  • 11. Data: 2009-08-19 14:57:02
    Temat: Re: programowy efekt czerwony w Canonie 50D
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

    > ale diabel spi w szczegole .
    > w konkretnym przypadku filtr elektroniczny moze noe odpowiadac 100%
    > dokladnie filtrowi fizycznemu.

    TZN???
    A filtr czerwony firmy A może nie odpowiadać w 100% filtrowi czerwonemu
    firmy B. I co z tego?

    A w temacie - moim zdaniem nie ma to sensu w przypadku robienia zdjęć
    aparatami cyfrowymi. Filtry kolorowe wstawiało się przed cz-b filmem
    srebrowym, aby pozbyć się niepotrzebnej części widma, która w innym
    wypadku zostałaby zarejestrowana. Zdjęcie natomiast miało zbliżoną
    "rozdzielczość" do tego bez filtra. Natomiast w przypadku matrycy
    cyfrowej obraz jest interpolowany. Jeśli odetniemy pozostałe składowe,
    to obraz zostanie utworzony na podstawie danych z 1/4 matrycy. Do tego
    do matrycy docierać będzie duuużo mniej światła.

    Druga sprawa, to sens włączania tego efektu. To samo można zrobić na
    komputerze, przy czym dysponując oryginałem w RGB można bawić się z
    różnymi filtrami. Mamy jeszcze przecież do dyspozycji ciekawe efekty z
    filtrami: pomarańczowym, żółtym, czy zielonym. Możemy to robić nie
    tracąc jednocześnie kolorowego oryginału.

    Jedyny sens stosowania cyfrowego filtra kolorowego do fotografii cz-b,
    to sytuacja, gdy robimy zdjęcia analogiem z materiałem cz-b i chcemy
    zobaczyć, jaki wyjdzie efekt po zastosowaniu określonego filtra.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.