  • 11. Data: 2010-11-12 21:09:13
    Temat: Re: szybkoladujacy sie ups
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    janusz_kk1 wrote:

    > Ale apc np 600W ma pożądne ładowanie nie LM tylko tranzystory mostka robią
    > za prostownik sterowany i dość szybko ładują aku na tyle ile żelówki
    > pozwalają
    > bo zbyt szybkie ładowanie powoduje gazowanie i może rozsadzić aku.

    thx, o to mi chodzi :)
    moze jeszcze jakies typy? bardziej interesuja mnie 'plecakowe' 300W,
    ew. jakies modele ktore jest nietrudno przerobic (tzn. maja przynajmniej
    trafo i mostek dosc wytrzymale)

  • 12. Data: 2010-11-12 23:09:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.11.2010 22:03, Remek pisze:
> [...]
    Sinline_Evolution.pdf

    > Daj sobie siana z propagowaniem bzdur. Zapomnieli jeszcze napisać, że to
    > jest perpetum mobile i "Nie dla idiotów". Czego się nie robi aby naciągnąć
    > naiwniaków.
    Ale o co chodzi?

    Mam kondensatory tantalowe 100uF, 16V - z obudowami mają 0.3*0.4*0.7 =
    0.084cm^3. Żeby osiągnąć 160F, 48V potrzeba ich 4800. To daje przy tych
    wymiarach 403cm^3, czyli pudełko 10*10*4cm - maleństwo. Wprawdzie koszt
    w detalu to ~5k, ale przy produkcji od razu w jednej obudowie myślę, że
    możnaby mieć superkondensator tantalowy za jakieś 2..3 tysiące. Biorąc
    pod uwagę ceny UPSów jest to kwota całkiem sensowna.

    Michoo

  • 13. Data: 2010-11-12 23:34:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michoo wrote:

> [...]
    > możnaby mieć superkondensator tantalowy za jakieś 2..3 tysiące. Biorąc
    > pod uwagę ceny UPSów jest to kwota całkiem sensowna.

    Kto by używał takich bydlaków. Ceramiczne 100?F/25V w 0805, wymiary
    2x1.3x1.3mm. Tylko ty się conieco przeliczyłeś: aby osiągnąć 160F/48V
    potrzebujesz 4.8E6 twoich kondensatorów, czyli 1000x więcej.
    Superkondensatory są do kupienia, jak się ma pieniądze. Nawet do napędu
    autobusów (jedna linia w Szanghaju). Jedno ładowanie wystarcza na chyba
    10km, ładowanie częściowe na przystankach i pełne na pętli.

    Waldek

  • 14. Data: 2010-11-12 23:42:56
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.11.2010 00:34, Waldemar Krzok pisze:
    > potrzebujesz 4.8E6 twoich kondensatorów, czyli 1000x więcej.
    Ech, pora spać. :)

    Michoo

  • 15. Data: 2010-11-13 00:10:30
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Michoo wrote:

> [...]
    > możnaby mieć superkondensator tantalowy za jakieś 2..3 tysiące. Biorąc
    > pod uwagę ceny UPSów jest to kwota całkiem sensowna.

    akumulator olowiowy jest re-cyclowalny w 98%. dajmy nato twoje 160F pudlo
    nawet zadziala, i nie bedzie kosztowac 2000 tys tylko glupie 20,
    to i tak za 1 tys masz bank premium olowiowek na conajmniej 5 lat. 20 takich
    to 100 lat
    pracy. rozumiem ze istnieja rynki gdzie wymiana akku nie wchodzi w gre, ale
    byc moze nie wyrazilem sie dosc jasno - interesuje mnie zwykly, tani ,
    'plecakowy' ups, a nie technologia kosmiczna ktora beda splacac jeszcze
    synowie moich wnukow ;)

  • 16. Data: 2010-11-13 01:20:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Kto by używał takich bydlaków. Ceramiczne 100?F/25V w 0805, wymiary
    > 2x1.3x1.3mm. Tylko ty się conieco przeliczyłeś: aby osiągnąć 160F/48V
    > potrzebujesz 4.8E6 twoich kondensatorów, czyli 1000x więcej.

    Na płytce, co ją właśnie miałem wyciepnąć na złom, znalazłem kondensator
    Maxcap 2,2F 5,5V. Średnicy 3cm, wysoki na 2cm. Gdyby mu zwiększyć
    pojemność 73 razy (do 160F) i napięcie 8,75 razy (do 48V), to będzie
    640 razy większy (objętościowo), czyli 8,6 raza większy liniowo.
    26 cm średnicy i 17 cm wysokości. Da się przeżyć, chociaż pewnie robiony
    od razu w większej pojemności byłby mniejszy.

    > Superkondensatory są do kupienia, jak się ma pieniądze. Nawet do napędu
    > autobusów (jedna linia w Szanghaju). Jedno ładowanie wystarcza na chyba
    > 10km, ładowanie częściowe na przystankach i pełne na pętli.

    A teksańska firma EEStor wciąż ogłasza, że oni to dopiero mają ho ho ho,
    superhiperkondensatory, i że za chwileczkę je pokażą, a nawet zaczną
    sprzedawać.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2010-11-13 09:08:44
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > 26 cm średnicy i 17 cm wysokości. Da się przeżyć, chociaż pewnie robiony
    > od razu w większej pojemności byłby mniejszy.

    Tylko, że ESR mu nie spadnie. taki 2,2F da może z 10mA.
    Tym super kondensatorom to bliżej do ogniw Pb, niż do kondensatorów, dlatego
    po zwarciu i rozwarciu "produkują napięcie".

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2010-11-13 09:17:25
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-11-2010 o 22:09:13 Piotr "Curious" Slawinski
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> napisał(a):

    > thx, o to mi chodzi :)
    > moze jeszcze jakies typy?
    Na pewno smarty.

    > bardziej interesuja mnie 'plecakowe' 300W,
    Tak małe to nie wiem, ale prawdopodobnie elektronikę będą miały
    podobną jak te 600-ki, tylko mniej tranzystorów w mostku.

    > ew. jakies modele ktore jest nietrudno przerobic (tzn. maja przynajmniej
    > trafo i mostek dosc wytrzymale)
    Tak jak pisałem szukaj smartów lub backups APC.
    Najlepiej na alledrogo używane, kupisz za 1/3 ceny sklepowej.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2010-11-13 09:41:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Tylko, że ESR mu nie spadnie. taki 2,2F da może z 10mA.
    > Tym super kondensatorom to bliżej do ogniw Pb, niż do kondensatorów,
    > dlatego po zwarciu i rozwarciu "produkują napięcie".

    Też racja. Takie coś niedawno przeczytałem --
    http://moto.pl/MotoPL/1,90109,8422286,Volvo_podlaczy
    _nadwozie_do_pradu.html

    Pismaki coś ględzą o "akumulatorach", a z rysunku wynika, że to raczaej
    kondensator typu "carbon-carbon".

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2010-11-13 13:01:33
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > A teksańska firma EEStor wciąż ogłasza, że oni to dopiero mają ho ho ho,
    > superhiperkondensatory, i że za chwileczkę je pokażą, a nawet zaczną
    > sprzedawać.

    Tylko, że te szankhajskie maszynki jeżdżą, a EEStore zademonstruje
    funkcjonalność w przyszłym roku. Ten przyszły rok jest już od chyba pięciu
    lat.
    Varta produkuje UPSy na kondensatorach, ale są to potężne bydlaki. Systemy
    KERS na kondensatorach też istnieją i funkcjonują. Z kondensatorami w
    okolicach kilku kF/kilkadziesiąt-kilkaset V.

    Waldek