    Date: Fri, 15 Jun 2012 13:31:34 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: tepe chuje na
    <jrcj11$o3q$1@news.task.gda.pl> <jrd6rg$5m2$1@inews.gazeta.pl>
    <4fda39a6$0$1208$65785112@news.neostrada.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <4fda4955$0$1309$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda5bee$1@news.home.net.pl>
    <4fda5d8f$0$1304$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda6055$1@news.home.net.pl>
    <4fda60d8$0$1222$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda61b2$1@news.home.net.pl>
    <4fda6440$0$26698$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda69db$1@news.home.net.pl>
    <4fda71d3$0$26696$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdad05f$1@news.home.net.pl>
    <4fdade96$0$1299$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdae9a9$1@news.home.net.pl>
    <4fdaef20$0$26686$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdb0407$1@news.home.net.pl>
    <4fdb0cbe$0$1215$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdb13c4$1@news.home.net.pl>

    W dniu 15.06.2012 12:51, Andrzej Lawa pisze:
    > Kłamiesz. Podany przez ciebie artykuł porusza WYŁĄCZNIE tematykę "ksenonów".

    W poście obok był jeszcze jeden artykuł. Nie mówiłm o xenonach. Jakoś
    się Panu "nie zauważyło". Od około 2009 roku w polskiej prasie branżowej
    pojawiło się sporo analogicznych artykułów o zużywaniu lamp. Proszę oto
    inny:

    http://moto.wp.pl/kat,45754,title,Czas-na-regeneracj
    e-reflektorow,wid,14356684,wiadomosc.html?ticaid=1ea
    25&_ticrsn=3

    > Pogorszenie występuje, jeśli ktoś nie przestrzega przepisów czyli nie
    > świeci prawidłowo.

    A wszystko na drodze świeci? Wszystkie pojazdy zawsze mają światła?
    Przecież nie. Przecież ZAWSZE musi Pan pamiętać i wypatrywać wszystkiego
    co może być na drodze. Gdzie, pytam jeszcze raz, owa "pomoc" świateł?
    Owszem światła "pomagają", ale tym co jak nie widzą świateł, biorą się
    za wyprzedzanie. Ciężko jednak mówić o takiej pomocy jako poprawie
    bezpieczeństwa.

    > I błagam - nie rób z siebie skończonego debila bredząc w tym momencie o
    > pieszych,

    A'propos pieszych. Cytat z wspomnianego prof. Heiliga:

    "Od pewnej określonej ilości krytycznej poruszających się bodźców
    świetlnych w polu widzenia (z powodu stosowania świateł mijania oraz
    DRL), może dojść do wystąpienia masywnych przekłamań i zakłóceń
    zdolności poznawczych (kognicji). W czasach prehistorycznych,
    odpowiednio wczesne w czasie dostrzeżenie i rozpoznanie peryferyjnie
    poruszających się ,,cieni" mogło uratować życie. Niedawno odkryte u
    zwierząt specjalne komórki siatkówki oka, podczas zbliżania się
    nieznanego obiektu, wyzwalają refleksy i odruchy oraz wydają sygnały do
    ucieczki, zanim mózg badanego zwierzęcia będzie prawidłowo reagował na
    rzeczywiste zagrożenie. Jeden taki refleks, drugi, trzeci itd. może
    skutecznie zakłócić wrażliwość na podjęcie trafnej decyzji oraz
    prawidłowej i adekwatnej reakcji. Jeżeli pojemność ludzkiej, wizualnej
    pamięci krótkotrwałej (visual short term memory, VSTM) zostanie
    przeładowana, grozi to wystąpieniem takich zakłóceń i zjawisk jak
    ,,inattentional blindness", ,,change blindness" itd.

    Mówiąc ogólnie: za duża ilość oraz wzrastające nasilenie
    przejaskrawionych bodźców świetlnych będących w polu widzenia w ciągłym
    ruchu, mogą prowadzić do następującej sytuacji, że dzieci będące na
    pasach - ,,zebrze", zostają wprawdzie dostrzeżone, ale na skutek
    zaburzeń, nie dostatecznie oraz nie w porę rozpoznane i zauważone. Obraz
    dziecka zostaje z mózgu wręcz ,,wymazany". Nawet ,,trening" i podwyższona
    czujność nie pomogą zapobiec tego rodzaju zakłóceniom procesów zdolności
    poznawczych. Specjalny design ,,świateł do jazdy dziennej"(DRL) pogarsza
    jeszcze tylko sytuację, jeżeli wysyłają one izotropowy strumień światła
    - (nie rzadko) oślepiający i promieniujący we wszystkich kierunkach.
    Reflektory świateł mijania wysyłają wiązkę światła w sposób
    ,,anizotropowy" i docelowo oświetlają powierzchnię jezdni oraz znajdujące
    się na niej obiekty i przedmioty.

    Wnioski: używanie świateł mijania i DRL w porze dziennej, jest zawsze i
    wszędzie niewskazane, dotyczy to zarówno krajów dalekiej Północy oraz
    krajów położonych ekstremalnie na południu. Prawa psychologii
    postrzegania oraz zdolności poznawczych (kognicji), mają wszędzie takie
    same znaczenie i zastosowanie. W ruchu drogowym, przypadki oślepiania
    nie mogą w ogóle występować. Wszelkie ponad akcentowanie, na skutek
    stosowania świateł mijania, świateł do jazdy dziennej - DRL itd., nie
    poprawia w żadnym stopniu bezpieczeństwa w całkowitym ruchu drogowym, a
    wręcz przeciwnie. Status quo w ,,mieszanym ruchu drogowym" - oświetlone
    oraz nieoświetlone pojazdy mechaniczne w porze dziennej, do tego
    nieoświetleni ,,nie chronieni użytkownicy" ruchu drogowego - jest
    najgorszym z możliwych wariantów i zaprzeczeniem wszelkiej logiki -
    abstrahując przy tym od wykroczeń przeciwko prawu do równości i swobód
    obywatelskich, na podstawie artykułu trzeciego karty podstawowych praw
    człowieka oraz obowiązku objęcia ochroną rannych (obraca się to przede
    wszystkim przeciwko dzieciom)."

    PS. Mowa o dzieciach nie ze względu na tani chwyt populistyczny. Chodzi
    o wielkość obiektu.

    > W tym, że nie zachodzi sytuacja jak w podkreśleniu powyżej.

    Czyli wypatruje Pan czy nie wypatruje obiektów bez świateł? Tak czy nie?

    > Nie, nie dostałem. Tylko twoje konkluzje, którym zwyczajnie nie wierzę.

    Owszem dostał Pan:
    http://monitory.mastiff.pl/temp/epigus.pdf
    http://monitory.mastiff.pl/temp/epigus_pl.pdf

    > ROTFL

    Co? Wstyd zapytać autora? To bardzo przystępny i rzeczowy człowiek.

    --
    Tom01