  • Data: 2013-10-02 22:52:53
    Temat: Re: pytanie o naukę fotografowania
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "1634Racine" <1...@R...pl> writes:

    > to co napisalem, mialo oznaczac, ze pewien swietny fotografik/operator
    > film. polski zwany Bohdanem Dz. gdy zobaczyl skopiowana - jako jedyna
    > przekadrowana (!) - swoja foto i bylo raczej znaczace ziarno, i juz
    > nie bylo papieru na inne skopiowanie, bo foty jechaly za godzin pare
    > na wystawe do Wiednia, a wiec gdy zobaczyl to ziarno, to machnal reka
    > i rzekl byl tak: "to sobie z ziarnem obejrza".
    > Jak sadzisz, co by powiedzial gdyby zobaczyl pikseloze? to sobie
    > pikseloze zobacza? :)

    Jasne że tak, jak nie ma wyboru to go nie ma.
    Miałem tak ostatnio, akurat z video. Ale że to jest dobrze to nie
    twierdziłem.

    > a ja to niedawno musialem w pochmurny dzien robic foto idiotenkamera
    > (samsung, no ale jednak dzien kurcze byl...), zadalem iso 400 i szumy
    > jak sie patrzy... Na wystawe to by z pewnoscia chocby z tego powodu
    > nie poszlo.

    Możliwe, nigdy takiego sprzętu nie używałem. W 10-letnich kompaktach
    (ale nie takich głupich) przy ISO 400 (max dla nich) tak jest, zwłaszcza
    przy oglądaniu 1:1. W komórkach chyba też (jakie to ma ISO i kiedy to
    nie wiem, używam takich do kopiowania dokumentów).

    > A w analogu pewnie by sie tendencyjnie dalo nawet iso 200, forsowalo
    > negatyw - i moze by poszlo :)

    Jasne. Problem się zaczyna przy większych potrzebnych czułościach.
    Przy tym samym formacie (35 mm) można mieć (zresztą lepszej jakości niż
    w analogu) np. ISO 3200, nawet więcej.
    Inna sprawa że filmy czarno-białe, przynajmniej niektóre, też dawało się
    mocno podkręcić. Z kolorowymi to nie wiem, myślę że przy próbie
    większego forsowania (niż np. x2, no może x4) kolory by się bardzo
    pokwasiły, ale może jakaś późniejsza obróbka (komputerowa) by to
    wyprostowała.
    --
    Krzysztof Hałasa