  • 61. Data: 2013-01-10 10:54:37
    Temat: Re: stare budownictwo
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 9 Jan 2013 02:21:52 -0800 (PST),
    k...@g...com <k...@g...com> wrote:

    > Aż coś sprawdziłem. Człowiek potrzebuje do życia z półtora
    > grama soli kuchennej codziennie. [..] W wodzie wysoko
    > zmineralizowanej jest 0,01 grama sodu. Znaczy się że musi wypić
    > ponad sto litrów takiej wody dziennie.

    Sól składa się nie tylko z sodu ale również z chloru. W
    proporcjach 4:6. Więc 1.5g soli zawiera 0.6 g sodu.

    Woda Muszynianka: 64,7 mg/l Na
    Woda Wysowianka: 278 mg/l Na

    278mg/l daje 0.278 g/l

    Wypicie nieco ponad 2l Wysowianki *mogłoby* zaspokajać
    zapotrzebowanie na sód ale nie wszędzie była Wysowianka.

    > [..] Rządzący zawsze mieli talent do łupienia podwładnych.
    > Wtedy nie było akcyzy na benzynę, gorzałę i prąd. Znaczy się
    > prawie darmo to było bo jak teraz prawie cała cena spirytusu w
    > sklepie to akcyza to 3 tysiące lat temu spirytus kosztował
    > mniej niż jedna muszelka. A litr E98 z pół muszelki. Z czegoś
    > musieli władcy żyć. To wymyślili sobie że akcyza na sól będzie
    > ok, bo bez soli umiera się tak jak teraz bez prądu. Tylko że
    > trochę szybciej. Czy jak na jakiejś stronie

    Widzę to oczami wyobraźni. Człowiek pierwotny piecze kawał mięsa
    ze świeżo upolowanego mamuta. Kiedy mięso już jest gotowe wyciąga
    zawiniątko z solą, starannie odrywa banderolę z akcyzą i soli
    mięso.

    Sprowadzanie wszystkiego do chciwości rządzących jest równie
    błędne jak jej niedostrzeganie.

    Może bez wycieczek osobistych?

    AMX

    PS. Tnij cytaty, proszę.

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 62. Data: 2013-01-10 12:34:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    >Będziesz potrafił przyznać że nie maiłeś racji w sprawie soli jeśli
    >powołam się na stronę mf.gov.pl?

    Tak latwo sie nie przyznam, zbyt mi nie pasuje do niektorych rzeczy.

    >Ciekawe rzeczy tam piszą.

    Ze juz neolicie sol byla opodatkowana ?
    Czy ze juz w sredniowieczu wprowadzono ulge podatkowa na sol, dla
    biednych panszczyznianych chlopow ?

    P.S. Niewolnicy na amerykanckich plantacjach dostawali sol, czy
    sprowadzano im oceaniczna wode do picia ?

    >A tak przy okazji. Ludzie kilka tysięcy lat temu nie byli ani głupsi
    >ani mniej inteligentni niż są teraz. Czy kojarzyli fakty? Oczywiście.

    Ale pewne rzeczy trudno skojarzyc, dopiero jak sie ma wymierne wyniki
    pomiarow jest latwiej.

    >Zakaz jedzenia przez Żydów wieprzowiny wynika z kojarzenia faktów.
    >Pokombinuj jakie to mogły być fakty. Dlaczego akurat wieprzowina a
    >nie króliki albo kozy. Wytłumaczenie jest proste. Ciekawe czy je
    >znasz?

    Wlosnica ? Tez cos z tym nie tak ... bo niby jakim cudem przetrwalismy
    pare tysiecy lat bez nadzoru weterynaryjnego ?

    J.

  • 63. Data: 2013-01-10 14:21:19
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 10 stycznia 2013 12:34:32 UTC+1 użytkownik J.F napisał:

> [...]
    >

    > Wlosnica ? Tez cos z tym nie tak ... bo niby jakim cudem przetrwalismy
    >
    > pare tysiecy lat bez nadzoru weterynaryjnego ?

    Masz` rację. 5 tysięcy lat temu wydobywali sól żeby mieć czym posypywać ulicę zimą.
    Tylko po co karawany z solą szły przez Saharę? Tam nie ma zim i nie potrzebowali
    śniegu i lodu rozpuszczać. Ale to szczegół którym nie zawracaj sobie głowy. Podatkowa
    ulga internetowa to wynalazek sprzed tysiąca lat.

  • 64. Data: 2013-01-10 14:40:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
    >Masz` rację. 5 tysięcy lat temu wydobywali sól żeby mieć czym
    >posypywać ulicę zimą.

    A moze dlatego ze kasza solona smaczniejsza.

    >Tylko po co karawany z solą szły przez Saharę?

    A szly?
    Bardziej mnie przekona jakis dowod na powszechnosc tego handlu, niz
    fakt ze jedna kopalnia pracowala.

    Bylaby w stanie zaspokoic okolice ... czy jednak przecietny czlowiek
    soli spozywac nie musi, wystarczy mu to co jest w codziennym pokarmie
    ?
    No wlasnie - jak szerokie okolice ? Pol obecnej Polski i Czechy,
    Slowacje, Wegry, Ukraine ?

    Dieta bezsolna tez jest - aczkolwiek dzis duzo rzeczy dosalane czy sie
    chce czy nie.

    Kozy, sarny - chetnie lizawke poliza, ale bez lizawki przetrwaly
    miliony lat.

    J.

  • 65. Data: 2013-01-10 15:42:54
    Od: k...@g...com

    masz rację. Nie mam zamiaru kopać się z koniem.