  • 11. Data: 2014-03-25 08:50:56
    Temat: Re: przedwzmacniacz do mikrofonu
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 25.03.2014 08:34, Dariusz Dorochowicz pisze:
> [...]
    s.jpg

    > I to jet właściwe podejście - zabawa z opampami przy tak słabych
    > sygnałach wymaga sporo wysiłku z doborem właściwie wszystkiego

    Zastanawia mnie jedno na tym schemacie - czemu kondensatory 22uF przy
    mikrofonie są podłączone do masy. Bardziej logiczne było by użycie
    jednego kondensatora podłączonego w tych samych miejscach co te dwa
    (oczywiście bez masy).

  • 12. Data: 2014-03-25 09:38:17
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > mikrofonie są podłączone do masy. Bardziej logiczne było by użycie
    > jednego kondensatora podłączonego w tych samych miejscach co te dwa

    Pin 8 scalaka jest podłączony do masy.
    Jeżeli zakłócenia z zasilania (obojętnie czy VDD) czy GND nie zostaną
    scałkowane,
    to przejdą przecież do wzmacniacza.
    Jeżeli dasz kondensator, to robi się zwykły dzielnik dla zakłóceń
    i względem masy wydaje mi się i tak będzie sieczka na wejściu.
    S.

  • 13. Data: 2014-03-25 10:19:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 25.03.2014 09:38, Sylwester Łazar pisze:

> [...]
    > Jeżeli dasz kondensator, to robi się zwykły dzielnik dla zakłóceń
    > i względem masy wydaje mi się i tak będzie sieczka na wejściu.

    Nie, jeśli kondensator będzie podłączony tak jak powiedziałem, to
    zakłócenia będą przechodziły "z boku" mikrofonu (zwłaszcza, że sygnał z
    mikrofonu jest różnicowy). Ale podejrzewam, że to połączenie jak na
    schemacie jest po to, żeby zwiększyć wzmocnienie dla składowej zmiennej
    (tak jak w klasycznym wzmacniaczu A na pojedynczym tranzystorze).

  • 14. Data: 2014-03-25 10:34:35
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-03-25 08:50, Zbych pisze:

> [...]
    > mikrofonie są podłączone do masy. Bardziej logiczne było by użycie
    > jednego kondensatora podłączonego w tych samych miejscach co te dwa

    Jeszcze logiczniejsze byłoby zwarcie rezystora przy masie i zwiększenie
    rezystora przy VDD. Pierwszy problem jest taki, że przy tak małych
    sygnałach redukcja zakłóceń często odbywa się na zasadzie "a co będzie
    jak ...", a drugi (pewnie prawdziwszy) - być może jest to schemat
    wewnętrzny mikrofonu jako gotowego urządzenia i przy jego konstruowaniu
    wyszło, że taki układ jest lepszy (połączenia mas, ekranów itp). Powodów
    jeszcze może być trochę i chyba wszystkie z pogranicza magii ;) i
    doświadczenia.
    Zresztą oba powody podane przeze mnie tak naprawdę sprowadzają się do
    jednego.
    Oczywiście po wszystkim umiemy to wszystko uzasadnić, ale wcześniej to
    jest zwykle z tym problem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2014-03-25 12:21:59
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > schemacie jest po to, żeby zwiększyć wzmocnienie dla składowej zmiennej
    > (tak jak w klasycznym wzmacniaczu A na pojedynczym tranzystorze).
    Możliwe.
    Najlepiej zamówić sampla, zlutować i w poniedziałek zobaczyć na
    oscyloskopie.
    Inaczej to dyskusja będzie do przyszłego piątku :-)
    S.

  • 16. Data: 2014-03-26 18:10:57
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 2014-03-25 08:50, Zbych nabazgrał/nabazgrała/nabazgrało:

> [...]
    > mikrofonie są podłączone do masy. Bardziej logiczne było by użycie
    > jednego kondensatora podłączonego w tych samych miejscach co te dwa

    Może dla odsprzęgnięcia zasilania w związku z niezerowym wzmocnieniem
    sygnału wspólnego wzmacniacza operacyjnego ?

    G.B.