  • Data: 2010-09-22 15:59:24
    Temat: Re: rybie oko Samyang/Falcon - moje wrażenia
    Od: "m0w" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > OK, do Tv jest potrzebne, ale chyba nikt nie wlacza Tv majac manualna
    > przyslone :-)
    > Do Av czy M jest zbedna informacja o aktualnej przyslonie.

    > Czekaj, bo chyba nie rozumiem -- w tych Nikonach, gdzie juz jest pomiar
    > swiatla z obiektywami bez chipa, nie ma go w Av?
    > Nie chce mi się wierzyc, musialem Cie zle zrozumiec, prawda?

    Przysłona w tym obiektywie jest automatyczna, sterowana mechanicznie.
    Obiektywów z całkowicie ręcznymi nastawami przysłony, lub przysłoną
    preselekcyjną
    nie produkuje się do Nikona od chyba 30lat. Więc to zupełnie inna bajka.
    Nikon D300 współpracuje z tym obiektywem i działa w nim automatyka A. S nie
    działa
    bo musiała by to być przysłona sterowana elektronicznie.

    Problem w tym, że w tańszych korpusach Nikon wyciął pierścień nastawu, który
    przenosi informację do jakiej przysłony roboczej przymknie się obiektyw
    podczas robienia zdjęcia. Pomiar światła jest dokonywany przy otwartej
    przysłonie, a później dodawana jest wartość przysłony roboczej. Mechanizm
    taki pozwala na pomiar światła w trybie automatyki czasu. Moim zdaniem to
    bardzo wygodne w scenach w których zmienia się oświetlenie i nie ma czasu na
    pomiar ręczny. Dodatkowo, co jest bardzo jest nieładne, Nikon zablokował
    pomiar światła w obiektywach, które nie mają styków elektrycznych. W
    starych korpusach taki pomiar był możliwy. Aparaty z wyższej półki nie mają
    takiej blokady i (np. D300) potrafi pracować z obiektywami z przysłoną
    mechaniczną jak i ze sterowaną elektrycznie. W zależności od przypiętego
    obiektywu korzysta z innego systemu informacji.