  • 1. Data: 2009-08-04 23:26:59
    Temat: pytanie o konfiguracje pamieci dwustrumieniowa itp.
    Od: "p47" <g...@w...pl>

    Mam PC-a wyposażonego w płytę główną MSI K9AGM3-F, AMD690V, w którym pracuje
    procesor AMD Athlon 64 4400+ X2.
    Ma on tylko jeden moduł pamięci DDRAM2 1024MB 667MHz Hynix HYMP112U64CP8-Y5.
    Komputer pracuje obecnie na FSB 667 MHz.

    Chciałbym w najprostszy sposób zwiększyc jego mozliwości. Myślę więc o:
    1. zwiększeniu RAM do np 2 GB (albo i więcej)
    2.zainstalowaniu w tym celu 2 szt. pamięci (po 1 GB) aby pracował w trybie
    dwustrumieniowym.
    3. podniesieniu FSB do co najmniej 800MHZ, a może i do 1 GHZ.

    Mam w związku z powyższym nast. pytania:
    1. czy to dobry pomysł?
    2. czy w/w płyta obsługuje tryb dwustrumieniowy i uzyskuje przy tym wiadome
    korzyści?
    3. czy obsłuży ona 1GHZ ( a przynajmniej 800MHz)? W znalezionym jej opisie
    jest sprzeczność (chyba?),- napisano, ze obsługuje DDR2 do 800MHZ, a
    jednoczesnie FSB do 1 GHZ.
    4. czy zmiany można w niej wprowadzac BIOSem, czy zworkmi;- nie mam
    dokumentacji płyty, może ktos ma link do tego?
    5. na co zwracac uwagę, co jeszcze zrobic przy wprowadzaniu tych zmian?

    Dziękuję z góry za podpowiedzi.

  • 2. Data: 2009-08-05 09:01:40
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba p47 napisała na pl.comp.pecet:

    > Chciałbym w najprostszy sposób zwiększyc jego mozliwości.

    A te, które są teraz, nie wystarczają mi do ......

    Marcin Kocur

  • 3. Data: 2009-08-05 22:22:36
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 05-08-2009 o 01:26 p47 napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > dokumentacji płyty, może ktos ma link do tego?
    > 5. na co zwracac uwagę, co jeszcze zrobic przy wprowadzaniu tych zmian?

    Chyba najprostszym sposobem jest po prostu dołożenie drugiej identycznej
    pamięci. Jeżeli włożysz inną (większej częstotliwości), nie będziesz miał
    Dual Channel (Twoja płyta obsługuje) i zostanie te 667MHz. Wiadome korzyści
    z duala są rzędu 2-5%. Dla jednych dużo, dla innych nie.
    Jeżeli zdecydujesz się na zmianę pamięci, zwracaj uwagę na częstotliwość
    i opóźnienia (timingi).

    Ponadto mylisz pojęcia. Płyty na AMD posiadają Hyper Transport - to jest
    magistrala systemowa, służąca do komunikacji CPU z pozostałymi elementami.
    W Twojej płycie jej częstotliwość wynosi 1GHz. Natomiast 800MHz tyczy się
    szyny pamięci, która obsługuje pamięć do max 800MHz. Te wartości da się
    jeszcze regulować z poziomu BIOSu, trzeba jednak posiadać odpowiednią
    wiedzę.
    Pamięć, którą posiadasz jest mocno budżetowa, więc nie wydaje mi się aby
    można było coś z niej wycisnąć.

    Manuale do płyt łatwo znaleźć na stronach producenta. Do Twojej tu:
    http://www.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=5
    486&type=manual
    Jeszcze jedno. Ja jestem zdania, że pamięci nigdy za wiele :)

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 4. Data: 2009-08-06 02:49:41
    Od: "p47" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Wiesław" <n...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Chyba najprostszym sposobem jest po prostu dołożenie drugiej identycznej
    > pamięci. Jeżeli włożysz inną (większej częstotliwości), nie będziesz miał
    > Dual Channel (Twoja płyta obsługuje) i zostanie te 667MHz.

    Dokładnie tego własnie spodziewałem sie i dlatego zamierzam kupic 2
    sparowane pamieci (na 800 MHz.).

    >Wiadome korzyści
    > z duala są rzędu 2-5%. Dla jednych dużo, dla innych nie.

    W moim przypadku korzysc chyba bedzie większa, bo przede wszystkim zwiekszy
    sie FSB (o ca. 20%).

    > Jeżeli zdecydujesz się na zmianę pamięci, zwracaj uwagę na częstotliwość
    > i opóźnienia (timingi).

    Czy masz na mysli to, aby obie pamieci miały takie same mozliwosci i dla obu
    ustawić takie samo opóźnienie?
    Na marginesie,- oczywiscie montowac je w banki 1 i 2?

> [...]
    > W Twojej płycie jej częstotliwość wynosi 1GHz. Natomiast 800MHz tyczy się
    > szyny pamięci, która obsługuje pamięć do max 800MHz.

    W specyfikacji , która znalazłem nie było to wyszczególnione. Dziekuję za
    sprecyzowanie.

    >Te wartości da się
    > jeszcze regulować z poziomu BIOSu, trzeba jednak posiadać odpowiednią
    > wiedzę.

    W opisywanym przypadku zmienię jedynie częstotliwośc FSB.

    > Pamięć, którą posiadasz jest mocno budżetowa, więc nie wydaje mi się aby
    > można było coś z niej wycisnąć.

