  • 21. Data: 2013-01-06 13:01:57
    Temat: Re: stare budownictwo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 11:12:53 +0000 (UTC), AMX napisał(a):
    > Zbytno skróciłem: ,,Gdyby dzisiaj ceny'' =:-)

    > I tak to się odbywało ale wydajność przy braku maszyn nie jest
    > imponująca.

    No ale o to mi chodzilo - skoro wydajnosc mierna, to budynki powinny byc
    drogie, to skad te wybujale budowle ?
    Tak wielkie rozwarstwienie spoleczne bylo - i niektorych bylo stac na
    fanaberie i nadazanie za moda, a inni mieszkali w czworakach (jeden dom na
    4 rodziny) ?

    > Nieco skrajny przykład: w kopalni w Wieliczce
    > wydobywano sól ręcznie ale jej cena była zawrotna. Hetman
    > Czarniecki miał ponoć mawiać ,,Ja nie z soli...''

    Tak mowia, ale to mnie tez ciekawi ... zupa i kasza bez soli byly tak
    niesmaczne, czy dzieli soli mozna bylo magazynowac mieso na wojne ?

    > Jeśli pańszczyzna, to nie kapitalizm. Ale coś w tym jest.

    No ale skad fabrykanci mieli pieniadze na pierwsza fabryke ?
    Czesc owszem, z handlu. Inni zaczeli od rzemiosla i sie rozrastali ..

    > Wieże wodne?

    Nie, obronne :-)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C5%82%C3
    %B3wny
    http://www.wypozyczauto.pl/Wynajem_aut_Wroclaw_Dworz
    ec_kolejowy_PKP

    > Takie do uzupełniania wody w parowozach. Niejaki
    > Triandaffiłow pisał, że pod koniec I w.ś. Niemcy wycofując się
    > Belgii do tego stopnia zniszczyli infrastrukturę kolejową (m.in.
    > właśnie wieże wodne), że Alianci nie byli w stanie wykorzystać
    > militarnie tego terytorium. =;-)

    Nie wiem czy wieze byly tak istotne, to sie chyba daje szybko zastapic.
    infrastrukture niszczy sie tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=kRBN6oFt2hw

    Blyskawicznie to idzie, a po tym torze dlugo nic nie przejedzie :-)

    > A postawiłbyś salon luksusowych samochodów w biednym miasteczku?

    No, moze masz racje. Czyli nie tyle kupiec powazniejszy od "handlujący
    jajami i serem z pobliskimi wsiami", co jednak handlujacy luksusowymi
    towarami.

    > Jaki obywatel? Baba z pobliskiej wsi z koszem jajek na targ
    > wsiądzie jeśli bilet trzeciej klasy będzie wystarczająco tani.
    > A pan hrabia wsiądzie, jeśli nie będzie musiał się mieszać z
    > całym tym pospólstwem.

    No, klas biletow bylo 4 czy 5, ... w sumie - komfort w poczekalni I klasy
    rozumie sam przez sie ... moze niepotrzebnie sie dziwie..

    > Ważne jednak jest nie to kto wsiądzie ale gdzie wysiądzie,
    > szczególnie w przypadku pana hrabiego, który może wysiąść w tym
    > miasteczku bądź następnym. Przecież pani hrabina widząc nędzny
    > dworzec nie uwierzy, że w tym mieście dostanie modną w tym
    > sezonie suknię sprowadzoną z Paryża. =:-)

    Ale to co pokazuje to front dworca.
    Widoczny dla tych co z miasta na dworzec ida, a nie dla tych co
    przyjezdzaja pociagiem. I nawet jak wysiada i wyjda, to dworzec zostanie za
    plecami, beda podziwiac budynki przed dworcem.

    Poza tym nie bardzo chce mi sie wierzyc zeby hrabina jechala bez celu i
    patrzyla gdzie ladny dworzec/miasto. Po suknie jechala do
    Paryza/Wiednia/Krakowa, taki bilet kupowala i tam wysiadala :-)

    > Nie o to mi chodziło ale sprawdź może, kiedy pojawiła się gruszka
    > Bessmera i kiedy pojawiły się piece martenowskie.

    Ale zelazne mosty pojawily sie wczesniej
    http://en.wikipedia.org/wiki/Menai_Suspension_Bridge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clifton_Suspension_Brid
    ge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Bridge_(Tweed)
    czy wymienione na dole prace tego pana
    http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel

    To juz wymaga opanowania sztuki inzynierskiej.

