  • 21. Data: 2011-08-05 16:05:28
    Temat: Re: sesje php
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    dzięki, właśnie tego potrzebowałem, tylko bardziej szczegółowo, dlatego
    pozwolę sobie na kolejne pytania...

    nie do końca wiem jak działają ciasteczka, ale domyślam się, że przeglądarka
    wysyłając żądanie strony generowanej przez php dodaje do nagłówków jakieś
    dane związane z ciasteczkami... w jaki sposób przeglądarka wie które
    ciasteczko wysłać przy żądaniu wyświetlenia strony?

    rozumiem, że kiedy php przy wykonaniu skryptu php odczyta z nagłówków
    ciasteczko z numerem SID lub z URLa SID to uzaje, że sesja jest
    rozpoczęta... i dalej można postępować jak pisałeś w poście.

    o ile żądania zapisu, odczytu ciasteczka jestem w stanie jakoś pojąć, o tyle
    zupełnie nie rozumiem co i kiedy dodaje SID do URLa? a tego chciałbym u
    siebie użyć.

  • 22. Data: 2011-08-05 16:40:10
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > zupełnie nie rozumiem co i kiedy dodaje SID do URLa? a tego chciałbym u
    > siebie użyć.

    np. wchodzę na http://allegro.pl
    URL ma postać: http://allegro.pl
    klikam na "moje allegro" i nagle
    URL zmienia się na coś takiego:
    https://ssl.allegro.pl/enter_login.php?session=NE1N1
    dbVQAOUAwFAgoEBQEEBwAHD1JWAVVWUVcPAlEEAwUPUFxXAQUADA
    AEDQZUBlYGBAUNTgzNQ%D%3D&global_login_hash=6f1254981
    3de6eb9953bc5043abfb9f723fa99c&session_login_hash=84
    aeaf70db1925819283b1ae881d55916f15c54a&url=ODdjNF8XE
    EICGExVWw8BVUpYTURbTAlLWVQAW0INEB03Y2Qy&cod=OGZkZlVl
    NmJk&version=A
    no jakim cudem zmienia się ten URL, jedynym sposobem jaki ja znam to
    wysłanie danych z formularza...

    czy ten session dodaje się w ukrytm polu formularza?

  • 23. Data: 2011-08-05 16:46:14
    Od: Andrzej Budzanowski <p...@g...com>

    > dzięki, właśnie tego potrzebowałem, tylko bardziej szczegółowo, dlatego
    > pozwolę sobie na kolejne pytania...

    Pozwolę sobie zacytować *Wojtka Gapińskiego*:
    A nie wystarczy Ci wiedza, jak i kiedy to stosować?
    Korzystasz z telefonu komórkowego? Wiesz, jak działa? Znasz sposób
    propagacji fal? Jak działają stacje bazowe GSM/UMTS? Że nie wspomnę o
    półprzewodnikach (w końcu pełno ich w każdym telefonie).
    A wiesz, jak działają (na jakiej zasadzie, a nie co robią) chociażby
    routery sieciowe? A z Internetu przecież korzystasz.

> [...]
    > dane związane z ciasteczkami... w jaki sposób przeglądarka wie które
    > ciasteczko wysłać przy żądaniu wyświetlenia strony?
    <http://pl.wikipedia.org/wiki/Ciasteczka>
    lub:
    <http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie>
    a nawet lepiej:
    <http://tools.ietf.org/html/rfc6265>

    > o ile żądania zapisu, odczytu ciasteczka jestem w stanie jakoś pojąć, o
    > tyle zupełnie nie rozumiem co i kiedy dodaje SID do URLa? a tego
    > chciałbym u siebie użyć.
    PHP zapisuje SID-a do url jeśli ciasteczka są wyłączone, ale jak php to
    stwierdza, nie jestem w stanie powiedzieć.

    Co do tego jak PHP dodaje do url tego SID-a, można domyśleć się po
    tekście z manuala:
    <http://php.net/session_start>
    When session.use_trans_sid is enabled, the session_start() function will
    register an internal output handler for URL rewriting.

    Co oznacza tyle, że PHP parsuje kod html który "wypluł" skrypt w
    poszukiwaniu <a href="..."> i do tego dodaje informacje o SID.

    --
    http://psychobsoftware.cba.pl/ - strona niby domowa
    http://psychobpl.wordpress.com/ - strona niby blogowa

    Jeśli potrzebujesz się ze mną skontaktować - w co wątpię - to usuń z
    adresu podkreślenie przed małpą.

  • 24. Data: 2011-08-05 16:55:34
    Od: Andrzej Budzanowski <p...@g...com>

    Ja się poddaje, do OP mam tylko dwie sugestie:
    1. Poducz się PHP
    2. Poczytaj o kodach HTTP
    <http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HTTP_status_co
    des#3xx_Redirection>

    I ten z tego przypadku co podałeś: <http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_302>

  • 25. Data: 2011-08-05 19:23:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 05 Aug 2011 18:46:14 +0200, Andrzej Budzanowski napisał(a):

    > PHP zapisuje SID-a do url jeśli ciasteczka są wyłączone, ale jak php to
    > stwierdza, nie jestem w stanie powiedzieć.

    No jak to jak? :-) Bardzo prosto: przeglądarka nie przesyła po HTTP
    wartości ciasteczka (np. domyślnego PHPSESSID) do serwera = cisteczka nie
    działają.

    > Co oznacza tyle, że PHP parsuje kod html który "wypluł" skrypt w
    > poszukiwaniu <a href="..."> i do tego dodaje informacje o SID.

    Dodam jeszcze: z tego powodu przekierowania wykonane przez JS czy Flash
    gubią sesję (bo PHP tam niczego dodać nie może od siebie) i cała aplikacja
    leży. Kiedyś pisałem skrytpt JS odporny na takie sytuacje.

  • 26. Data: 2011-08-06 14:39:11
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    pytanie testowe, jeśli php generuje stronę, to musi też wygenerowac nagłówki
    http?

  • 27. Data: 2011-08-06 19:50:26
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sat, 6 Aug 2011 16:39:11 +0200, identifikator: 20110701 napisał(a):

    > pytanie testowe, jeśli php generuje stronę, to musi też wygenerowac nagłówki
    > http?

    Tak. Mało tego - każdy element strony (obrazek, animacja SWF, plik PDF jaki
    pobierasz itd) również mają swoje nagłówki - zazwyczaj kilka lub więcej. To
    dzięki nim przeglądarka "wie" czy cache'ować dany obrazek i jak długo, wie
    o cookies itd. Nikt tu na grupie raczej nie będzie robił Ci wykładów jak
    działa internet, protokoły. To dość obszerna wiedza. Poczytaj sobie na W3C
    zalecenia choć szczerze mówiąc to trudna lektura. W3C jest dobre jeśli
    wiesz czego szukasz a nie jako podręcznik. Z pewnością gdzieś dostaniesz
    jakąś książkę na ten temat. Jednakże dopiero własne eksperymentowanie,
    śledzenie wymiany nagłówków da Ci pełen obraz tego co się dzieje. Osobiście
    zdarzało mi się tydzień albo i dwa siedzieć i zastanawiać się dlaczego
    jedna przeglądarka cach'euje poprawnie informacje a inna nie choć wszystko
    robię zgodnie z normami RFC. Okazuje się, że przeglądarki różnie potrafią
    reagować na kombinację nagłówków. To z koliei wiedza praktyczna, o którą
    trudno w podręcznikach.