  • 1. Data: 2011-03-18 10:49:14
    Temat: router WiFi - po co na płytce mała antenka?
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Ostatnio widziałem od środka kilka routerków WiFi. Zwróciłem uwagę, że
    każdy z nich ma coś w rodzaju wewnętrznej miniaturowej antenki zrobionej z
    laminatu na płytce. Pytam z ciekawości - po co coś takiego? Do porównania
    sygnału z dołączonej anteny, do mierzenia poziomu szumu, ktoś może wie?

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-03-18 10:55:51
    Temat: Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka?
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 18/03/2011 10:49, Shaman wrote:
> [...]
    > z laminatu na płytce. Pytam z ciekawości - po co coś takiego? Do
    > porównania sygnału z dołączonej anteny, do mierzenia poziomu szumu, ktoś

    http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity

    dodatkowo, ta na plytce ma z reguly polaryzaje +90deg do tej zewnetrznej.

  • 3. Data: 2011-03-18 12:21:09
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 18-03-2011 o 11:55:51 Cezar <c...@b...pl> napisał(a):

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
    >

    > dodatkowo, ta na plytce ma z reguly polaryzaje +90deg do tej zewnetrznej.

    Poszperałem trochę i zrodziły się nowe pytania :) Dlaczego niektórzy
    ludzie odłączają tą antenkę? Wylutowują diversity switch i wlutowują
    mostek z drutu łączący ścieżkę anteny głównej. Czy ta mała antenka może w
    niektórych sytuacjach pogarszać parametry? I drugie pytanie - jeśli na
    płytce jest konektor drugiej anteny to można ją dodać i powinna robić "na
    strzał"? Mam Tomato w routerze wiec od strony programowej jest możliwość
    ustawiania 2 anten.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2011-03-18 12:28:58
    Od: Aha <t...@s...com>

    > Poszperałem trochę i zrodziły się nowe pytania :) Dlaczego niektórzy
    > ludzie odłączają tą antenkę? Wylutowują diversity switch i wlutowują
    > mostek z drutu łączący ścieżkę anteny głównej.

    Byc moze z glupoty, bo nie widze sensu takiej operacji. Strata sygnalu
    na takim lutowanym drucie bedzie pewnie identyczna ze strata na switchu.

    Czy ta mała antenka może
    > w niektórych sytuacjach pogarszać parametry?

    Nie

    I drugie pytanie - jeśli na
    > płytce jest konektor drugiej anteny to można ją dodać i powinna robić
    > "na strzał"? Mam Tomato w routerze wiec od strony programowej jest
    > możliwość ustawiania 2 anten.

    Przeloz na jezyk polski to pytanie.

  • 5. Data: 2011-03-18 13:07:48
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 18-03-2011 o 13:28:58 Aha <t...@s...com> napisał(a):

    > I drugie pytanie - jeśli na
    >>

    > Przeloz na jezyk polski to pytanie.

    Postaram się.. ale muszę w takim wypadku zacząć od samego początku.
    Kombinuję jak zwiększyć zasięg WiFi w mieszkaniu. Mam router będący
    chińskim budżetowym odpowiednikiem WRT54G.
    Dokładnie rzecz biorąc taki: http://goo.gl/Vekm6
    Router jest wyposażony w jedną małą antenę zabudowaną na stałe, ale na PCB
    jest złącze drugiej anteny a wgrany soft (Tomato) ma odpowiednie opcje,
    żeby z dwóch anten korzystać. Pytanie brzmi - czy wystarczy kupić konektor
    RP-SMA lub RP-TNC, przylutować, dokręcić antenę i powinno działać? Czy
    może to jednak nie takie proste?

    uff.. mam nadzieję, że teraz wywnętrzyłem się bardziej zrozumiale (za
    poprzednie wypociny przepraszam)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2011-03-18 13:54:39
    Od: Aha <t...@s...com>

> [...]
    > działać? Czy może to jednak nie takie proste?
    >
    > uff.. mam nadzieję, że teraz wywnętrzyłem się bardziej zrozumiale (za

    Zacznijmy od tego ze ty nie rozumiesz co znaczy Diversity. Jak juz
    zrozumiesz to bedziesz mial odpowiedz na swoje glupie poniekad pytanie.

    2 anteny stosuje sie tylko i wylacznie po to zeby switch mogl wybrac
    silniejszy i z tej anteny korzystac.

  • 7. Data: 2011-03-18 13:55:59
    Od: Aha <t...@s...com>

> [...]
    > zrozumiesz to bedziesz mial odpowiedz na swoje glupie poniekad pytanie.
    >

    > 2 anteny stosuje sie tylko i wylacznie po to zeby switch mogl wybrac

    Z poizomu softu mozeswz przelkaczac ktora antena ma byc wlaczona lub
    wlaczone obie jako diversity innej mozliwosci nie ma.

  • 8. Data: 2011-03-18 14:07:28
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 18-03-2011 o 14:54:39 Aha <t...@s...com> napisał(a):

    > Zacznijmy od tego ze ty nie rozumiesz co znaczy Diversity. Jak juz
    > zrozumiesz to bedziesz mial odpowiedz na swoje glupie poniekad pytanie.

    hm.. a wszyscy mądrzy ludzie ciągle powtarzają, że głupie mogą być tylko
    odpowiedzi..

    > 2 anteny stosuje sie tylko i wylacznie po to zeby switch mogl wybrac
    > silniejszy i z tej anteny korzystac.

    Na szczęście Ty wszystko wiesz i wszystko rozumiesz - i na pewno mi to
    wytłumaczysz - oczywiście o ile ci tylko twoje ego na to pozwoli. Ciekawe
    np. czy tak samo dziarsko będziesz potrafił przeprosić gdyby się dla
    przykładu okazało, że 2 anteny stosuje się również po to, żeby jedna
    odbierała a druga nadawała? Tak mi przynajmniej wynika z dokumentacji
    Tomato
    http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware/Menu_Re
    ference.
    Poza tym chciałem dołożyć konektor i drugą antenę po to żeby nie demolować
    mocowania tej, która już jest - więc nawet w trybie jednoantenowym cała
    sprawa nie traci sensu, ponieważ dokładając mocniejszą router - zgodnie z
    tym co piszesz - wybierze sobie sygnał właśnie z niej.

    Ciągle jednak nie wiem jak to wygląda od strony praktycznej. No jak..
    powiesz coś konkretnego zamiast strugać mądralę?

    PZDR
    Shaman

  • 9. Data: 2011-03-18 14:08:26
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 18-03-2011 o 14:55:59 Aha <t...@s...com> napisał(a):

    > Z poizomu softu mozeswz przelkaczac ktora antena ma byc wlaczona lub
    > wlaczone obie jako diversity innej mozliwosci nie ma.

    wygląda na to, że jest.. ale o tym napisałem już przed chwilą

    --
    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-03-18 14:26:16
    Od: Aha <t...@s...com>

    > Ciągle jednak nie wiem jak to wygląda od strony praktycznej. No jak..
    > powiesz coś konkretnego zamiast strugać mądralę?
    >
    > PZDR
    > Shaman

    Mozesz dolutowac druga antene ale po co ? Zasiegu to nie zwiekszy,
    zamiast tej co jest wstaw jakas 5dBi i bedzie lepiej.

    Pozatym w trybie diversity sila sygnalu spada o 20-30%.