  • 21. Data: 2012-04-17 18:01:59
    Temat: Re: rezystancja termiczna
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-16 09:05, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > dopasowuje do płynącego prądu ;-).
    > Była tu rok temu dyskusja o zadaniu na egzaminie gimnazjalnym kończącym
    > się pytaniem w stylu:
    > Moc rezystora:
    > a. zwiększy się 2 razy
    > b. zmniejszy się 2 razy
    > a może jakieś inne możliwości.
    >
    > Napisałem do komisji, że moim zdaniem moc rezystora się nie zmieni (a
    > takiej odpowiedzi chyba nie było) bo została ustalona w momencie
    > kupowania tego rezystora.
    > Gdy już zapomniałem, że coś pisałem dostałem odpowiedź. No cóż - mają

    No i moim zdaniem to nie miałeś racji. Jako elektronicy przyzwyczajeni
    jesteśmy do faktu, że moc to parametr stały określony przez producenta.
    Ale w praktyce ten parametr to jest moc maksymalna czy dopuszczalna. Moc
    jako wielkość fizyczna to jest prędkość pobierania, czy wydzielania
    energii. Gdy przez rezystor 100 Ohm przepuścisz 1mA to ma on w danym
    momencie moc 0,1W mimo, że dla nas jest to rezystor pięciowatowy. Może
    to budzić twój sprzeciw, ale już np. gdy silnik 1kW zasilisz obniżonym
    napięciem i będzie pobierał 300W to zgodzisz się, że przy tym zasilaniu
    silnik ma moc 300W. Z punktu widzenia fizyki, rezystor jest też maszyną
    elektryczną jak silnik, tylko całą energię zamienia w ciepło. Więc ma
    moc równą tempu wydzielania energii czyli U*I.
    Zresztą ta moc dopuszczalna to też nie jest stałą wartością, bo jak
    zmienisz warunki chłodzenia to ona też się zmieni.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 22. Data: 2012-04-17 18:58:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zresztą ta moc dopuszczalna to też nie jest stałą wartością, bo jak
    > zmienisz warunki chłodzenia to ona też się zmieni.

    Zdaję sobie sprawę (pisząc też sobie zdawałem), że nie mam 100% racji i
    rzecz jest co najmniej dyskusyjna.
    Dla mnie moc opornika to skrót od mocy znamionowej (określonej w podanych
    przez producenta warunkach), a nie od mocy maksymalnej, czy dopuszczalnej,
    co do których terminów można uważać, że oznaczają one wielkości zależne od
    danej sytuacji.
    Przykład z silnikiem jest dobry, bo faktycznie też tak bym powiedział.
    Podobnie z grzałką żelazkową zasiloną niższym napięciem też bym powiedział,
    że w tej sytuacji ma moc. Wydaje mi się, że użycie w tych przypadkach 'ma'
    wynika (przynajmniej w moim przypadku) z tego, że jest mowa o mocy, która
    nie jest produktem niechcianym tylko tym oczekiwanym (ma ją i nam daje).
    Moc wydzielana w oporniku jest (w 99,9% przypadków) mocą niechcianą i chyba
    to jest powód dla którego bardzo mnie razi użycie "moc opornika wynosi..." w
    znaczeniu "moc wydzielana w oporniku wynosi...".

    Ja jedynie sugerowałem, że moim zdaniem użycie "moc wydzielana w oporniku"
    byłoby lepsze bo jednoznaczne.
    P.G.

  • 23. Data: 2012-04-17 19:38:41
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-17 18:01, Mario pisze:
> [...]
    > energii. Gdy przez rezystor 100 Ohm przepuścisz 1mA to ma on w danym
    > momencie moc 0,1W mimo, że dla nas jest to rezystor pięciowatowy.
    Bo dla elektronika jest jasne sformułowanie:
    - "ma moc" = ma podaną moc (nominalną, maksymalną, dopuszczalną itp)
    jako parametr określający dopuszczalne warunki pracy elementu/urządzenia.
    - "wydzielana/pobierana/generowana jest moc" - chodzi o wielkość
    fizyczną, a nie katalogowy parametr elementu czy urządzenia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 24. Data: 2012-04-17 20:40:44
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-17 19:38, BartekK pisze:
    > Bo dla elektronika jest jasne sformułowanie:
    > - "ma moc" = ma podaną moc (nominalną, maksymalną, dopuszczalną itp)
    > jako parametr określający dopuszczalne warunki pracy elementu/urządzenia.

