  • Data: 2010-05-03 08:57:56
    Temat: Re: publikacja_bez zgody_ile osób
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > To niech poda do sądu tego kto zdjęcie rozpowszechnia.
    > Niech sąd określi czy dane zdjęcie jest krzywdzące, czy nie.

    I dokładnie to moze się wydarzyć. A skutki - niezależnie od tego, komu sąd w
    końcu przyzbna rację - przyjemne dla fotografujacego/piszącego w takiej
    sytuacji nie są. Teoretycznie jeśli sąd pozew oddali wszelkie koszty
    spadaja na stronę pozywajacą, w praktyce - wydane na prawnikow pieniądze
    zapewne odzyska, ale straconego czasu i nerwów nikt mu nie zwróci.

    > To samo ze
    > słowem pisanym. Nie ma obligatoryjnego zakazu pisania o kimś. Ale
    > pisząc coś o kimś / pokazując jego podobiznę publicznie, należy się
    > liczyć z różnymi reakcjami.
    > Niedługo dojdzie do sytuacji, że nie będę mógł sfotografować zwykłej
    > ulicy, bo wszystko jest czyjeś i muszę pytać właściciela
    > przejeżdżającego właśnie merola, czy mogę opublikować to zdjęcie. I
    > prosić o zgodę wspólnoty mieszkaniowej, bo ona jest właścicielem
    > jakiejś tam kamieniczki.
    > [...]

    Prawo jest tragiczne - i to nawet nie ze względu na poziom restrykcyjności,
    ale ze względu na brak precyzji sformułowań, w wyniku czego bardzo często
    to, czy zgoda jest w danym pzrypadku wymagana czy nie moze być dyskusyjne. W
    pzrypadku kamieniczkisfotografowanej spoza terenu prywatnego sprawa jest
    raczej jasna, ale w pzrypadku zdjęcia przejeżdżąjącego samochodu z
    widocznymi tablicami rejestracyjnymi lub rozpoznawalnym widokiem osób
    siedzących w środku może w wyniku publikacji zdjecia pojawić się całkiem
    niezła robota dla prawników...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)