    Hale nad peronami we wroclawskim dworcu tez stalowe, czy tam "zelazne".

    J.

  • 22. Data: 2013-01-06 13:28:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 04:01:25 -0800 (PST), k...@g...com napisał(a):
    > jest kilka wersji tego powiedzenia na dodatek przypisuje się go
    > kilku osobom. Nie rozpatrywał bym tego powiedzenia
    > w żadnym kontekscie. Co do ceny soli. Była droga bo
    > była niezbędna do przeżycia i była obłożona ówczesną akcyzą.

    No nie - jakos przez poprzednie tysiace lat czlowiek sobie radzil bez soli.

    J.

  • 23. Data: 2013-01-06 13:32:42
    Od: k...@g...com

    Mylisz pojęcia. czworaki to typ zabudowy wiejskiej. Mieszkały w czworakach cztery
    rodziny. Ale tam były cztery oddzielne mieszkania. W miastach właściwym typem
    zabudowy było budownictwo wielorodzinne. Kamienice dla robotników były zawsze w
    sąsiedztwie fabryk w których pracowali. Polska była specyficznym krajem. Obowiązywały
    w nim przez pewien okres czasu dwa systemy ekonomiczne. Kapitalizm w miastach i
    feudalizm na wsiach. Wydajność w budowlance była taka na jaką pozwalały technologie.
    Przede wszystkim transport. Materiały do budowy dowożono wozami konnymi. Mala
    wydajność związana z słabą mechanizacją prac nadrabiana była dużą liczbą
    zatrudnionych robotników. Budowy przebiegały bardzo sprawnie. Cykl od wbicia szpadla
    do oddania budynku trwał nie dłużej niż trzy kwartały, bez względu na wielkość
    inwestycji. Każda musiał być zakończona przed zimą. Budownictwo było drogie.
    Przypomnij sobie Lalkę Prusa. Pada tam realny koszt budowy kamienicy. ponad 120
    tysięcy Rubli. Kasa niewyobrażalna. Przypomnij sobie ile płacili za wynajęcie
    mieszkania studenci. Raczej na ile się umawiali że będą płacili. Występuje w tej
    powieści postać młodej kobiety samotnie wychowującej córeczkę. Mieszka w kamienicy.
    Nie ma stałej pracy. Utrzymuje się z dawania lekcji gry na fortepianie. Wychodzi że
    teraz pod względem ekonomicznym pracownikom najemnym jest gorzej.

  • 24. Data: 2013-01-06 13:56:30
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 13:28:38 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > No nie - jakos przez poprzednie tysiace lat czlowiek sobie radzil bez soli.
    >

    > J.

    Nie radził sobie bez soli. Jest niezbędna. Dlatego na początku ludzie mieszkali nad
    morzami i oceanami bo tam była sól. Sikając i pocąc się organizm pozbywa się soli.
    Sól jest niezbędna bo zapewnia przewodnictwo w układzie nerwowym. Elektrolity
    przewodzą prąd. No chyba że kiedyś ludzie nie sikali i się nie pocili. Człowiek w
    środku jest słony. Jak się skaleczysz to poliż krew. Picia sików nie polecam, chyba
    że twardziel jesteś. Kroplówki pierwszego ratunku jak ktoś straci w wyniku wypadku
    dużo płynów ustrojowych składają się z wody i soli kuchennej. Stężenie jest zbliżone
    do stężenia soli w wodzie z oceanów. Umrzeć można jak wypoci się dużo wody i uzupełni
    brak wodą bez NaCl. Spadnie przewodnictwo w układzie nerwowym i kapota. Dlatego płyny
    dla sportowców zawierają sól kuchenną. Inne sole też. Ale kuchennej jest najwięcej.
    Tam gdzie ludzie mieszkają na pustyniach stężenie soli sprawdzają liżąc spoconą
    skórę. jak pot robi się mało słony to muszą uzupełnić NaCl. Nie tylko człowiek
    potrzebuje soli. Zwierzęta też. Poza tym wiele zwierząt nie ma mechanizmu pocenia
    żeby oszczędzać NaCl. Roślinożercy dostarczają NaCl z roślin. Drapieżniki zjadając
    słone w środku zwierzęta roślinożerne. Zamiast pocenia się słonie chłodzą się
    machając uszami. psy i koty ziejąc. Bez soli kuchennej nie ma życia na Ziemi. W
    ramach dostarczenia zwierzętom hodowlanym i dzikim soli przemysłowo produkuje się
    bloki z NaCl - lizawki. Robi się to dlatego że przemysłowa uprawa roślin nie zapewnia
    wystarczającego stężenia NaCl w paszach. Mam nadzieję że krową nie jesteś i możesz
    zmienić zdanie.

