  • 1. Data: 2011-02-15 18:04:12
    Temat: suszarka zakloca odbior TV - w jaki sposob?
    Od: pw <p...@g...com>

    Witam,
    Czy moglby mi ktos technicznie odpowiedziec w jaki sposob suszarka do
    wlosow, moze wprowadzac zaklaconia w odbiorze sygnalu DVB-T?

    korzystam ze wzmaczniacza APL-103

    http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_apl-103_
    10-14_db_ekranowany_B4033.htm

    wiem, ze to wina wzmacniacza, ale jak do tego dochodzi? i jak sie tego
    pozbyc? najlatwiej pozbyc sie wzmaczniacza, ale niestety nie moge,
    poniewaz sygnal jest slaby, mam dlugi przewod z ok. 3db tlumienia oraz
    dodatkowo rozgaleziacz z 4db tlumienia, co daje w sumie 7db strat przy
    slabym sygnale do duzo i dlatego wzmacniacz jest konieczny

    czy ktos mogbym technicznie/profesjonalnie napisac jakie zjawiska tam
    zachodza ze przy wlaczeniu suszarki wzrasta gwaltownie BER i UNC?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-02-15 18:17:26
    Temat: Re: suszarka zakloca odbior TV - w jaki sposob?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Feb 2011 19:04:12 +0100, pw wrote:
> [...]
    >http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_apl-103
    _10-14_db_ekranowany_B4033.htm
    >wiem, ze to wina wzmacniacza, ale jak do tego dochodzi?

    Suszarka ma silnik ze szczotkami i nadaje na wszystkich pasmach :-)

    Ale sam jestem ciekaw - wchodzi az w takie grube MHz, czy znacznie
    mniejszymi przesterowuje i zatyka .. wzmacniacz, albo nawet glowice
    TV.

    J.

  • 3. Data: 2011-02-15 18:24:49
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-02-15 19:04, pw pisze:

    > Czy moglby mi ktos technicznie odpowiedziec w jaki sposob suszarka do
    > wlosow, moze wprowadzac zaklaconia w odbiorze sygnalu DVB-T?

    Hmm... Suszarkę możesz potraktować jako funkcjonalny odpowiednik
    nadajnika iskrowego (nie mylić z łukowym, poulsenowskim!) który miał to
    do siebie, że siał zakłóceniami w bardzo szerokim paśmie. :)

  • 4. Data: 2011-02-15 18:35:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    pw wrote:

> [...]
    >
    > czy ktos mogbym technicznie/profesjonalnie napisac jakie zjawiska tam
    > zachodza ze przy wlaczeniu suszarki wzrasta gwaltownie BER i UNC?

    To nie wina wzmacniacza, tylko suszarki. Moja była małżowina też takową
    miała. Usunąłem ją (najpierw suszarkę :-)).

    Waldek

  • 5. Data: 2011-02-15 20:10:50
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik pw napisał:

    > Witam,
    > Czy moglby mi ktos technicznie odpowiedziec w jaki sposob suszarka do
    > wlosow, moze wprowadzac zaklaconia w odbiorze sygnalu DVB-T?

    Jak już koledzy pisali, zakłócenia iskrowe mają bardzo szerokie widmo,
    więc aż tak łatwo nie da się powiedzieć którędy się przedostają.

    Zakłócenia mogą się nanosić:
    1) Od strony w.cz. na kabel, antenę
    2) Od strony zasilania. Zasilanie prądem stałym idzie po kablu i tam
    również może dojść do wpływu zakłóceń na wzmacniacz. Skoki napięcia
    zasilającego powodują takie same skoki sygnału.
    3) Mogą też wpływać na wnętrze telewizora. Wszystko zależy od odległości
    od źródła zakłóceń.
    4) Suszarka może siać przez sieć elektryczną a stamtąd wpływać na
    telewizor, wzmacniacz.

    Jeżeli masz możliwość, to sprawdź oscyloskopem, co się dzieje w sieci
    elektrycznej. Tylko z głową, bo nie każda sonda pozwala na pracę pod
    napięciem sieci. Sprawdź tym samym oscyloskopem, jak wygląda zasilanie
    wzmacniacza.

