  • 71. Data: 2013-07-01 00:26:42
    Temat: Re: pytanie z mutexów
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 28.06.2013 22:12, A.L. wrote:

    > Niezupelnie o to chodzi, bo wejscie w proces a powinno blokowac
    > procesy b i c ale nie powinno blokowac procesow d, e, f

    Nie znam (a przynajmniej nie przypominam sobie) innego "standardowego"
    algorytmu rozwiązującego ten problem w sposób przejrzysty a jednocześnie
    optymalny pod względem wydajnościowym.

    Jakbym miał to zrealizować i powyższe rozwiązanie byłoby
    niewystarczające zrobił bym to za pomocą monitora z porównaniem maski
    aktualnie działających procesów z wymaganą maską jako warunkiem.

    Kwestie zagłodzenia w takim wypadku trzeba rozwiązywać osobno już
    zależnie od tego co rozumiemy przez "zagłodzenie"[*] i jakie są schematy
    współpracy między wątkami.

    Być może statyczny przydział, być może wstrzymywanie procesów które
    wybijają się poza zakładany histogram - za mało danych aby odpowiedzieć.

    [*] Czy mamy ograniczenia typu "minimum 1 wywołanie na k jednostek
    czasu", czy raczej "od a1 do a2 % czasu wykonania w k jednostkach", czy
    też kombinację z ewentualnymi dodatkowymi warunkami. Ogólnie wchodzimy
    opuszczamy już tutaj problem synchronizacji a wchodzimy w sferę
    szeregowania zadań.

    Michoo

  • 72. Data: 2013-07-01 01:47:19
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 00:26:42 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

    Nawet nie trzeba sortować. Try_lock załatwia problem dealocku, tak:

    mając do zamknięcia n,m,l,... zamyka się n, a potem try_lockiem
    pozostałe. Jeżeli któryś się nie zamknie, bo zajęty, zwalnia się już
    zamknięte i ten który był zajęty jest pierwszy do kolejnej rundy -
    przez co proces czeka na tym locku aż się zwolni, bo pierwszy jest lock().

    Algorytm bombarduje szynę atomikami, ale jest poprawny.

    Do zagłodzenia może dojść.

    Nope. Trzeba jeszcze dopisać się do list dzielonych z pozostałymi
    procesami, inaczej one też mogą zagłodzić/być zagłodzone, np.
    mapa list z maską jako kluczem...

    ... a wtedy a i b dopiszą się do kolejki z c i c będzie pierwsze.

    Nie przemyślałem tylko jak to zaimplementować, bo trzeba jeszcze chronić
    same kolejki o ile nie ma kolejek lock-free z peek() i mieć jakąś
    politykę reagowania na a przed b na jednej liście a b przed a na drugiej
    - random() dałby radę. O ile czegoś na szybko nie pomyliłem, wychodzi
    graf pierwszeństwa, który można potraktować w sposób uproszczony,
    byle spraweidliwy.

    > Nie znam (a przynajmniej nie przypominam sobie) innego "standardowego"
    > algorytmu rozwiązującego ten problem w sposób przejrzysty a jednocześnie
    > optymalny pod względem wydajnościowym.

    Wiele algorytmów "wątkowych" nie ma ani standardu ani nazwy. Część
    ma, czasami nawet patent jak dzielone shared_ptr-y.

    > Kwestie zagłodzenia w takim wypadku trzeba rozwiązywać osobno już
    > zależnie od tego co rozumiemy przez "zagłodzenie"[*] i jakie są schematy
    > współpracy między wątkami.

    Wydaje mi się już pisałeś, na czym może polegać zagłodzenie w
    prostym przypadku, w bardziej skomplikowanych konfiguracjach
    jedne grupy wątków mogą głodzić inne.

    Schematy współpracy: skoro się wykluczają mogą w ramach wykluczenia
    przekazywać dane. Albo mogą mieć kolejki, które są liśćmi w drzewie
    kolejności locków, więc są pomijalne dla poprawności.

    > Być może statyczny przydział, być może wstrzymywanie procesów które
    > wybijają się poza zakładany histogram - za mało danych aby odpowiedzieć.

    Być może FIFO procesów i ten bliżej wyjścia ma pierwszeństwo. Kombinuję,
    ale ja jakoś nie widzę w tym problemie poważnego problemu.

> [...]
    > też kombinację z ewentualnymi dodatkowymi warunkami. Ogólnie wchodzimy
    > opuszczamy już tutaj problem synchronizacji a wchodzimy w sferę

    Tak jakby z zagłodzeniem było kiedykolwiek inaczej. Problem polega
    na tym, że problem jest jeden i algorytm jest jeden, ale musi
    spełniać oba warunki: działać, czyli być bez race'ów i deadlocków, i ma
    nie zagłodzić.

    --
    Edek

  • 73. Data: 2013-07-01 02:31:11
    Od: A.L. <a...@a...com>

    http://comjnl.oxfordjournals.org/content/34/4/345.fu
    ll.pdf+html

    A.L.