  • 25. Data: 2013-01-06 15:34:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 04:32:42 -0800 (PST), k...@g...com napisał(a):
    > Mylisz pojęcia. czworaki to typ zabudowy wiejskiej. Mieszkały w
    > czworakach cztery rodziny. Ale tam były cztery oddzielne mieszkania.

    jednopokojowe ?

> [...]
    > dłużej niż trzy kwartały, bez względu na wielkość inwestycji. Każda
    > musiał być zakończona przed zimą. Budownictwo było drogie.

    No wlasnie ... drogie, wiec po co te zbedne ozdoby ?

    > Przypomnij sobie Lalkę Prusa.

    Az siegnalem. No przyjmijmy ze ceny podaje prawdziwe.

    > Pada tam realny koszt budowy kamienicy. ponad 120
    > tysięcy Rubli. Kasa niewyobrażalna.

    A jednak kamienice ktos zbudowal, i pieniadze mial. Łęcki był kiedys
    bogatszy.

    Przy czym ceny chyba spadly (deflacja), bo w stanie zaniedbanym juz tylko
    60 tys byla warta.

    Przy czym nie moge sie zorientowac ile tam bylo mieszkan/lokatorow.
    Kamienica zapewne taka jakie przetrwaly do dzis - 4 strony z wewnetrznym
    podworkiem, trzy pietra. Dzis by tam pewnie z setka ludzi mieszkala,
    ale to po po/wojennych podzialach.
    Wtedy ... mogla przyniesc 1000r dochodu z wynajmu ?

    > Przypomnij sobie ile płacili za
    > wynajęcie mieszkania studenci. Raczej na ile się umawiali że będą
    > płacili.

    12.50 jesli dobrze widze. Aczkolwiek pozniej schodzi na 10.
    I to chyba jeden pokoj.

    >Występuje w tej powieści postać młodej kobiety samotnie
    > wychowującej córeczkę. Mieszka w kamienicy. Nie ma stałej pracy.

    i placi 25 rubli miesiecznie. W koncu Wokulski ja zatrudnil w sklepie za 75
    rubli miesiecznie i to mialo byc znacznie lepiej niz na lekcjach - i tak
    malo, bo jak zatrudnial Szlangbauma na subiekta, to bylo 1500r rocznie.

    Gdzies tam pada ze w szwalni placa 8r miesiecznie i wyzyc sie za to nie da.

    W sklepie pracuja 8-20, z przerwa na obiad.

    No i Wokulski, bohater niby pozytywny, sprowadza towary z Rosji, za nic ma
    zysk krajowych fabryk "bo one i tak za duzo zarabiaja".

    > Utrzymuje się z dawania lekcji gry na fortepianie. Wychodzi że teraz pod
    > względem ekonomicznym pracownikom najemnym jest gorzej.

    Czyli ... budownictwo teraz tansze czy drozsze ?

    J.

  • 26. Data: 2013-01-06 15:53:12
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 6 Jan 2013 04:32:42 -0800 (PST),
    k...@g...com <k...@g...com> wrote:

    > Polska była specyficznym krajem. Obowiązywały w nim przez
    > pewien okres czasu dwa systemy ekonomiczne. Kapitalizm w
    > miastach i feudalizm na wsiach.

    Nie do końca rozumiem co chcesz powiedzieć. W każdym kraju
    pojawiał się okres przejściowy, gdzie równolegle funkcjonowało
    stare i nowe. Chyba, że utożsamiasz feudalizm z przywiązaniem
    chłopa do ziemi.

    > Wydajność w budowlance była taka na jaką
    > pozwalały technologie.
    > Przede wszystkim transport. Materiały do budowy dowożono wozami
    > konnymi.

    Trafne.

    > Budowy przebiegały bardzo sprawnie. Cykl od wbicia
    > szpadla do oddania budynku trwał nie dłużej niż trzy kwartały,
    > bez względu na wielkość inwestycji. Każda musiał być zakończona
    > przed zimą.

    Nie chce mi się sprawdzać ale jakoś nie bardzo wierzę w te trzy
    kwartały. Możesz to jakoś poprzeć?

