej energetyce zabraklo polowe mocy.

    Mówisz? Dziwne, że ludzie mający elektryczne ogrzewanie/chłodzenie
    (podobny rząd mocy) jakoś tego problemu nie powodują.

    > Na szczescie samochod elektryczny bedzie mial sprawnosc co najmniej
    > dwa razy lepsza niz silnik spalinowy, wiec moze krajowa energetyka
    > wyrobi.

    Ano właśnie - silniki spalinowe są dość marnotrawne i nie pozwalają np.
    na odzyskiwanie energii przy hamowaniu.

    Więc generalnie nie będzie to większy problem niż popularyzacja
    klimatyzacji.

  • 208. Data: 2011-04-18 00:40:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Apr 2011 00:18:52 +0200, Andrzej Lawa wrote:

    >Zapewniam Ciebie, że ma sprawność 100% ;->

    No dobra, zartowalem .. ale czajnika 3.5kW to nie widzialem.
    2, 2.2 kW .. trojfazowy ? :-)

    >Mówisz?

    Prosty rachunek - 19*3.7=70 GW. Krajowe elektrownie maja ~35GW.

    > Dziwne, że ludzie mający elektryczne ogrzewanie/chłodzenie
    >(podobny rząd mocy) jakoś tego problemu nie powodują.

    Nie ma ich 19 mln ?

    J.

  • 209. Data: 2011-04-18 09:31:17
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 18.04.2011 00:40, J.F. pisze:

    > No dobra, zartowalem .. ale czajnika 3.5kW to nie widzialem.
    > 2, 2.2 kW .. trojfazowy ? :-)

    Przecież to niecałe 16A.

    > Prosty rachunek - 19*3.7=70 GW. Krajowe elektrownie maja ~35GW.

    To, że przydałoby się nieco większe możliwości produkcyjne to inna
    sprawa. Stąd dążenie do postawienia elektrowni jądrowej.

    > Nie ma ich 19 mln ?

    Ale za to żrą kilka razy więcej energii.

    Poza tym zakładasz, że ponad 50% całkowitej populacji (włączając w to
    staruszków, emerytów, niemowlaki przedszkolaków itd.) ma indywidualne
    samochody używane codziennie na trasach minimum 60km dziennie.

    Swoją szosą jeśli ma to być regulowane administracyjnie, to równie
    dobrze można administracyjnie "kastrować" samochody miejskie do 50km/h ;->

    W końcu to tylko kwestia sterowania - nawigacja lub bramki na rogatkach
    mogą wysyłać do komputera pokładowego informacje o światłach,
    ograniczeniach itepe prowadząc do dalszej optymalizacji zużycia energii.

    I, jak sam zauważyłeś, silniki elektryczne są dużo sprawniejsze -
    zwłaszcza w korkach (bo nie muszą się kręcić po próżnicy).

  • 210. Data: 2011-04-18 22:19:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    > Patrz obok - Andrzej sie doliczyl 70GW, ale mocy cieplnej.
    > Elektrycznej bedzie potrzeba ponizej polowy - a tyle akurat mamy.

    > W USA jakos sie ten system sprawdza.

    tylko żę w USA panuje dość prymitywny system że wszystko wisi na słupach oni
    praktycznie nie budują lini podziemnych.