  • 74. Data: 2013-07-01 11:32:22
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 01.07.2013 02:31, A.L. wrote:

    > http://comjnl.oxfordjournals.org/content/34/4/345.fu
    ll.pdf+html

    Ładne.

    Nawet pomyślałem, że żeby zapewnić większą równoległość należy zwalniać
    wszystkie locki poza jednym, tylko z jakiejś przyczyny mi wyszło, że to
    nie zadziała. (Będę musiał przejrzeć jeszcze raz notatki.)

    Michoo

  • 75. Data: 2013-07-01 12:05:05
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 01.07.2013 01:47, Edek wrote:

> [...]
    > zamknięte i ten który był zajęty jest pierwszy do kolejnej rundy -
    > przez co proces czeka na tym locku aż się zwolni, bo pierwszy jest lock().

    W takiej sytuacji możesz mieć live-lock - wystarczą już dwa procesy
    "wymieniające się" dwoma blokadami.

    > Do zagłodzenia może dojść.

    Jest jeszcze gorzej - nie ma warunku postępu.

    > Nope. Trzeba jeszcze dopisać się do list dzielonych z pozostałymi
    > procesami, inaczej one też mogą zagłodzić/być zagłodzone, np.
    > mapa list z maską jako kluczem...

    Nie zrozumiałem. Skoro kolejką emulujemy listę oczekujących na muteksie
    to oczywistym jest, że ona musi być współdzielona.

    > ... a wtedy a i b dopiszą się do kolejki z c i c będzie pierwsze.

    Nie rozumiem.

> [...]
    > same kolejki o ile nie ma kolejek lock-free z peek() i mieć jakąś
    > politykę reagowania na a przed b na jednej liście a b przed a na drugiej

    Używasz parę blokad:
    lock(Xa);
    dodaj_na_koniec_kolejki(procId,a);
    unlock(Xa);

    do{
    cond_wait(Ya);
    }while(head(a)!=procId);
    do_stuff();
    lock(Xa);
    usun_zpoczatku_kolejki(a);
    unlock(Xa);
    unlock(Ya);

    > Wiele algorytmów "wątkowych" nie ma ani standardu ani nazwy.

    Istnieją pewne "wzorce" czy "idiomy". Nie znałem takiego. Jak widać
    wystarczyła drobna wariacja tego co przedstawiłem.

    > Schematy współpracy: skoro się wykluczają mogą w ramach wykluczenia
    > przekazywać dane. Albo mogą mieć kolejki, które są liśćmi w drzewie
    > kolejności locków, więc są pomijalne dla poprawności.

    Mogą. Właśnie od "mogą" zależy bardzo dużo jeżeli chodzi o wątki. Jeżeli
    masz problem producenci-konsumenci to daje się go rozwiązać lock-free.

> [...]
    > na tym, że problem jest jeden i algorytm jest jeden, ale musi
    > spełniać oba warunki: działać, czyli być bez race'ów i deadlocków, i ma

    3 producentów na 2 procesorach plus konsument wymagający po 500
    jednostek na cykl pracy. Optymalnie ze względu na przepustowość będzie
    generowanie po 500 jednostek (opóźnienie 1000, ale brak strat na
    przełączanie). Optymalnie ze względu na czas odpowiedzi będzie dążenie
    do opóźnienia 750 - jeżeli konsument czeka dłużej to znaczy, ze jest
    głodzony.

    Michoo

  • 76. Data: 2013-07-01 13:02:13
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 12:05:05 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

    > W takiej sytuacji możesz mieć live-lock - wystarczą już dwa procesy
    > "wymieniające się" dwoma blokadami.

    Praktycznie ten algorytm w implementacji boost-a ma jeszcze kilka
    yieldów.

    > Jest jeszcze gorzej - nie ma warunku postępu.

    To nie jest gorzej. Możliwy deadlock/starvation zawsze kiedyś się zdarzą,
    tego typu live-lock nawet jeżeli się zdarzy, to tymczasowo. Konsekwencje
    live-locka w tym konkretnym przypadku są praktycznie wyłącznie teoretyczne.

    > Nie zrozumiałem. Skoro kolejką emulujemy listę oczekujących na muteksie
    > to oczywistym jest, że ona musi być współdzielona.

    Na którym mutexie miałaby być lista wszystkich sąsiadów? Nie da się
    podzielić grafu w ten sposób.

    > Nie rozumiem.

    W tej pracy linkowanej przez A.L. w referencjach jest edge-based solution,
    wspomniana jest we wstępie. Jeszcze nie czytałem, a sam mogłem coś pokręcić
    (biorąc pod uwagę fakt że moje 10 minut < publikacja - nic dziwnego ;) ).

    > Używasz parę blokad:
    > lock(Xa);
    > dodaj_na_koniec_kolejki(procId,a);
    > unlock(Xa);
    >
    > do{
    > cond_wait(Ya);
    > }while(head(a)!=procId);
    > do_stuff();
    > lock(Xa);
    > usun_zpoczatku_kolejki(a);
    > unlock(Xa);
    > unlock(Ya);

    Nie zrozumiałem. Gdzie jest lock(Ya)? Co robi do_stuff()? I gdzie to pasuje
    do całości?

