    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: serwis nikona
    Date: Wed, 06 Oct 2010 16:57:03 +0200

    W dniu 2010-10-06 13:22, ...:::Tomek:::... pisze:

    > To nie ma żadnego znaczenia. Nie porównuje się ceny nowego sprzętu z ceną naprawy,
    tylko z kosztem pozyskania takiego sprzętu. Nadmiernym kosztem w takim wypadku byłaby
    np. konieczność sprowadzenia czegoś takiego gdzieś z Tajlandii, gdzie koszty wysyłki
    wyniosłyby kilkaset euro. Kosztu nowego sprzętu (tylko sprzętu) w żadnym wypadku nie
    można określić jako nadmiernego (chyba, że nie jest już produkowany i trzeba by do
    niego odpalić całą linię produkcyjną albo odkupić od kogoś po wysokiej cenie
    kolekcjonerskiej albo tak jak pisałem wyżej sprowadzać specjalnie z drugiego końca
    świata).

    W którym przepisie jest określone, co to są "nadmierne koszty"?
    Bo mi się wydaje, że nigdzie - a więc to zależy wyłącznie od interpretacji.

    Ale skoro celem jest doprowadzenie do zgodności poprzez naprawę bądź wymianę,
    a jedna z tych metod jest wyraźnie droższa, to imho z powodzeniem można bronić tezy
    że jej koszt jest nadmierny. Gdyby ustawodawca chciał dać po prostu prawo
    do wymiany (za wyjątkiem przypadków gdy towar nie jest dostępny) to by to było jasno
    napisane. A nie jest. Ciekaw jestem statystyki konkretnych rozstrzygnięć w sądzie.

    BTW wątkotwórca nie napisał kiedy kupił tego nikona. Jeśli towar jest starszy
    niż pół roku, to musi najpierw powinien wykazać sprzedawcy że towar był wadliwy
    w momencie zakupu, czyli najpewniej opinia rzeczoznawcy itd.