eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyświatła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne › Re: światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne
    Date: Tue, 01 Mar 2011 12:34:10 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne

    W dniu 2011-03-01 10:03, MZ pisze:
> [...]
    > "automagicznego" włączania świateł. Idealnym wydaje mi się zrobienie
    > obwodu który będzie włączać przednie światła pozycyjne i mijania (to na
    > pewno) i ewentualnie tylne, ale nie włączać np. oświetlenia tablicy itp
    > oraz przede wszystkim nie przygaszać podświetlenia konsoli. Światła
    > włączałyby się po przekręceniu stacyjki, oczywiście w momencie zapadania
    > zmierzchu trzeba by przekręcać przełącznik świateł na włączone. I teraz
    > 3 pytania:
    > 1. może ktoś się próbował w to bawić? czy w ogóle wykonalne i jak bardzo

    Myślę że mniej kłopotliwe będzie zawalczenie z układem ściemniacza.
    Skoro masz regulację podświetlenia to równolegle ze ściemniaczem można
    dać włącznik z ewentualnym opornikiem (pewnie niepotrzebnym jeżeli
    chcesz żeby świeciło na maksa).
    Wtedy włącznikiem sobie będziesz zmieniał podświetlenie wskaźników.
    Takie rozwiązanie seryjnie stosuje Suzuki.

    Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania świateł
    mijania, tak żeby świeciły się nawet wtedy kiedy nie są włączone
    włącznikiem - często w tej pozycji nie jest ściemniana deska
    rozdzielcza. Wtedy jeździsz zawsze na światłach, a włącznikiem zmieniasz
    jedynie jasność podświetlenia dzień/noc.

    > 2. czy da się odseparować przednie i tylne światła od reszty żarówek?

    To zależy.
    W starych samochodach będą równolegle połączone światła postojowe.
    Mijania już nie.
    W nowoczesnych na CAN pewnie bez problemu, z kolei tam bym się
    spodziewał problemów ze strony jakiegoś układu sprawdzającego czy
    żarówki są sprawne.

    > 3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do
    > jazdy w dzień (LR na kloszach) można włączać tylko przednie światła
    > (mijania + pozycyjne) a nie włączać tylnych - czy to przejdzie np. u
    > diagnosty?

    Nie - jest niezgodne z przepisami. Jak mijania, to świeci się wszystko.
    Sam przód się może świeci jak masz dzienne.
    Chodzi o to żeby nie przegapić zapadnięcia zmroku - bo jadąc na samych
    mijaniach Tobie będzie jasno z przodu, a z tyłu nie będziesz miał świateł.

    Serwis Peugeota co prawda twierdzi inaczej, ale są tu odosobnieni ;)