    From: "Alexy" <a...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: to ocali zycie a nie radary
    Date: Sun, 13 Mar 2011 23:27:58 +0100

    news:4d7d19bc$0$2458$65785112@news.neostrada.pl...

    > Masz oczywiście rację, że zderzak jako normalne urządzenie mechaniczne
    > działa tak jak działa bez żadnej magii, tyle że jego twórcy twierdzą coś
    > zupełnie innego.
    > Bo jeżeli uznamy to urządzenie za działające zgodnie z zasadami dynamiki
    > Newtona, to urządzenie jest bez sensu, bo obecnie są stosowane również
    > mające liniową charakterystykę urządzenia amortyzujące - również
    > wielorazowe, lżejsze i przenoszące większe obciążenia.
    > Można stosować również liniowe, tyle że jednorazowe, ale za to bardzo
> [...]

    Tyle, że te materiały nie posiadają cech, którą posiada zderzak Łągiewki.
    Niestety ale nie potrafią one samoczynnie się dostosowywać do prędkości
    uderzenia.
    Element obrotowy jakim jest obracający się walec posiada tzw. moment
    bezwładności, który powoduje, że w im krótszym czasie próbujemy rozpędzić
    takie koło tym większą musimy dostarczyć energię.
    Akurat tak się składa, że energia kinetyczna takiego napędzanego koła jest
    także nieliniowa.

    Eko = 1/2 * I * w^2

    Jak wiadomo większa prędkość pojazdu tym krótszy czas zderzenia i tym samym
    krótszy czas rozpędzania koła, a tym samym koło pochłania większą ilość
    energii.
    Te wszystkie materiały, które opisujesz niestety mają ograniczoną zdolność
    pochłaniania energii, której wartość niestety rośnie do kwadratu prędkości.
    Zatem ich przydatność mieści się w bardzo wąskim zakresie prędkości
    zderzenia. W przeciwieństwie do tych materiałów, zderzak Łągiewki działa w
    taki sposób, że zapewnia stałe przeciążenie w dużo większym zakresie
    prędkości zderzenia. Wartość tego przeciążenia zależy tylko od prędkości
    początkowej zderzenia oraz bezwładności mechanizmu.

    Ekl = 1/2 * m * v^2

    Eko - energia kinetyczna bryły obrotowej
    Ekl - energia kinetyczna obiektu poruszającego się prostoliniowo
    I - moment bezwładności bryły obrotowej
    w - prędkość kątowa
    ^ - podniesienie do potęgi
    * - razy
    v - prędkość liniowa
    m - masa

    Różnica w przypadku obecnych stref zgniotu polega na tym, że siły działają
    na odwrót. Na początku zderzenia te siły są małe, zaś wartość energii jest
    bardzo duża i wyrazona kwadratem prędkości. Dlatego też dochodzi do bardzo
    dużych przeciążeń w końcowym etapie takiego zderzenia. Te przeciążenia są
    wielokrotnie większe jak w przypadku zderzaka Łągiewki, gdzie siła działa w
    taki sposób, że zapewnia jednakowe przeciążenie w całym zakresie
    zatrzymywania pojazdu.

    Spróbuję to zobrazować.

    Strefa zgniotu podczas zderzenia działa tak:
    Przebyta droga: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
    Siła hamująca: 0 0 0 1 1 2 3 5 8 9
    Prędkość pojazdu: 9 9 9 8 8 7 6 4 1 0
    Energia kinetyczna: 9 9 9 8 8 7 6 4 1 0
    Przeciążenie: 0 0 0 1 1 2 3 5 8 9

    Zderzak Łągiewki sziała tak:
    Przebyta droga: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
    Siła hamująca: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
    Prędkość pojazdu: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
    Energia kinetyczna: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
    Przeciążenie: 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1

    Oczywiście to nie są rzeczywiste wartości, ale orientacyjne wartości
    procentowe w umownej skali od 0 do 9 aby można było zrozumieć zasadę.

    > Natomiast Łągiewka z resztą zespołu twierdzą że przy zderzeniu z ich
    > zderzakiem siły bezwładności znikają (konkretnie że są wielokrotnie
    > redukowane w stosunku do klasycznego zatrzymania na tej samej drodze).
    > Możesz sobie pooglądać obszerny film o wynalazku, wypowiedzi twórcy,
    > naukowców z zespołu, pooglądać i ocenić wiarygodność eksperymentów itp.
    > itd:
    > http://www.youtube.com/watch?v=JaFBXzrcPsM
    > (link do części pierwszej z pięciu)

    I gdzie tu widzisz niezgodność ?
    Jak przeanalizujesz te cyferki, które wczesniej napisałem to zauwazysz, że w
    czasie zderzenia sterfy zgniotu w pierwszym momencie nic się nie dzieje.
    Samochód nadal jedzie z niezmienioną prędkością, ponieważ energia kinetyczna
    jest bardzo duża, a siła przeciwdziałająca jest bardzo mała. I tak przez
    większy czas zderzenia energia kinetyczna pędzacego pojazdu jest prawie
    równa początkowej. Dopiero pod koniec zderzenia jest ona coraz gwałtowniej
    tracona, ale kosztem wystąpienia ogromnego przeciążenia.

    W przypadku zderzaka Łągiewki siła hamująca jest największa w pierwszej
    fazie uderzenia i stopniowo maleje proporcjonalnie do energii kinetycznej.
    Dzięki temu podczas całego zderzenia występuje stała wartość przeciążenia od
    chwili dotknięcia zderzaka, aż do chwili zatrzymania pojazdu.

    Co zaś się tyczy różnych wypowiedzi to nie można mieć za złe pismakom, ze
    przeinaczają słowa wynalazcy nie rozumiejąc do końca zachodzących zjawisk.
    Dla nich test z lokomotywką i monetą dowodzi, że przeciążenie znika.
    Oczywiście przeciążenie nie znika, lecz jego wartość jest tak mała, że nie
    jest w stanie pokonać sił tarcia o podłoże.