> [...]
    > dawania lekcji gry na fortepianie. Wychodzi że teraz pod
    > względem ekonomicznym pracownikom najemnym jest gorzej.

    Nie bardzo rozumiem dlaczego teraz jest gorzej? Możesz to
    rozwinąć?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 27. Data: 2013-01-06 16:10:40
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 6 Jan 2013 13:01:57 +0100,
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Tak wielkie rozwarstwienie spoleczne bylo - i niektorych bylo stac na
    > fanaberie i nadazanie za moda, a inni mieszkali w czworakach (jeden dom na

    W moim rozumieniu faron dostał władzę i pieniądze z podatków aby
    budować kanały oraz spichlerze jak też utrzymywać armię. No to
    sobie postawił piramidę.

    > Tak mowia, ale to mnie tez ciekawi ... zupa i kasza bez soli byly tak
    > niesmaczne, czy dzieli soli mozna bylo magazynowac mieso na wojne ?

    Oprócz tego co napisał kogutek, gdzie nic nie można ująć ale
    można coś dodać. Jak piszesz, sól była podstawowym środkiem
    konserwującym ale niekoniecznie związanym z potrzebami
    militarnymi. W Bibli jest symbolem ochrony przed zepsuciem. Dokąd
    nie pojawiły się zamrażarki przechowywanie żywności - w
    szczególności mięsa - było sztuką. Rodzina, nawet
    wielopokoleniowa i wielodzietna nie zje całego świniaka zanim się
    mięso nie zepsuje.

    Dzisiaj mamy odwrotny problem, stąd nieco pogardliwe podejście do
    soli. W kupownych produktach jest jej tyle, że mamy problem z
    nadmiarem. A nadmiar jest równie szkodliwy jak brak. Picie wody
    morskiej prowadzi do śmierci. Już niejeden rozbitek boleśnie
    doświadczył paradoksu, wokół nieprzebrane ilości wody i nic do
    picia!

    > Nie, obronne :-)
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C5%82%C3
    %B3wny
    > http://www.wypozyczauto.pl/Wynajem_aut_Wroclaw_Dworz
    ec_kolejowy_PKP

    Te wyglądają na czysto ozdobne.

    > Nie wiem czy wieze byly tak istotne, to sie chyba daje szybko zastapic.
    > infrastrukture niszczy sie tak:
    > http://www.youtube.com/watch?v=kRBN6oFt2hw
    >
    > Blyskawicznie to idzie, a po tym torze dlugo nic nie przejedzie :-)

    To też opisywał ale wbrew pozorom nie jest to tak skuteczne jak
    było niszczenie wież wodnych....

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 28. Data: 2013-01-06 16:13:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 15:10:40 +0000 (UTC), AMX napisał(a):

    > W moim rozumieniu faron dostał władzę i pieniądze z podatków aby
    > budować kanały oraz spichlerze jak też utrzymywać armię. No to
    > sobie postawił piramidę.

    Faraon owszem. Ale my o bardziej nowozytnych czasach - akcjonariusze
    towarzystwa kolejowego za wlasne pieniadze.

> [...]
    > szczególności mięsa - było sztuką. Rodzina, nawet
    > wielopokoleniowa i wielodzietna nie zje całego świniaka zanim się

    Biblia zakazuje jedzenia swiniakow :-)

    Krowy co prawda jeszcze wieksze ... ale odkad Fenicjanie wynalezli
    pieniadze ... a nawet wczesniej, to nie problem ..

    %B3wny
    ec_kolejowy_PKP

    > Te wyglądają na czysto ozdobne.

    No i wlasnie one mnie tak bulwersuja :-)

    > To też opisywał ale wbrew pozorom nie jest to tak skuteczne jak
    > było niszczenie wież wodnych....

    Nie jest ? Wode mozna nalac chocby wiadrami.

    A taki tor ... najpierw trzeba sciac las, potem zrobic tysiace podkladow,
    potem ulozyc tor od nowa ... a nie wiem czy i szyn nie trzeba na nowo, bo
    te pogiete. Rok roboty.

    J.

  • 29. Data: 2013-01-06 16:16:48
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 15:34:51 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sun, 6 Jan 2013 04:32:42 -0800 (PST), k...@g...com napisaďż˝(a):

    > jednopokojowe ?

