  • 51. Data: 2009-03-08 11:28:10
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > _Tylko_ przerwanie paru lat. Skoro taniej można zrobić N razy szybszego
    > RISCa to po co się męczyć z '51?

    Pic polega na tym, że projekt rdzenia 51 można kupić za psie pieniądze
    albo znaleźć nawet darmowy. Do tego masz za darmo mnóstwo dokumentacji,
    assemblerów, komercyjne kompilatory i doświadczonych ludzi. Więc po co
    producent SoCów miałby się pchać w jakiegoś nikomu nieznanego RISCa albo
    płacić za licencję np. ARMowi jeśli rdzeń 51 jest w danym zastosowaniu
    wystarczający?

  • 52. Data: 2009-03-08 11:36:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > Pic polega na tym, że projekt rdzenia 51 można kupić za psie pieniądze
    > albo znaleźć nawet darmowy.

    http://www.opencores.org/projects.cgi/web/avr_core/o
    verview/

    nie tylko '51 jest implementowalny w sprzecie.

    > Do tego masz za darmo mnóstwo dokumentacji,

    Zupelnie jak u innych.

    > assemblerów

    To trywialne i nie dziwi.

    >, komercyjne kompilatory

    Jakis z nich obsługuje cos poza C ?

    > i doświadczonych ludzi.

    Niedługo odchodzących na emeryturę.

    > Więc po co
    > producent SoCów miałby się pchać w jakiegoś nikomu nieznanego RISCa

    Obawiam się że AVR na ten przykład jest troche juz znany.

    > albo
    > płacić za licencję np. ARMowi jeśli rdzeń 51 jest w danym zastosowaniu
    > wystarczający?

    Po co brać mercedesa skoro 126p jest w tej samej cenie? Co prawda ktos
    mógłby zauważyć że proces developingu na cpu którego projektowano pod
    kątem współczesnych kompilatorów może być szybszy, ale kto by się
    przejmował szczegółami skoro mamy w zespole samych miszczuf znających
    tylko '51 i piszących kod wprost w hex.

  • 53. Data: 2009-03-08 11:40:53
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbych pisze:

> [...]
    > producent SoCów miałby się pchać w jakiegoś nikomu nieznanego RISCa albo
    > płacić za licencję np. ARMowi jeśli rdzeń 51 jest w danym zastosowaniu

    E tam. Atmel kupi jakąś firmę od SoCów i będziesz miał SoCe z rdzeniem
    RISCowym. Zresztą robi SOCe ale na razie zdaje się bez analogówki.

    MD

  • 54. Data: 2009-03-08 11:47:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Jakis z nich obsługuje cos poza C ?

    A po co? To że ty nie potrafisz obyć się bez c++ to nie znaczy, że nie
    znajdą się ludzie, którzy to potrafią.

    > Niedługo odchodzących na emeryturę.

    Spokojnie, moje pokolenie też zaczynało od 51 (bo była to najłatwiej
    osiągalna architektura na początku lat 90) a do emerytury zostało mi
    jakieś 30..40 lat.

    > Obawiam się że AVR na ten przykład jest troche juz znany.

    I oczywiście można kupić licencję na jego rdzeń?

    > Po co brać mercedesa skoro 126p jest w tej samej cenie?

    Zapominasz o takim szczególe jak powierzchnia zajętego krzemu.

  • 55. Data: 2009-03-08 12:09:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > A po co? To że ty nie potrafisz obyć się bez c++ to nie znaczy, że nie
    > znajdą się ludzie, którzy to potrafią.

    Ależ oczywiście. Szkoda że jedynym merytorycznym powodem będzie brak
    kompilatora C++. Ale rozumiem - zawsze lepiej mieć w razie czego jakis
    inny powód typu "my potrafimy bez C++".

    > I oczywiście można kupić licencję na jego rdzeń?

    Po co. Autor wątku nie będzie go implementował w SoC. Ale gdyby chciał
    bedzie mógł - prawdopodobnie ten sam kompilator będzie używalny na innym
    rdzeniu i przy przemyślanej abstrakcji sprzętu kod będzie używalny. Jak
    weźmie '51 to wkopie się w bagno jedynych-w-swoim-rodzaju kompilatorów w
    dodatku czesto z feature: płać-i-płacz.

    > Zapominasz o takim szczególe jak powierzchnia zajętego krzemu.

    Krzem jest _tani_. A wybór czegos innego niż '51 moze miec uzasadnienie
    ekonomiczne w dłuższej perspektywie.

    Sugerowałbym zamknąc tematykę SoC - nie ma nic wspolnego z watkiem.

  • 56. Data: 2009-03-08 12:18:00
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > rdzeniu i przy przemyślanej abstrakcji sprzętu kod będzie używalny. Jak
    > weźmie '51 to wkopie się w bagno jedynych-w-swoim-rodzaju kompilatorów w

    Popieram. Przecież on zaczyna hobbystycznie i potrzebuje czegoś
    popularnego a nie niszowego, po to żeby łatwiej uzyskać pomoc lub
    przykłady w necie. Jeśli będzie się tym na poważnie zajmował zawodowo to
    wtedy potrzebne jest profesjonalne podejście. Jest możliwość dobrze
    zrobić na 51, PICach czy MSP to siada i się przyucza do nowej platformy.

