-
21. Data: 2011-03-28 13:18:12
Temat: Re: problemy z tachometrem
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Am 24.03.2011 18:37, schrieb Desoft:
>> Zabezpieczenie obwodu wejściowego zrobimy i tak. Na razie są dwa
>> pomysły: jeden Michoo/shg transilem, drugi pomysł podsunął kolega:
>> diody fast recovery podciągnięte do + i - zasilania odpowiednio.
>> Ewentualnie jedno i drugie.
>
> Raczej albo jedno, albo drugie, układy są prawie równoważne.
> Jeszcze dorzucę co mi przyszło do głowy w kwesti eliminacji skutków a
> nie przyczyn.
> Zmierz oporność tacho. Wyjdzie prawdopodobnie kilka/kilkanaście omów.
> Jeżeli to prawda i prawdą jest że tacho produkuje napięcie stałe, to nie
> będzie żadnego przeciwskazania aby równolegle do tacho dać jakąś
> pojemność. Jeżeli dajesz diody zabezpieczające to ewentualny rezystor
> dopiero "za".
> Jeżeli piszesz o ns, to czy kawałek ferrytu na przewodzie nie tłumi tego?
>
Pomiary w zeszłym tygodniu "nie wyszły", bo nie było czasu, więc lezę za
pół godziny posprawdzać. Kondensator równolegle na bezpośrednio na
tacho, jak i po kablu (10m) praktycznie nic nie zmienił. Chyba to
opisałem w pierwszym poście. Impuls mniejszy, trochę ściągnął zbocza,
ale za to sygnał się ześwinił. Prawdopodobnie indukcyjność kondziorów za
duża (dałem styroflexy na 400V: 10n, 33n, 100n, 300n, 500n). Ferryt
"klocek" na zatrzask też praktycznie nic nie dał. Ale zobaczymy dzisiaj.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
22. Data: 2011-03-28 15:53:55
Temat: Re: problemy z tachometrem (rozwiązanie)
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Am 23.03.2011 17:15, schrieb Waldemar Krzok:
> Hej,
>
> pytanie do grupowej inteligencji z serii "sssso jest grane?".
>
> Opis problemu:
> urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika z
> tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
> problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
> wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
> pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest tachometr,
> nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty silnika to ok.
> 1800 rpm.
> Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu, konkretnie
> uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym "macaniu w
> ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz na jakiś czas
> (mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na wyjściu. I to doćś
> smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyżej 200V, jako że kabelek
> też sensownej długości (15m) mam na wyjściu drgania oscylujące gasnące
> przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają poniżej 1us, czas trwania
> jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty techniczne w stylu
> kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają rezultatu, RLC też nie.
> Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF do 0.5uF, R od 100 ohm do
> 10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to uzyskuję piękne drgania o
> coprawda niższym napięciu, ale za to niższej częstotliwości. Sprzężenie
> zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".
>
> Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
> sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
> Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
> rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".
Okazuje się, że tachometr jest 100% ok. Entroper trafił główną wygraną
(jakbyś był w Berlinie, to się zgłoś, ewentualnie jak będę w twoich
stronach (no właśnie gdzie?) to stawiam piwa ;-)).
Świniły pasy napędowe. Niby połączone metalicznie z obudową, a obudowa z
PE, ale okazało się, że zarówno silnik, jak i jedno z kół napędowych,
mimo metalu, mają oo do PE. Po prowizorycznym uziemieniu silnika burze
znikły bez śladu. Pierwsze pomiary dzisiaj wykazywały impulsy >> 100V na
oscyloskopie nie podłączonym do niczego (sonda wisiała luzem w powietrzu
;-)).
A tak aproposem: koło napędowe jest przymocowane do ramienia
aluminiowego (tak z wyglądu). ChGW co to za materiał, bo mimo
zeskrobania warstwy wierzchniej miałem oporność > 200MOhm. Z tego można
robić podkładki izolacyjne, psia ich mać.
W każdym razie problem rozpoznany, teraz tylko położyć porządnie
połączenia z PE i będzie git.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
23. Data: 2011-03-28 16:00:25
Temat: Re: problemy z tachometrem
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
wiadomości news:8vbg50Fe5tU1@mid.uni-berlin.de...
> Am 24.03.2011 18:37, schrieb Desoft:
>>> Zabezpieczenie obwodu wejściowego zrobimy i tak. Na razie są dwa
>>> pomysły: jeden Michoo/shg transilem, drugi pomysł podsunął kolega:
>>> diody fast recovery podciągnięte do + i - zasilania odpowiednio.
>>> Ewentualnie jedno i drugie.
>>
>> Raczej albo jedno, albo drugie, układy są prawie równoważne.
>> Jeszcze dorzucę co mi przyszło do głowy w kwesti eliminacji skutków a
>> nie przyczyn.
>> Zmierz oporność tacho. Wyjdzie prawdopodobnie kilka/kilkanaście omów.
>> Jeżeli to prawda i prawdą jest że tacho produkuje napięcie stałe, to nie
>> będzie żadnego przeciwskazania aby równolegle do tacho dać jakąś
>> pojemność. Jeżeli dajesz diody zabezpieczające to ewentualny rezystor
>> dopiero "za".
>> Jeżeli piszesz o ns, to czy kawałek ferrytu na przewodzie nie tłumi tego?
>>
>
> Pomiary w zeszłym tygodniu "nie wyszły", bo nie było czasu, więc lezę za
> pół godziny posprawdzać. Kondensator równolegle na bezpośrednio na tacho,
> jak i po kablu (10m) praktycznie nic nie zmienił. Chyba to opisałem w
> pierwszym poście. Impuls mniejszy, trochę ściągnął zbocza, ale za to
> sygnał się ześwinił.
Tacho produkuje napięcie stałe (nooo 100Hz nie osiąga), ma w miarę niską
oporność i kondensator świni?
Prawdopodobnie indukcyjność kondziorów za duża (dałem
> styroflexy na 400V: 10n, 33n, 100n, 300n, 500n). Ferryt "klocek" na
> zatrzask też praktycznie nic nie dał. Ale zobaczymy dzisiaj.
Przy nanosekundach pasowałby ceramik lub ferryt na przewód.
--
Desoft
-
24. Data: 2011-03-28 17:44:44
Temat: Re: problemy z tachometrem (rozwiązanie)
Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>
Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
wiadomości news:8vbp95FpsbU1@mid.uni-berlin.de...
> Okazuje się, że tachometr jest 100% ok. Entroper trafił główną wygraną
> (jakbyś był w Berlinie, to się zgłoś, ewentualnie jak będę w twoich
> stronach (no właśnie gdzie?) to stawiam piwa ;-)).
bede pamietal :) w Berlinie bywam rzadko, ale jakby co, to centralna
Polska :)
e.