  • 51. Data: 2010-11-01 15:19:49
    Temat: Re: rozlaczanie polaczenia
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > Takie karty czasami dostawałem przy rozmowach zamawianych przez 900,
    > ale nie były perforowane, chociaż miały na to miejsce. Miały ręczne
    > zapiski typu AbA, AbB, czas i opłata.
    > Może były wykonywane w dwóch egzemplarzach?

    Misiewydaje, że zawsze takie karty od rozmów zamawianych przychodziły.
    Przez długie lata. Pobazgrane długopisem, ale także z dziurkami.
    Prostokątnymi. Bardzo lubiłem się tymi kartami bawić.

    MJ

  • 52. Data: 2010-11-01 15:31:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Misiewydaje, że zawsze takie karty od rozmów zamawianych przychodziły.
    > Przez długie lata. Pobazgrane długopisem, ale także z dziurkami.
    > Prostokątnymi. Bardzo lubiłem się tymi kartami bawić.

    Z prostokątnymi też? Sięniespotkałem. Gdzie takie były? Okrągłe, to w "17".

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2010-11-01 15:32:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Tieoreticznie tak. W praktyce wszyscy "nie zauważali" zerwania plomby.

    Niektórzy wręcz pozostawiali na plastelinie organiczny odcisk kciuka
    w charakterze plomby.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2010-11-01 16:12:28
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    We Warszawie. No chyba ze cos pomylilem z ksztaltem dziurek, teraz juz
    nie sprawdze. Ale na pewno te karty przysylali i na pewno dziurki w
    nich byly.

    MJ

  • 55. Data: 2010-11-01 17:28:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > We Warszawie. No chyba ze cos pomylilem z ksztaltem dziurek, teraz
    > juz nie sprawdze. Ale na pewno te karty przysylali i na pewno dziurki
    > w nich byly.

    Że w Warszawie, to ja wiem. Chodziło mi o centralę, bo takie rzeczy
    były chyba rozpracowywane lokalnie. Ogrągłości dziurek jestem całkowicie
    pewien. Ale dlaczego takie i skąd wzięli ten format karty -- nie mam
    pojęcia. Może z włókiennictwa. Tam w maszynach tkackich (żakardowych)
    dziurki były okrągłe.

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2010-11-01 18:17:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Że w Warszawie, to ja wiem. Chodziło mi o centralę, bo takie rzeczy
    > były chyba rozpracowywane lokalnie.

    Myslisz? Myslalem, ze to robily panienki od 900, gdzies wszystkie
    razem... 45, przymusowo zmienione na 49.

    MJ

  • 57. Data: 2010-11-01 18:58:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Myslisz? Myslalem, ze to robily panienki od 900,

    Usiłuję to sobie wyobrazić. Moje wyobrażenia na temat użycia kart
    perforowanych opisałem już wcześniej. Ale jeśli rozmowy w centrali
    międzymiastowej rejestrowane były jakoś inaczej, to chyba niekoniecznie
    wypisywano tam te wszystkie świstki po to, by je rozesłać na szczebel
    lokalny. Mogli wysyłać jakieś arkusze zbiorcze. Właściwie to nawet
    nie wiem kto wystawiał rachunki dla abonentów. Licznik był na lokalnej
    centrali, logicznie by było wysyłać stmtąd (i na pocztę blisko). Ale
    może lokalny był tylko fotograf, a resztę robił Pracownik Umysłowy Za
    Biurkiem gdzieś wyżej? Jeszcze mogło być tak, że jak z Warszawy
    zamawiałem rozmowę do Pcimia, to kwity wypisywał jakiś oddział
    południowy centrali, a jak do Dziadowej Kłody -- to północny. Każdy
    na innych karteczkach. Ale to wszystko tylko moje gdybania.

    > gdzies wszystkie razem... 45, przymusowo zmienione na 49.

    Co oznaczają te liczby? O co chodzi?

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2010-11-01 19:08:29
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > wypisywano tam te wszystkie świstki po to, by je rozesłać na szczebel
    > lokalny. Mogli wysyłać jakieś arkusze zbiorcze. Właściwie to nawet

    Ale te świstki dziurkowane:
    1. na pewno przychodziły do abonenta.
    2. miały wszelkie cechy bycia wypełnionym w czasie zamawiania/rozmowy,
    a nie offline później. Być może dziurkowane były później, tego nie
    wiem.
    W ogóle wydajemisie, że zamawianie rozmów MM to dla typowego abonenta
    było tak wielkie święto, że wiele tych kwitków to nie było 8-).

> [...]
    > blisko). Ale może lokalny był tylko fotograf, a resztę robił
    > Pracownik Umysłowy Za Biurkiem gdzieś wyżej?

