  • Data: 2009-02-11 15:32:51
    Temat: Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > bo on chce sterować centralką wentylacyjną a wiec wymaganba jest
    > niezawodnosć, nice chcesz chyba żeby chłop w nocy sie zadusił bo linux
    > się zawiesił, albo spuchły kondensatorki na płycie głównej:O)

    A jego mikrokontroler nie moze ulec latch up i pojsc z dymem? Poza tym
    jak sadze to nie bedzie sterowalo wentylacja w kopalni tylko w domu,
    wiec wymagania co do niezawodnosci sa niewielkie i wyznaczone tylko
    upierdliwoscia ciaglych resetow.

    > stanowczo przesadziłeś, stabilność PC jest praktycznie żadna, bo tam nie
    > masz żadnej kontroli nad oprogramowaniem i sprzętem i nawet restart nie
    > zawsze pomoże

    Co rozumiesz przez kontrole nad oprogramowaniem i sprzetem?

    > sterowniki na mikrokontrolerach programujesz w asemblerze (całkowita
    > kontrola nad kodem), masz rozdzielenie pamięci programu i danych i takei
    > tam (całkowita odpornosć na wirusy i błędy)

    No wiesz, w assemblerze to sie programuje jakis kontroler, ktory ma 1kB
    FLASH, pokaz mi przyklad programu napisanego w assmeblerze na np.
    ATMega128, zajmujacy caly dostepny FLASH?
    Co do rozdzielenia pamieci programu i danych to podobnie masz w PC -
    tryb wirtualny, bity no-execute, mechanizmy execute data prevention itd.
    Fizycznie jest to inaczej zrealizowane, ale efekt koncowy taki sam.

    > uP ma licznik wachdog który kontroluje awarie, a restart trwa pojedyńcze
    > sekundy, a nie minuty jak w PC, no i żre pojedyńcze waty energii (a nie
    > setki W jak PC) i kosztuje pojedyńcze setki złotych (a nie tysiace jak PC)

    A jesli siadzie elektronika, rozprogramuje sie FLASH to co ci da
    watchdog? Co do setek W tez przesadziles, plyty mini-ITX zuzywaja
    pojedyncze waty, co oczywiscie nie zmienia faktu, ze np. taki picoAVR
    zuzywa milion razy mniej :)

    BTW. Tez uwazam, ze uzywanie PC do sterowania wentylacja to dosyc
    nieszczesliwy pomysl. Z drugiej strony rozumiem, ze dla kogos bez
    doswiadczenia mikrokontrolery to czarna magia, a napisanie programu na
    PC to pare minut zabawy.