  • Data: 2009-12-30 07:16:30
    Temat: Re: pytanie do Was o szeroki obiektyw i aparat ?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Jak zwykle kategorycznym tonem wyglaszasz swoje teoretyczne wywody - tyle,
    > ze kiepsko przystaja one do praktyki.

    to nie sa moje teoretyczne wywody.
    przejrzyj sobie dokladnie teorie nyquista.
    nie chce mi sie odwalac za Ciebie roboty i szuakc linkow ani skanowac
    odpowiednich zrodel , ktore mam , w formie drukowanej , zreszta w j
    niemieckim lub angielskim.
    za kilka lat poczytasz o tym w sieci na optycznych i w innych
    poradnikach.
    na razie ludzie czerpia ze starej literatury , ta z kolei siega do
    rzeczy napisanych w latach 20 - tych -30 tych ubieglego wieku kiedy to
    fotografia trafiala pod strzechy.

    Zwykle zmianie matrycy towarzyszy
    > r wniez zmiana zastosowanej ogniskowej - gdyz zalezy nam na podobnym kacie
    > widzenia i podobnym kadrze.

    nic nie towarzyszy zwykle.

    towarzyszy dokladnie to czego sobie zazyczy fotograf.
    podalem przyklad ze w nikonie mozesz zmienic format czyli crop - majac
    podpiety ten sam obiektyw.
    ja stosuje nie jeden raz te same obiektywy pod FF i aps - np
    wspaniala 100/2,0.
    na aps - c ten obiektyw daje mniejsza GO niz na FF przy tych samych
    nastawch. Skala Go na obiektywie dotyczy FF - analogowy.

    A wtedy wynik bedzie dokladnie odwrotny niz
    > podajesz - wiekszej matrycy przy identycznym kadrze bedzie odpowiadac
    > mniejsza glebia ostrosci.

    zdajesuie ze masz skonczone studia techniczne ?
    miales matematyke w szkole.
    znane jest Ci pojecie funkcji wielu zmiennych ?

    GO zalezy od wymienionych przez mnie parametrow .
    Krazek rozproszeniua wystepujacy we wzorze na GO wynika z fizjologii
    oka oraz zalozonych warunkow obserwacji wystepujacych najczesciej w
    praktyce. To nie sa rzeczy oderwane od praktyki.

    Jesli zmienisz matryce na mniejsza i obiektyw na krotszy tak by miec
    ten sam kadr widzenia co z wieksza matryca to skrocenie ogniskowej
    spowoduje wzrost GO a zwiekszenie matrycy powiekszuenie GO.
    poniewaz w wyniku skrocenia ogniskowej GO rosnie szybciej niz spada
    ze zmniejszeniem matrycy ( zobacz sobie w ktorych potegach wystepuja
    te zmienne we wzorze na GO) wiec calkowitym wynikim bedzie wzrost
    GO - wskutek skrocenia ogniskowej.

    > Dosc wydumane zalozenie.

    teraz to Ty dumasz.
    odsylam do teorii Nyquista.
    Nie bede przytaczal - wysil sie nieco.
    Jesli nie pojdziesz na sylwka bedziesz mial o czym myslec.:-)
    Ja ide.:-)))

    Jesli matrycy - to nie zawsze obraz na monitorze
    > oglada sie 'piksel w piksel'

    jesli nie ogladasz ptp to masz przypadek ze obraz ulega resamplingowi
    w dol bez Twojego udzialu i pixel rzeczywisty zostaje zastapiony innym
    wirtualnym wiekszym . Zwieksza sie wtedy pixelpitsch tych wirtualnych
    pixeli a tym samym krazek rozproszenia , ktory wynosi 2 *pixelpitch.

    Jesli niezbyt nieostre zdjecie zrobione np aparatem 21 mpx
    zredukujsz do np 600*400 px to bedzie ono ostre jak brzytwa , dlatego
    ze powiekszyles GO czyli inaczej mowiac rozszerzyles zakres
    dopuszczalnej /malej neostrosci.

    to koresponduje z podejsciem tradycyjnym , analogowym ktore znasz.
    Masz mniejsze powiekszenie liniowe w stosunku do wielkosci obrazu
    rzeczywistego na matrycy. POdejscie analoigowe lepiej opisuje
    zjawisku jesli bedziesz robil wydruki papierowe drukarka o b duzej
    gestosci np 300 dpi ( wowczas wysteuje warunek ciaglosci widzenia ,
    spelnione sa wyrunki postrzegania ciaglego czyli analogowego - w
    przeciwienstwie do postrzegania na monitorze o malej gestoesci ok 60 -
    90 dpi)

    A przy silnym otwarciu amatorskiego zooma
    > zalozonego do wsp lczesnej lustzranki cyfrowej o duzej ilosci megapikseli
    > moze sie okazac, ze maksymalna ostrosc rysowania obiektywu w og le
    > uniemozliwia uzyskanie krazka rozmycia r wnego dw m srednicom piksela
    > matrycy.

    to jest oczywiscie b mozlwe i w takim przypadku trzeba ograniczac
    rozdzielczosc obrazu czyi zwiekszac pixelpitsch.

    tzn zdjecie zrobione tym obiektywem np na 21 mpx bedzie sie w sklai
    100% wydaac nieostre , dlatego ze KR przekroczy wielkosc dwoch
    rozstrawow pixeli.

    jesli zrobisz resampling np do 10 mpx , zwiekszysz wirtualnie rozstawa
    pixeli a tym samym KR.
    W ten sposob zdjeciew sklali 100% teraz moze byc ostre . Oczywiscie to
    nowe 100% ( skala cyfrowa) w skali liniowej bedzie mniejsze niz
    poprzednie 100% dla 21 mpx.
    To koresponduje ladnie z podejsciem analogowym.

    > Baaaaardzo praktyczne spostrzezenie.
    >Rozumiem, ze chcacym robic portrety z
    >mala glebia ostrosci sugerujesz kupowanie komapakt w?

    Rzeczywiscie nie rozumiesz jak sie to GO liczy.
    odsylam do wzoru - wtedy zrozumiesz jak dobierac sprzet zeby uuzyskac
    mala GO

    Albo jeszcze lepiej
    > kom rek - tam matryca jest jeszcze mniejsza. A do makrofotografii, to pewnie
    > w/g Ciebie tylko aparat wielkoformatowy - tam dopiero ogromna glebie
    > ostrosci uzyskamy:-))))))))

    odsylam jeszcz raz do wzoru.
    tam jest wszystko napisane.

    powtorze jesze raz :
    ten sam obiektyw z takimi samymi nastawami na matrycy aps-c da
    mniejsza GO niz na matrycy FF.

    probujesz dyskusji przewrotnej na tak oczywiste tematy , ze bez
    przygotowania merytorycznego z Twojej strony nie ma ona sensu. To tak
    jakbys uslszal po raz pierwszy w zyciu ze 2+2=4 i probowal dyskutowac
    ze tak nie jest.