    Pójdzie na Aledrogo;-)

    > Manuale do płyt łatwo znaleźć na stronach producenta. Do Twojej tu:
    > http://www.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=5
    486&type=manual

    Oczywiście zacząłem poszukiwania od strony MSI, ale "moją" płyte
    najwidoczniej przegapiłem..

    > Jeszcze jedno. Ja jestem zdania, że pamięci nigdy za wiele :)

    Ja również (co jest tez odpowiedzią na post Marcina Kocura,- dlaczego nie
    skorzystac z mozliwości zwiekszenia wydajności PC-ta (nawet jesli obecna nie
    ogranicza mnie jakoś dramatycznie) skoro osiągnąć to mozna stosunkowo małym
    kosztem i bez nadwerężania PC-ta, bo te mozliwości w nominalnych jego
    parametrach sa teraz uśpione? Z drugiej strony, poniewaz nie szaleję np. w
    grafice, ani nie obrabiam setek zdjęc w Fotoshopie a takze pracuje na WinXP
    i nie zamierzam przechodzić na Vistę to sądzę, ze 2GB mnie wystarczy.

    p47

  • 5. Data: 2009-08-06 15:25:53
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Thu, 6 Aug 2009 04:49:41 +0200, p47 napisał(a):

    > W moim przypadku korzysc chyba bedzie większa, bo przede wszystkim zwiekszy
    > sie FSB (o ca. 20%).

    Ale w tej płycie nie ma czegoś takiego jak FSB. Możesz zmienić taktowanie
    pamięci.

  • 6. Data: 2009-08-06 16:46:59
    Od: "p47" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Leszek K." <l...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Ale w tej płycie nie ma czegoś takiego jak FSB. Możesz zmienić taktowanie
    > pamięci.

    A jednak, choc to trochę semantyka, -AMD używa Hyper Transport jako FSB.
    Taktować Hyper Transport można z różną częstotliwoscią, choc wciąż nie wiem,
    czy i jak można to zmieniać na tej płycie)

    p47

  • 7. Data: 2009-08-06 16:59:14
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 06-08-2009 o 04:49 p47 napisał na pl.comp.pecet:

    >Czy masz na mysli to, aby obie pamieci miały takie same mozliwosci i dla
    > obuustawić takie samo opóźnienie?

    Mniejsze timingi + większa częstotliwość = szybsza pamięć. W Twoim
    przypadku
    proponuję 800MHz 4-4-4. Tego nie da się ustawić oddzielnie.
    Pamiętaj również, że producenci nie ustawiają domyślnie takich timingów.
    Przeważnie trzeba podnieść napięcie. Twoja płyta musi wtedy mieć możliwość
    podniesienia napięcia dla RAM do co najmniej 2,1V.
    Zerknij również na kompatybilność pamięci z Twoją płytą.

    > Na marginesie,- oczywiscie montowac je w banki 1 i 2?

    Zobacz jak masz poukładane porty: 1-3-2-4, a więc 1-3 lub 2-4 lub zielony
    pomarańczowy.

    > W opisywanym przypadku zmienię jedynie częstotliwośc FSB.

    Nie rozumiem w jakim celu. Jeszcze raz - ta płyta nie posiada FSB!

    > Z drugiej strony, poniewaz nie szaleję np. wgrafice, ani nie obrabiam
    > setek zdjęc w Fotoshopie a takze pracuje na WinXPi nie zamierzam
    > przechodzić na Vistę to sądzę, ze 2GB mnie wystarczy.

    Jakby co, to będziesz miał jeszcze wolne dwa gniazda :)

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 8. Data: 2009-08-06 19:31:30
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "p47" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Taktować Hyper Transport można z różną częstotliwoscią, choc wciąż nie
    > wiem, czy i jak można to zmieniać na tej płycie)

    Nie, Hyper Transport łączy cpu z chipsetem, ale nie z pamięcią, której
    kontroler w AMD znajduje sie w samym procku. Miedzy nim a ramem jest
    specjalna magistrala, która nie ma nic wspólnego z HT. Wspominał o tym
    Wiesław ale widocznie za mało stanowczo.

  • 9. Data: 2009-08-06 19:38:30
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Mniejsze timingi + większa częstotliwość = szybsza pamięć. W Twoim
    > przypadku
    > proponuję 800MHz 4-4-4. Tego nie da się ustawić oddzielnie.

    To dość prosto policzyć, gdyż same kości pamięci mają opóźnienia w częściach
    sekundy, które nie zależa od taktowania interfejsu. Bierzesz latencje z 677,
    mnożysz przez 800/677 i masz wynik w taktach zegara 800MHz. Jeszcze lepiej
    odczytać opóźnienia z SPD. Są z reguły zapisywane dla kilku częstotliwości.
    Można z tego wywnioskować gdzie opóźnienia są wpisane z mniejszym zapasem a
    gdzie z większym.

  • 10. Data: 2009-08-06 21:07:58
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 06-08-2009 o 21:38 MC napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > dla kilku częstotliwości. Można z tego wywnioskować gdzie opóźnienia są
    > wpisane z mniejszym zapasem a gdzie z większym.

    Nie rozumiem po co to liczyć. Coś przeoczyłem? Staram się podawać
    najprostsze rozwiązania.
    A o tym, co to są kości pamięci już nawet nie wspomnę :)

    --
    Wiesław
    Opera Mail