    Ka�da

> [...]
    >
    > zysk krajowych fabryk "bo one i tak za duzo zarabiaja".

    > Czyli ... budownictwo teraz tansze czy drozsze ?

    Mieszkam w typowej kamienicy budowanej pod koniec XIX wieku pod najem. Nie jest to
    blok dla robotników. To duża kamienica. Ale nie największa. Miejsca jest w niej na
    jakieś 15 mieszkań. Po wojnie mieszkało w niej dużo więcej rodzin, mieszkania zostały
    podzielone. Teraz wraca to do oryginału. Jeśli przyjąć średnio 75 ówczesnych rubli za
    wynajęcie mieszkania to okres zwrotu inwestycji będzie na poziomie 20 lat zakładając
    że kamienica kosztowała tyle co w Lalce. Ta z lalki jest z tego co pamiętam podobna
    do tej w której mieszkam. bardzo przyzwoity zwrot inwestycji. Teraz urzędowo chyba
    jest to liczone na 40 lat. Kamienice budowali zubożali właściciele ziemscy. Ich
    majątki były licytowane za długi. I z tego co zostało wystarczało na samodzielne albo
    przy pomocy kredytu zbudowanie kamienicy w mieście. W lalce kamienica obciążona jest
    hipoteką. Zbudowanie teraz takkiej kamienicy kosztować może z 3,5 miliona. Przy
    średnim czynszu da ze sto tysięcy złotych brutto zysku. Wychodzi że teraz jest taniej
    dla lokatora. Co nie znaczy że lokator z tego powodu ma więcej pieniędzy. Nie miał
    wydatków typu kablówka, telefon internet. Zużywał o wiele mniej prądu i gazu jeśli je
    miał. Węgiel i jedzenie były sporo tańsze. Wychodzi że wtedy było lepiej i
    kamienicznikom i najemcom.

  • 30. Data: 2013-01-06 16:49:48
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 15:53:12 UTC+1 użytkownik AMX napisał:

> [...]
    >
    > kwartały. Możesz to jakoś poprzeć?

    > Nie bardzo rozumiem dlaczego teraz jest gorzej? Możesz to

    Polska była specyficznym krajem jeśli idzie o własność. To o czym piszesz że zawsze
    istniały okresy przejściowe na zachodzie Europy miało miejsce 400 500 lat temu. W
    Polsce feudalizm przetrwał w szczątkowej postaci do XX wieku. Oficjalnie przyjmuje
    się że 1 września 1939 roku w Polsce skończył się ostatecznie system feudalny. Jakiś
    Irlandzki historyk to badał. Nie jest z tego powodu lubiany w Polsce. Początki
    likwidacji niewolnictwa w Polsce to okres rozbiorów. Car Aleksander zrobił reformę
    rolną i kazał nadać niewolnikom nazwiska. Trzeba by sprawdzić który to był rozbiór
    Polski i kiedy to było. Mnie się nie chce a nie pamiętam. Strzelam że III albo IV. Z
    nadawaniem nazwisk związana jest śmieszna historia. W Polsce jest stosunkowo dużo
    nazwisk uchodzących za szlacheckie. Więcej niż na zachodzie. tam jest dużo Krawców,
    Piekarzy, Stolarzy itp. Czyli nazwisk pochodzących od nazw profesji jakimi się ludzie
    zajmowali. Ma to sens. Tutaj był nakaz dania nazwisk. To właściciele nadawali
    niewolnikom nazwiska swoich wrogów. Informacje o cyklu budowy trwającym 3/4 roku mam
    z jakiegoś artykułu w prasie. czytałem o tym kilkanaście lat temu i zapamiętałem.
    Żadnej podstawy prawnej podać nie mogę. Oczywiście mogły być inwestycje trwające
    dłużej. Normą było że zaczynają jak się da wbić szpadel w ziemię a koniec jest przed
    zimą. Przy odpowiedniej ilości zatrudnionych robotników było to wykonalne. Mogę na
    przykładzie kobiety samotnie wychowującej córeczkę i utrzymującej się z dorywczego
    udzielania lekcji gry na fortepianie uzasadnić dlaczego wtedy było lepiej. Tylko czy
    to jest konieczne. Jeśli uznajesz że konieczne to utrzymaj siebie, kit z córeczką,
    zarabiając udzielając dorywczo lekcji gry na fortepianie. Zakładając że nie jesteś
    pra pra wnukiem Chopina. Czy jesteś Wnukiem Chopina?