    Co można zaproponować na odległość, wróżąc z fusów:
    1) Naprawić suszarkę - wymienić szczotki, wstawić filtr jeżeli go nie ma
    a jest miejsce.
    2) Wymienić kabel antenowy na wersję z podwójnym ekranem = oplot +
    folia. Spawdź złącza.
    3) Jeżeli TV ma kabel z uziemieniem (3 styki) a gniazdko jest go
    pozbawione, to zobacz co się stanie, gdy podłączysz TV do gniazda z bolcem.
    4) Zmienić ustawienie anteny, przesunąć ją poza zasięg zakłóceń.
    5) Masz dziwaczną pętlę masy, która działa jak antena, zbierajac
    wszystkie śmieci. Pętla powstanie, jeżeli TV jest uziemiony do bolca w
    gniazdku, antena jest uziemiona, TV połączony ze wzmacniaczem
    akustycznym (jakiś amplituner + kolumny). Różnie to bywa, trzeba
    pokombinować, zaczynając od najprostszej konfiguracji, bez uziemienia
    całego układu w więcej niż jednym punkcie.
    6) Wyrzuć suszarkę, bo jeżeli aż tak mocno sieje, to kiedyś Ci ubije
    jakieś wrażliwsze urządzenie.

    Jak już wyeliminujesz zakłócenia (bez wyrzucania suszarki), to w ten
    sposób dowiesz się którędy się przedostawały.

    Tak z ciekawości - odkurzacz nie zakłóca? To jest zwykle dość spore
    źródło impulsów.

    Maciek

  • 6. Data: 2011-02-16 07:15:40
    Od: pw <p...@g...com>

    On 02/15/2011 09:10 PM, Maciek wrote:

> [...]
    > sposób dowiesz się którędy się przedostawały.
    >
    > Tak z ciekawości - odkurzacz nie zakłóca? To jest zwykle dość spore

    dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz

    PS
    odkurzacz oczywiscie rowniez zakloca ...

  • 7. Data: 2011-02-16 09:10:14
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > korzystam ze wzmaczniacza APL-103
    >
    > http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_apl-103_
    10-14_db_ekranowany_B4033.htm

    A w którym miejscu instalacji antenowej jest wlaczony ten
    wzmacniacz? I jaki ma zasilacz?

    > wiem, ze to wina wzmacniacza,

    Nie badz tego taki pewien ;-).

> [...]
    > 3db tlumienia oraz dodatkowo rozgaleziacz z 4db tlumienia,
    > co daje w sumie 7db strat przy slabym sygnale do duzo i

    A jaka jest antena i jaki kabel? Moze lepiej zastosowac
    lepsza antene i wyrzucic wzmacniacz?

  • 8. Data: 2011-02-16 18:27:47
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik pw napisał:
    > dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz
    >
    > PS
    > odkurzacz oczywiscie rowniez zakloca ...

    Jak już zlokalizujesz winowajcę, to się pochwal. Zawsze to jakieś nowe
    doświadczenie.
    Maciek

  • 9. Data: 2011-02-17 17:16:16
    Od: pw <p...@g...com>

    On 02/16/2011 07:27 PM, Maciek wrote:

    > Jak już zlokalizujesz winowajcę, to się pochwal. Zawsze to jakieś nowe
    > doświadczenie.
    > Maciek

    odlaczylem wzmacniacz, podlaczylem suszarke i wzroslo BER i UNC, czyli
    wyglada na to ze to suszarka sieje ...

  • 10. Data: 2011-02-17 20:18:52
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik pw napisał:
    > odlaczylem wzmacniacz, podlaczylem suszarke i wzroslo BER i UNC, czyli
    > wyglada na to ze to suszarka sieje ...

    Odłączając wzmacniacz, obniżyłeś poziom sygnału na wejściu TV, więc
    efekty działania suszarki są większe. Sam wzmacniacz nie jest więc
    największym miejscem wnikania zakłóceń. Musisz dalej eksperymentować.
    Przestaw telewizor, sprawdź złącza na kablu a może masz złej jakości
    kabel? Podwójny ekran i dobrze zrobione złącza, to podstawa.
    Maciek