    Moc nominalna. Przy danych warunkach chłodzenia. Tak jak jest prąd
    maksymalny. Gdy piszesz o prądzie diody LED nie myślisz od razu o
    prądzie maksymalnym. Moc rezystora jest ewidentnym sformułowaniem ze
    slangu branżowego i oznacza moc nominalną czy dopuszczalną. Bo nas w
    rezystorze inny parametr mocy nie interesuje w przeciwieństwie do mocy
    nadajnika, mocy silnika itp. A w angielskim masz np power rating a nie
    power.

    > - "wydzielana/pobierana/generowana jest moc" - chodzi o wielkość
    > fizyczną, a nie katalogowy parametr elementu czy urządzenia.

    Ale to było bardziej zadanie z fizyki> Maszyna - elektryczna czy cieplna
    ma moc (w danej chwili) definiowaną jako dW/dT. Moc znamionowa czy
    dopuszczalna to nie jest pojęcie fizyczne.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 25. Data: 2012-04-18 08:39:51
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Moc nominalna. Przy danych warunkach chłodzenia. Tak jak jest prąd
    > maksymalny. Gdy piszesz o prądzie diody LED nie myślisz od razu o prądzie
    > maksymalnym.

    Nie spotkałem się w takiej sytuacji ze sformułowaniem "dioda LED _ma_ prąd"
    tylko "przez diodę płynie prąd".

> [...]
    > oznacza moc nominalną czy dopuszczalną. Bo nas w rezystorze inny parametr
    > mocy nie interesuje w przeciwieństwie do mocy nadajnika, mocy silnika

    Czyli moc silnika jest ewidentnie sformułowaniem ze slangu języka
    potocznego, bo nie znam nikogo, kto (stojąc obok zaparkowanego swojego
    samochodu) zapytany o moc jego silnika odpowie mi 0.

    > Ale to było bardziej zadanie z fizyki> Maszyna - elektryczna czy cieplna
    > ma moc (w danej chwili) definiowaną jako dW/dT. Moc znamionowa czy
    > dopuszczalna to nie jest pojęcie fizyczne.

    Po prostu bardzo nie pasuje mi _ma_ do mocy wydzielanej w danym momencie.
    Pasuje mi wydziela, przekazuje, oddaje.
    I wydaje mi się, że również w języku potocznym _ma_ często dotyczy mocy
    znamionowej (samochodu, żelazka, odkurzacza,....).
    No i uważam, że należy unikać niejednoznaczności szczególnie w zadaniach
    egzaminacyjnych.
    P.G.

  • 26. Data: 2012-04-18 11:09:31
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-18 08:39, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > potocznego, bo nie znam nikogo, kto (stojąc obok zaparkowanego swojego
    > samochodu) zapytany o moc jego silnika odpowie mi 0.

    No z punktu widzenia fizyka to moc może być chwilowa albo średnia.
    Chyba mówimy o zadaniu z fizyki.

> [...]
    > znamionowej (samochodu, żelazka, odkurzacza,....).
    > No i uważam, że należy unikać niejednoznaczności szczególnie w zadaniach

    OK.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 27. Data: 2012-04-19 14:01:38
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4f8bc499> Napisałem do komisji, że moim zdaniem moc
> [...]
    > rezystora.
    > Gdy już zapomniałem, że coś pisałem dostałem odpowiedź. No cóż - mają inne

    I uparcie podtrzymali "prąd o napieciu trzystu watów?" :) Albo "opornik o
    _mocy_ stu omów?". Czegóż chcemy, komisje z telewizorni się uczą :)