    MD

  • 57. Data: 2009-03-08 12:18:41
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Ależ oczywiście. Szkoda że jedynym merytorycznym powodem będzie brak
    > kompilatora C++. Ale rozumiem - zawsze lepiej mieć w razie czego jakis
    > inny powód typu "my potrafimy bez C++".

    No cóż, moim zdaniem jest to lepszy argument niż "bez c++ nie da się".

    > Krzem jest _tani_.

    Czyli dążenie do zmniejszania powierzchni układu to tylko sport?

    > Sugerowałbym zamknąc tematykę SoC - nie ma nic wspolnego z watkiem.

    Bezpośrednio nie ma. Ale tłumaczy czemu wciąż się pojawiają nowe uC z
    rdzeniem 51 i wcześniej czy później można się o nie "otrzeć"

  • 58. Data: 2009-03-08 12:20:44
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Nie myl skali. COBOLowe aplikacje bankowe są powiązane ze sobą i ich
    > wymiana nie jest opłacalna ekonomicznie.

    Nie chodzi o zadne powiazania.

    > Startując nowe projekty siedzisz w samym środku bagna i wyboru nie masz.

    Alez masz wybor i robisz je w nowym srodkowisku o ile projekt nie dotyczy
    samej zmiany funkcjoinalnosci tego co w COBOLu. Caly klopot w tym, ze to co
    juz jest musi byc pielegnowane.

    > Obyś się nie przeliczył - koszt wymiany software na '51 jest porównywalny
    > z długością kodu. Może sie okazać ze ta nisza dla '51 zniknie bardzo
    > prędko bo taniej jest zatrudnić 2 programistów na 4 miesiące niż klepać z
    > dziada pradziada legacy hardware i patrzeć jak konkurencja znika za
    > horyzontem licząc straty.

    Demonizujesz 51. Piszac w C wcale nie bedziesz az tak bardzo w plecy z
    kosztem realizacji o ile w ogole. Z drugiej strony taki Visual Basic, nie
    jest szczytem osiagniec inzynierii programowania, a skutkiem m.in. polityki
    Microsoftu zdobyl niezla czesc rynku, teraz MS sie wypial i lansuje C#.
    Gdyby najlepsze rozwiazania techniczne zawsze wygrywaly na rynku, zyli bysmy
    w innym swiecie.

  • 59. Data: 2009-03-08 12:28:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > No cóż, moim zdaniem jest to lepszy argument niż "bez c++ nie da się".

    Argumenty za C++ przedstawialem niedawno na pl.comp.lang.c.
    kontrargumentacji merytorycznej nie było. Ale tu nie chodzi o C++.
    Kompilatory na uC mają masę dodatkowych features które może i pomagają
    pisać kod specyficzny dla platformy ale jednoczesnie uniemożliwiaja
    zrobienie abstrakcji na rdzeń. Pewnego dnia padnie decyzja o zmianie
    rdzenia (merytoryczna) i masz cały soft lądujący w smietniku bo
    super-jedyny kompilator innej firmy ma inne poglądy na temat standardu C
    niz nowy. A jeżeli agumentujesz to SoC to tym bardziej - Soc nie sluzy
    do migania diodami i wdepniecie w niestandardowy kompilator może byc
    niebezpieczne. O ile mi wiadomo do '51 sa same magiczne kompilatory C.

    > Czyli dążenie do zmniejszania powierzchni układu to tylko sport?

    Tylko pod warunkiem że jedynym elementem SoC jest rdzeń cpu (czyli żaden
    SoC). Jak nie, to zapewne jego rozmiar przestaje byc istotny w obliczu
    masy innych elementow systemu.

    > Bezpośrednio nie ma. Ale tłumaczy czemu wciąż się pojawiają nowe uC z
    > rdzeniem 51 i wcześniej czy później można się o nie "otrzeć"

    Jak mówiłem: stada Panow Kaziow produkujących centralki alarmowe beda je
    kupowac jeszcze przez 10 lat bo im się nie opłaca pisać na nowo
    software. Firma robiąca coś od zera wybierze '51 tylko dlatego ze ma
    stado developerów o wąskich horyzontach myślowych dłubiących 20 lat w
    asm tego cuda. Cała reszta zaswieci swieczkę ku pamieci '51.

  • 60. Data: 2009-03-08 12:35:12
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbych pisze:

    > No cóż, moim zdaniem jest to lepszy argument niż "bez c++ nie da się".

    > Czyli dążenie do zmniejszania powierzchni układu to tylko sport?

    Dążenie do zmniejszenia powierzchni jest działaniem producenta w celu
    obniżenia jednostkowych kosztów produkcji. Nie jest to żaden argument
    dla klienta/dewelopera. Jego interesuje cena tego układu. Nie wiem na
    ile mała powierzchnia i darmowe core przekłada się na niską cenę układu.
    Zresztą co to za różnica w powierzchni core. Core 51 możesz porównać do
    2313. A reszta powierzchni to porty no i inne peryferia w przypadku SoC.
    W sumie przy SoC korzyść jest z rezygnacji z kilku obudów i ich
    późniejszego montażu a nie ze zmniejszania powierzchni krzemu.

    MD