    > Istnieją pewne "wzorce" czy "idiomy". Nie znałem takiego. Jak widać
    > wystarczyła drobna wariacja tego co przedstawiłem.

    W algorytmach wątkowych najczęściej nie ma czegoś takiego jak
    drobna wariacja. W zasadzie każda zmiana, nawet drobna, wymaga
    dowodu od początku. Przykład:

    http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2
    008/n2660.htm#AppendixSource

    Część ludzi twierdzi, że algorytm działa po "drobnej zmianie",
    gdy _fast_pthread_once_per_thread_epoch jest nie monotonicznie
    rosnąca ale flagą - a łatwo udowodnić, że wtedy całość się rozsypie.

    Każda zmiana wymaga dowodu od początku.

    > Mogą. Właśnie od "mogą" zależy bardzo dużo jeżeli chodzi o wątki. Jeżeli
    > masz problem producenci-konsumenci to daje się go rozwiązać lock-free.

    Zazwyczaj w takich sytuacjach używa się:
    a = try_get()
    if (a == null) {
    zwolnij_wszystkie_locki
    a = get();
    od początku ustawiamy się w kolejce do locków
    }

    To nie wymaga ani zmiany głównego algorytumu ani kolejek lock-free.
    Dlatego, że try_get zamyka jeden lock jako ostatni, na krótko,
    bez wait(), a jeżeli ma być wait() to już trzeba wszystko zwolnić
    bo wait() zalicza się w myśleniu o deadlockach do locków.

    --
    Edek

  • 77. Data: 2013-07-01 13:54:05
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 12:05:05 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

    > Mogą. Właśnie od "mogą" zależy bardzo dużo jeżeli chodzi o wątki. Jeżeli

    Tak dla rozróżnienia: wątki są w domenie logiki i "mogą" używa się różnie.
    Ja mówię o tym, że niektóre elementy "mogą" być dodane bez zmiany
    głównego algorytmu, co można udowodnić. Ty mówisz o "może" w sensie
    takim jak że deadlock "może" się zdarzyć - co już oznacza zwykły błąd.
    To pierwsze jest kwestią logiki ograniczeń, to drugie kwestią złego
    dowodu lub jego braku.

> [...]
    > przełączanie). Optymalnie ze względu na czas odpowiedzi będzie dążenie
    > do opóźnienia 750 - jeżeli konsument czeka dłużej to znaczy, ze jest

    Nie znałem takiej definicji. Jak się to sprawdza albo dowodzi? Naprawdę
    pytam bo nie wiem.

    A, i odnosiłem się tylko do ostatniego zdania:

    --
    Edek

  • 78. Data: 2013-07-01 14:14:56
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dużo odpowiedzi na jeden post wychodzi, ale trudno.

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 12:05:05 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

    > Jeżeli
    > masz problem producenci-konsumenci to daje się go rozwiązać lock-free.

    Pod względem /poprawności/ kolejki lock-free niczym się nie różnią od
    blokujących kolejek. Istnieją tylko w celu /wydajności/, operacje na nich
    są zarówno bardzo częste jak i krótkotrwałe, więc nie warto tracić
    czasu na usypianie wątku i budzenie, lepszy jest spin w momencie
    kolizji.

    Inne struktury lock-free mają znaczenie dla poprawności, ale akurat
    nie kolejki.

    Inną generalną zasadą jest to, że podstawowe atomiczne operacje
    używane w strukturach lock-free da się zaimplementować tak:

    lock
    do_single_memory_op
    unlock

    I tak się czasami robi, gdy sprzęt nie wspiera albo operacji albo
    wystarczająco dużego słowa, co /poprawności/ nie zmienia. Chociażby
    w C++11 MemoryModel zmienia semantykę operacji na 'stricter', a
    nie w drugą stronę. Traci się tylko na /wydajności/.

    --
    Edek

  • 79. Data: 2013-07-01 15:10:30
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 11:32:22 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

> [...]
    > wszystkie locki poza jednym, tylko z jakiejś przyczyny mi wyszło, że to
    > nie zadziała. (Będę musiał przejrzeć jeszcze raz notatki.)

    Fakt że ładne, ale journal ma widocznie taką politykę, że cytowane
    prace są tylko w płatnej wersji (albo jestem niemotą i nie potrafię
    wyklikać przypisów).

    --
    Edek

  • 80. Data: 2013-07-01 15:53:45
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 1 Jul 2013 13:10:30 +0000 (UTC), Edek
    <e...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    >Fakt że ładne, ale journal ma widocznie taką politykę, że cytowane
    >prace są tylko w płatnej wersji (albo jestem niemotą i nie potrafię

    W Computer Jorurnal bezplatne sa artykuly od poczatku wydawanie
    czasopisma do roku XXXX (niestety, nie pamietam ktorego)

    A.L.

    P.S. Tu jest jeszcze jeden papier

    http://www.ece.iupui.edu/~dskim/Classes/ESW5004/jaco
    b,page89-mutual%20exclusion%20solution%20based%20on%
    20binary%20semaphore.pdf