    Ja tylko wiem, że jak wyłączali telefon za niepłacenie (niesłusznie,
    poczta przetrzymywała, a już najbardziej ta na Uniwersytecie), to się
    jechało z kwitkiem na Dzielną i włączali.

    > Co oznaczają te liczby? O co chodzi?

    Kto mnie pytał o centralę?

    MJ

  • 59. Data: 2010-11-01 20:37:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > 2. miały wszelkie cechy bycia wypełnionym w czasie zamawiania/rozmowy,
    > a nie offline później. Być może dziurkowane były później, tego nie

    Później, to nie wiem po co. Później, to konduktor dziurkował bilety
    w pociągu.

    > W ogóle wydajemisie, że zamawianie rozmów MM to dla typowego abonenta
    > było tak wielkie święto, że wiele tych kwitków to nie było 8-).

    No właśnie. Może więc były wypisywane na ostatniej w kolejności ręcznej
    centrali, po czym wracały zwykłą pocztą wewnętrzną? Coś jak karty SQL
    u krótkofalowców.

    > Ja tylko wiem, że jak wyłączali telefon za niepłacenie (niesłusznie,
    > poczta przetrzymywała, a już najbardziej ta na Uniwersytecie), to się
    > jechało z kwitkiem na Dzielną i włączali.

    Ale chyba tam nie właczali, tylko tam miał swoje biurko właściwy pracownik.
    Włączał pewnie dzielny monter w lokalnej centrali.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2010-11-01 20:58:33
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnicu3er.3hs.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
> [...]
    > południowy centrali, a jak do Dziadowej Kłody -- to północny. Każdy
    > na innych karteczkach. Ale to wszystko tylko moje gdybania.

    Była jedna centrala międzymiastowa. GUTM (później CRiT, później %$^$^%)
    Fakt, że była podzielona, ale nie po kierunkach, a po ruchu,część
    stanowisk dla ruchu szybkiego, część odroczonego. ZTCW (nie pytałem
    babek, choć mogłem, żałuję...) i tak rozliczało się to do jednego wora,
    przecież ORPiT (Ośrodek Rozliczeniowy Poczty i Telekomunikacji) był na
    Dzielnej 52 (tam, gdzie CA Muranów-2, 38xxxx, 32AB) , nie sądzę, żeby
    ot-tak porzątkowało się to na międzymiastowej, już i tak dużo roboty
    kobity miały, żeby się jeszcze kartami bawić. Wcale się nie zdziwię,
    jeśli karty były w ogóle dziurkowane na Dzielnej... żałuję, że babek o
    to nie spytałem. Jak moje losy zarzucały mnie do sami międzymiastowych,
    to tam karteczki były zupełnie inne, wypisywane ręcznie (możliwe, że
    kilka mi się gdzieś stało) i kładzione na taśmociągu, gdzie brały je
    babki do realizacji, przynajmniej tak to widziałem po ich działaniach,
    ale nie wnikałem za bardzo, bo miałęm swoje zadania do zrobienia.

    > Co oznaczają te liczby? O co chodzi?

    Mnie wygląda na sytuację, gdy na Mokotowie 45xxxx zostało zastąpione
    częściowo przez nową centralę K66, 49xxxx. Akurat zmienił się numer do
    pracy do ś.p. ojca, stąd wiem, stary pamiętam, "nowy" też.
    Zmiana byłą mocno niesystemowa, czyli jak wół pierdnął, taqk stodołą
    słuchałą... znaczy się, jak przypadło, tak przełączali. Pamiętam, jak w
    Szczecinku uruchamiali nową centralę (K66, byłem raz u znajomego
    technika tamże, herbatka poszła), to OIDP najpierw uporządkowano
    numerację, bo była bardzo porozpieprzana, zmiany były bardzo
    niesystemowe, telekomunikacja wydała nawet broszurkę z wykazem zmian,
    kilku znajomym się zmieniło, ale Babci numer się ostał. Przypuszczam, że
    zrobiono to w celu poprzyłączania central wiejskich do ruchu
    automatycznego. Niedługo potem ruszyła K66, po paru latach (2-3
    najwyżej, o ile nie jeszcze krócej, nie pamiętam dokładnie)
    poprzejmowała wszystkich abonentów, zostawiając przez jakiś czas
    Strowgerowi ruch podmiejski, w końcu też go przejmując.
    Te dwie sytuacje wydają mi się podobne ze względu na niesystemowość
    zmian, w odróżnieniu od Szczecinka, nie pamiętam podobnej broszurki ze
    zmianami z Warszawy. Nie pamiętam, czy były przejmowane numery z 44xxxx.

    --
    ((o))
    ((+))