    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: rozmywajacy sie Ksiezyc
    Date: Thu, 16 Apr 2009 16:41:33 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > niby jak wiksza skala odwzorowania ksiezyca ujawni zniekztalcenia
    > szyby?
    > ja pisze ze jezeli atmosfera jest na tyle czysta , ze obserwujesz
    > golym okiem wyrazny obraz ksiezyca to i za pomoca teobiektywu winien
    > byc on ostry.

    > ale w tym samym tempie rosnie i obraz obiektu.

    Otóż to: rośnie obraz obiektu a więc wszystkie nieostrości. Oko ich nie
    dostrzeże, bo ma za małą rozdzielczość.Wiesz Ty co to jest rozdzielczość
    kątowa? Kiedy robisz zdjęcia z naprawde długa ogniskową, ponad metr, te
    wszystkie sprawy wychodzą, bo rośnie też rozdzielczość [o ile nie ograniczy
    jej dyfrakcja na aperturze wejściowej, bo w tej skali to jest główny czynnik
    ograniczający rozdzielczość].
    Tak się składa,że wiem, co piszę, a Twoje złośliwości składam na karb
    ignorancji i lenistwa. Może wejdź na fora astronomiczne i poczytaj, jak ludzie
    robią zdjęcia Księżyca na długich ogniskowych i jakie efekty temu towarzyszą,
    jakie czynniki ograniczają itd., zamiast bredzić w stylu 'chłopie, jaka
    turbulencja?!' Gdybyś sobie zadał trud sprawdzenia tego co napisałem choćby
    przez googla [seeing], podchodziłbys do sprawy inaczej.
    Odnosząc się do Twojego przykładu z samochodem i turbulencją za nim. Owszem,
    jak se zrobisz za autem zdjecie ptaszka na 300 mm, to nic nie dostrzeżesz,bo w
    tej skali zaburzenia obrazu wywołane zawirowaniami powietrza są pomijalne,
    mniejsze od uzyskiwanej rozdzielczości zdjęcia. Ale jak bedziesz to robił [ze
    statywu, co by mnie nie łapac za słowka] z MTO czy innego wynalazku z metrową
    lub wiekszą ogniskową, to już byś się rawdopodobnie zdziwił, o ile czas
    naświetlania nie byłby zbyt krótki. Może wiec niech to będzie ptaszek za/nad
    jadącym pociagiem albo rozgrzanym asfaltem. Mój przykład z lunetą i otwartym
    oknem też nie był przypadkowy -dokładnie taki sam efekt jak opisałem wyjdzie
    przy próbie zrobienia zdjęcia z ogniskowymi rzędu 1-2 m i więcej.Po prostu
    rozdzielczosc wizualna z małej lunety przy tym powiększeniu jest jakoś tam
    [pewnie co do rzędu wielkości tylko] zbliżona do uzyskiwanej na takich
    zdjęciach. Nawet niewielka turbulentna warstwa powietrza wystarcza. Nie wiem
    czy wiesz, ale podstawowym zaleceniem dla ludzi oglądajacych niebo przez
    teleskopy, nawet małe, jest nie robienie tego z otwartego okna, a nawet z
    balkonu, o ile nie zamkniesz za soba drzwi balkonowych. Jak myślisz, dlaczego?
    I czy gdy zrobisz zdjecie z dostateczną rozdzielczością,a więc także w dużej
    skali, to tego nie bedzie widać? Podobnie teleskopy zwierciadlane [głównie o
    otwartej optyce, ale nie tylko] muszą być przed obserwacjami wystudzone do
    temperatury otoczenia, inaczej daja rozmyte obrazy. Głównym powodem jest
    kilkucentymetrowa niestabilna warstwa powietrza nad lustrem, działająca jak
    soczewka i prądy termiczne powietrza w tubie teleskopu, czyli na odcinku ok.
    metra -tyle,że światło przechodzi przez ten obszar 2x.
    To,że przeciętny fotograf nie obserwuje takich efektów na co dzień, wynika
    tylko stąd, że rzadko kto robi zdjecia z ogniskową rzędu metra i więcej,w
    dodatku obiektywem o dużej aperturze [10cm w przypadku MTO], bo inaczej
    dyfrakcja wejdzie w paradę. Po prostu rozdzielczość jest za mała, by
    wychodziły wspomniane efekty. Ale jak się na serio bierzesz do Księżyca w
    większej skali, no to już są i kropka.
    Pozdrawiam
    -J.