    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 1 Apr 2016 00:28:34 -0700 (PDT)
    Subject: Re: stan kolekcjonerski :)
    From: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 1 kwietnia 2016 09:08:08 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Pamiętam, że krążyły wtedy opowieści o jakimś mitycznym urządzeniu
    > (mitycznym bo wtedy praktycznie nieosiągalnym w handlu) do tych tv
    > nazywanym "przystawką", które miało umożliwiać odbiór programu 2
    > nadawanego na kanałach 21-60 na tych starszych tv. Pamięta ktoś co
    > to była za przystawka i jak ona działała?

    Zapewne prosta heterodyna przesuwająca pasmo do 1-12, podejrzewam, że to mogły być
    wręcz amatorskie konstrukcje. O tych przystawkach też wtedy słyszałem, że są, kolega
    wręcz twierdził, że ma taką w domu, ale byliśmy wtedy wraz z kolegą w wieku, w którym
    normalne były opowieści, że w domu ma się prawdziwy karabin laserowy, więc... wiadomo
    :)

    > Acha i pamiętam też urządzenie, które wyglądało jak UPS i tak samo
    > było wpinane w szereg w zasilaniu z tv. Nazywało się toto chyba
    > "stabilizator", miało w środku konkretny transformator (przez co
    > sporo ważyło) wyłącznik on/off. Na czym polegała ta stabilizacja?
    > Chodziło o stabilizację wahań napięcia 220V na wsi (często tam było
    > poniżej normy), jeśli tak to na jakiej zasadzie to urządzenie
    > działało?

    Był to transformator ~1:~1, z odczepami na obu uzwojeniach i woltomierzem na wyjściu.
    Stabilizacja polegała na tym, że patrzyło się na wbudowany woltomierz i tak ustawiało
    przełączniki (przełączające odczepy transformatora), żeby woltomierz pokazywał 220V,
    wyraźnie zaznaczone na skali, chyba nawet była ramka tolerancji napięcia, w jakiej
    należało się zmieścić.
    Transformator miał coś koło 150-200W, po przewinięciu służył mi potem przez lata jako
    baza zrobionego za młodu zasilacza "labolatoryjnego" (tak głosił napis na obudowie,
    (c) by me lvl 15)