    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Date: Mon, 16 Jan 2012 13:56:10 -0800 (PST)

    On Jan 16, 3:16 pm, Krzysiek Kowaliczek
    <k...@g...com> wrote:

    > Przesadzasz. I ile zwykle się z Tobą zgadzam, to w tej kwestii mam
    > odmienne zdanie.

    > Zasadniczo wszystko jest stringiem.

    No właśnie. Czyż to nie ciekawe? Język skryptowy ze *statycznym*
    systemem typów? ;-)

    > Chcesz
    > przesłać wskaźniki do obiektów z C++ to od strony Tcla jest to string.

    No i super. Przynajmniej mam pełną kontrolę nad tym, jak ten string
    wygląda. Świetnie się to sprawdza przy debugowaniu!
    Python tak nie pomaga.

    > Jak chcesz kontrolę typów na tym wskaźnikami, to trzeba to zakodować w
    > stringu.

    Bo Python to robi automatycznie...

    > Chcesz, aby zaalokowanymi obiektami C++ zajmował się GC.
    > Zapomnij.
    > Obsługa błędów wygląda jak za króla Popiela,

    To prawda.

    > Przepraszam za złośliwość, ale YAMI4 ma wsparcie dla Pythona, a nie ma
    > dla Tcla.

    No właśnie. Tu złośliwość się sprawdzi.
    Otóż YAMI4 jest projektem komercyjnym. Pewien muzyk mi powiedział, że
    generalnie preferuje jazz, ale um-cyk-um-cyk na weselu też czasem
    trzeba zagrać... ;-)

    Wracając do prawdziwej złośliwości: okazało się, że Pythona napisali
    geniusze, którzy myśleli, że wskaźniki są zawsze 32-bitowe:

    https://www.google.com/search?q=Python+ctypes+64+bug

    Dzięki temu YAMI4 *nie działało* z Pythonem na platformie 64-bitowej.
    Zajęło mi to trochę długich wieczorów i trochę publicznego wstydu
    zanim się sprawa na grupie dyskusyjnej wyjaśniła, bo jakiś pythonista
    robił szum, że ma segfaulty z YAMI4.
    Piszę "nie działało" w czasie przeszłym, bo zainwestowałem dodatkowy
    czas, żeby *przepisać* warstwę interfejsu i ominąć pythonowego gniota.

    Czyli faktycznie, YAMI4 wspiera Pythona. Od wersji 1.4.0 wspiera go
    nawet pomimo fatalnych bugów w Pythonie.
    To tyle jeśli chodzi o złośliwość.

    > Z tym, że Tcl wygląda jak ubogi krewny LISPa.

    Tak miało być, więc nic dziwnego, że tak wygląda...

    Niemniej, zgodzę się, że Tcl to język dla ludzi, który lubią Tcla.
    Dlatego nie będę się upierał, że jest on uniwersalny i że może być
    uniwersalnie lubiany. Ale żaden język taki nie jest, więc traktuję go
    jako ciekawą część ekosystemu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com