  • Data: 2010-01-27 21:37:14
    Temat: Re: superreakcyjniak jeszcze raz
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Jan 2010 18:04:48 +0100, Atlantis wrote:
    >Ok, jest pewien sukces. Spróbowałem zrobić cewkę taką, jak w oryginalnym
    >opisie (powietrzna, sześć zwojów na walcu o średnicy 6mm, drutem 0,6mm).
    >Udało mi się złapać jedną stację - Radio Maryja. ;) W Krakowie jest to
    >90.6MHz, czyli mniej-więcej początek pasma. Stacja odbiera na skrajnym
    >ustawieniu trymera, gdy obie jego sekcje już prawie się rozjeżdżają.
    >Co mam teraz zrobić aby pasmo poszło we właściwym kierunku? Ściskać?
    >Rozciągać cewkę? Dodać zwój? Odjąć zwój?

    Jesli dobrze rozumiem i trymer pracuje na minimalnej pojemnosci, to
    zeby wejsc na wieksze czestotliwosci trzeba zmniejszyc indukcyjnosc.
    Czyli rozciagnac cewke, odjac zwoj, albo nawinac mniejszej srednicy.
    Zacznij od rozciagania.

    >Przy czym na pięcio- i czterozwojowej nie mogłem złapać niczego.

    Moze wyszlo juz za malo, a moze na mniejszej superreakcja zle dziala
    i trzeba regulowac sprzezenie.

    >A może zmienić pojemność
    >kondensatora ceramicznego połączonego równolegle z trymerkiem?

    Taka ogolna zaleznosc - przy przechodzeniu ze starego zakresu na
    obecny, zmniejszamy te kondensatory. Wtedy wyjdzie mniej wiecej
    dobrze. Ale to dotyczy odbiornikow ktore dobrze dzialaly w starym
    pasmie, a nie w nie wiadomo jakim :-)

    W szczegolnosci ten trymer - czy twoj ma taka sama pojemnosc jak ten w
    projekcie ?

    >Cudów się nie spodziewam - zapewne na innych stacjach odbiór też będzie
    >cichy. Niemniej działa. ;)

    Cichosc moze wynikac z czulosci na zmiane czestotliwosci, czyli
    zalezec od sprzezenia reakcji.

    J.