    From: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: samochód . Wtargnięcie.
    Date: Thu, 04 Apr 2019 11:29:15 +0200

    Thu, 4 Apr 2019 10:45:38 +0200, w <5ca5c454$0$485$65785112@news.neostrada.pl>,
    LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Nie ma żadnego przepisu, który to
    > definiuje tak jak Ty piszesz o ustępowaniu pierwszeństwa kierującemu
    > pojazdem, natomiast jest wyraźna wykładnia, ze obowiązkiem kierowcy jest
    > umożliwienie wejścia na pasy pieszemu.

    Chyba nie ogarniasz, że projekt ustawy dającej takie prawo pieszemu upadł i nie
    wszedł życie.
    Stan obowiązujący jest taki:

    "Na zwykłej drodze pieszy ma pierwszeństwo tylko na zebrze. Ale od tej reguły
    są wyjątki. Kiedy musimy ustąpić pierwszeństwa pieszemu?
    Obowiązki kierowcy względem pieszego są jednoznacznie określone w przepisach. W
    art. 26 Prawa o ruchu drogowym czytamy:

    1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu
    się na przejściu.
    2) Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić
    pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na
    którą wjeżdża.

    Mówiąc wprost - przed przejściem mamy obowiązek zatrzymać się tylko wtedy, gdy
    znajduje się na nim pieszy. Jeśli zbliża się do zebry lub czeka na
    przepuszczenie przez kierowców, wyłącznie od naszej dobrej woli zależy, czy się
    zatrzymamy. Wyjątkiem są oznaczone strefy zamieszkania - na nich pieszy ma
    zawsze pierwszeństwo.
    Więcej:
    http://moto.pl/MotoPL/7,88389,22869562,kiedy-pieszy-
    ma-pierwszenstwo-to-nie-takie-oczywiste-niegotowe.ht
    ml"

    Tutaj mogę dodać wyrok, gdy egzaminator uwalił kandydatkę za zatrzymania się
    przed przejściem. Sąd przyznał rację kursantce wyraźnie zaznaczając, że nie ma
    TAKIEGO OBOWIĄZKU, lecz tylko PRAWO.
    Idź teraz dyskutuj z sądem :D