  • Data: 2009-04-21 21:17:19
    Temat: Re: rozważania nt obiektywów w kompaktach Panasonic
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 21 Apr 2009, zibis wrote:

> [...]
    [...]
    > OK. nie kompakty. kompakty z wymienną optyką.

    Oksymoron.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Oksymoron

    Kompakt: "rzecz zintegrowana", czyli składająca się z "przyrośniętych"
    elementów (które w wersji niekompaktowej występują również luzem)
    "Gorący lód", "jestem za a nawet przeciw" i do kompletu "kompakt
    z wymienną optyką" :D

    > teraz lepiej??

    Nie :)

    Całe nieszczęście bierze się z braku historycznej nazwy na konstrukcję,
    która nie jest lustrzanką, nie jest dalmierzowcem, nie jest
    dwuobiektywowcem i tak dalej.
    Lustrzanki mogą być kompaktowe (z "przyrośniętym" obiektywem)
    i niekompaktowe (z wymiennym obiektywem).
    Dalmierzowce mogą być kompaktowe i niekompaktowe (takoż).

    A nigdy dotąd nie istniały "klasyczne" aparaty, które nie potrzebowały
    ani lustra, ani dalmierza ani nic z tych rzeczy a potrzebowałyby
    ostrzenia - bo w przypadku filmu nie dało się NA FILMIE mierzyć ostrości.

    Ponieważ (w cyfrze) przez jakiś czas takie aparaty istniały tylko
    w wersji kompaktowej, a do tego kompaktowych lustrzanek *cyfrowych*
    trudno się doszukać (w odróżnieniu od aparatów na film, choć parę
    konstrukcji "lustrzankopodobnych", np. z lustrem ale bez matówki
    istnieje) to machinalnie przyjmowało się że "kompakt = taka nienazwana
    konstrukcja w wersji kompaktowej", stosując ortogonalną do
    "lustrzankowości" właściwość (znaczy taką, że istnieje ona
    NIEZALEŻNIE od tej lustrzankowosci) za wyróżnik.

    A teraz mamy "nienazwaną konstrukcję w wersji niekompaktowej" :]

    pzdr, Gotfryd