-
Data: 2011-03-13 23:27:58
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
news:4d7d19bc$0$2458$65785112@news.neostrada.pl...
>> Tu nie ma nic mitycznego ani pozaziemskiego. Ten zderzak działa
>> dokłądnie z ze znanymi nam zasadami fizyki i kinematyki i dynamiki.
>> Różnica jest tylko i wyłącznie w charakterystyce i innym rozłożeniu
>> oddziałujących sił i energii w czasie.
>
> Masz oczywiście rację, że zderzak jako normalne urządzenie mechaniczne
> działa tak jak działa bez żadnej magii, tyle że jego twórcy twierdzą coś
> zupełnie innego.
> Bo jeżeli uznamy to urządzenie za działające zgodnie z zasadami dynamiki
> Newtona, to urządzenie jest bez sensu, bo obecnie są stosowane również
> mające liniową charakterystykę urządzenia amortyzujące - również
> wielorazowe, lżejsze i przenoszące większe obciążenia.
> Można stosować również liniowe, tyle że jednorazowe, ale za to bardzo
> proste i tanie konstrukcje tego typu:
> http://www.metcomb.com/products.html
Tyle, że te materiały nie posiadają cech, którą posiada zderzak Łągiewki.
Niestety ale nie potrafią one samoczynnie się dostosowywać do prędkości
uderzenia.
Element obrotowy jakim jest obracający się walec posiada tzw. moment
bezwładności, który powoduje, że w im krótszym czasie próbujemy rozpędzić
takie koło tym większą musimy dostarczyć energię.
Akurat tak się składa, że energia kinetyczna takiego napędzanego koła jest
także nieliniowa.
Eko = 1/2 * I * w^2
Jak wiadomo większa prędkość pojazdu tym krótszy czas zderzenia i tym samym
krótszy czas rozpędzania koła, a tym samym koło pochłania większą ilość
energii.
Te wszystkie materiały, które opisujesz niestety mają ograniczoną zdolność
pochłaniania energii, której wartość niestety rośnie do kwadratu prędkości.
Zatem ich przydatność mieści się w bardzo wąskim zakresie prędkości
zderzenia. W przeciwieństwie do tych materiałów, zderzak Łągiewki działa w
taki sposób, że zapewnia stałe przeciążenie w dużo większym zakresie
prędkości zderzenia. Wartość tego przeciążenia zależy tylko od prędkości
początkowej zderzenia oraz bezwładności mechanizmu.
Ekl = 1/2 * m * v^2
Eko - energia kinetyczna bryły obrotowej
Ekl - energia kinetyczna obiektu poruszającego się prostoliniowo
I - moment bezwładności bryły obrotowej
w - prędkość kątowa
^ - podniesienie do potęgi
* - razy
v - prędkość liniowa
m - masa
Różnica w przypadku obecnych stref zgniotu polega na tym, że siły działają
na odwrót. Na początku zderzenia te siły są małe, zaś wartość energii jest
bardzo duża i wyrazona kwadratem prędkości. Dlatego też dochodzi do bardzo
dużych przeciążeń w końcowym etapie takiego zderzenia. Te przeciążenia są
wielokrotnie większe jak w przypadku zderzaka Łągiewki, gdzie siła działa w
taki sposób, że zapewnia jednakowe przeciążenie w całym zakresie
zatrzymywania pojazdu.
Spróbuję to zobrazować.
Strefa zgniotu podczas zderzenia działa tak:
Przebyta droga: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Siła hamująca: 0 0 0 1 1 2 3 5 8 9
Prędkość pojazdu: 9 9 9 8 8 7 6 4 1 0
Energia kinetyczna: 9 9 9 8 8 7 6 4 1 0
Przeciążenie: 0 0 0 1 1 2 3 5 8 9
Zderzak Łągiewki sziała tak:
Przebyta droga: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Siła hamująca: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
Prędkość pojazdu: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
Energia kinetyczna: 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
Przeciążenie: 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Oczywiście to nie są rzeczywiste wartości, ale orientacyjne wartości
procentowe w umownej skali od 0 do 9 aby można było zrozumieć zasadę.
> Natomiast Łągiewka z resztą zespołu twierdzą że przy zderzeniu z ich
> zderzakiem siły bezwładności znikają (konkretnie że są wielokrotnie
> redukowane w stosunku do klasycznego zatrzymania na tej samej drodze).
> Możesz sobie pooglądać obszerny film o wynalazku, wypowiedzi twórcy,
> naukowców z zespołu, pooglądać i ocenić wiarygodność eksperymentów itp.
> itd:
> http://www.youtube.com/watch?v=JaFBXzrcPsM
> (link do części pierwszej z pięciu)
I gdzie tu widzisz niezgodność ?
Jak przeanalizujesz te cyferki, które wczesniej napisałem to zauwazysz, że w
czasie zderzenia sterfy zgniotu w pierwszym momencie nic się nie dzieje.
Samochód nadal jedzie z niezmienioną prędkością, ponieważ energia kinetyczna
jest bardzo duża, a siła przeciwdziałająca jest bardzo mała. I tak przez
większy czas zderzenia energia kinetyczna pędzacego pojazdu jest prawie
równa początkowej. Dopiero pod koniec zderzenia jest ona coraz gwałtowniej
tracona, ale kosztem wystąpienia ogromnego przeciążenia.
W przypadku zderzaka Łągiewki siła hamująca jest największa w pierwszej
fazie uderzenia i stopniowo maleje proporcjonalnie do energii kinetycznej.
Dzięki temu podczas całego zderzenia występuje stała wartość przeciążenia od
chwili dotknięcia zderzaka, aż do chwili zatrzymania pojazdu.
Co zaś się tyczy różnych wypowiedzi to nie można mieć za złe pismakom, ze
przeinaczają słowa wynalazcy nie rozumiejąc do końca zachodzących zjawisk.
Dla nich test z lokomotywką i monetą dowodzi, że przeciążenie znika.
Oczywiście przeciążenie nie znika, lecz jego wartość jest tak mała, że nie
jest w stanie pokonać sił tarcia o podłoże.
Następne wpisy z tego wątku
- 13.03.11 23:32 Waldek Godel
- 13.03.11 23:35 Waldek Godel
- 13.03.11 23:37 Alexy
- 13.03.11 23:52 Alexy
- 14.03.11 00:18 J.F.
- 14.03.11 00:21 J.F.
- 14.03.11 01:00 Waldek Godel
- 14.03.11 08:53 Tomasz Pyra
- 14.03.11 10:38 J.F.
- 14.03.11 17:40 Alexy
- 14.03.11 19:09 Krzysiek Kielczewski
- 14.03.11 20:00 Alexy
- 14.03.11 21:01 Tomek Kańka
- 14.03.11 20:16 Jaroslaw Berezowski
- 14.03.11 21:29 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-02-10 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-10 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-10 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-10 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Kraków => iOS Developer (Swift experience) <=