-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!fu-berlin.de!uni
-berlin.de!not-for-mail
From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: problemy z tachometrem (rozwiązanie)
Date: Mon, 28 Mar 2011 17:53:55 +0200
Organization: Freie Universitaet Berlin
Lines: 53
Message-ID: <8...@m...uni-berlin.de>
References: <8...@m...uni-berlin.de>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.uni-berlin.de
1l0odbMVFaQSWPtNMKmIJQjhDIs3yr5YBfvNKA2DaK1paqYzfqlJztbqu7
Cancel-Lock: sha1:11rfiS3PWrTGETLqdgFeateH2wY=
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; de; rv:1.9.2.15) Gecko/20110303
Thunderbird/3.1.9
In-Reply-To: <8...@m...uni-berlin.de>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:607509
[ ukryj nagłówki ]Am 23.03.2011 17:15, schrieb Waldemar Krzok:
> Hej,
>
> pytanie do grupowej inteligencji z serii "sssso jest grane?".
>
> Opis problemu:
> urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika z
> tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
> problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
> wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
> pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest tachometr,
> nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty silnika to ok.
> 1800 rpm.
> Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu, konkretnie
> uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym "macaniu w
> ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz na jakiś czas
> (mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na wyjściu. I to doćś
> smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyżej 200V, jako że kabelek
> też sensownej długości (15m) mam na wyjściu drgania oscylujące gasnące
> przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają poniżej 1us, czas trwania
> jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty techniczne w stylu
> kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają rezultatu, RLC też nie.
> Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF do 0.5uF, R od 100 ohm do
> 10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to uzyskuję piękne drgania o
> coprawda niższym napięciu, ale za to niższej częstotliwości. Sprzężenie
> zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".
>
> Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
> sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
> Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
> rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".
Okazuje się, że tachometr jest 100% ok. Entroper trafił główną wygraną
(jakbyś był w Berlinie, to się zgłoś, ewentualnie jak będę w twoich
stronach (no właśnie gdzie?) to stawiam piwa ;-)).
Świniły pasy napędowe. Niby połączone metalicznie z obudową, a obudowa z
PE, ale okazało się, że zarówno silnik, jak i jedno z kół napędowych,
mimo metalu, mają oo do PE. Po prowizorycznym uziemieniu silnika burze
znikły bez śladu. Pierwsze pomiary dzisiaj wykazywały impulsy >> 100V na
oscyloskopie nie podłączonym do niczego (sonda wisiała luzem w powietrzu
;-)).
A tak aproposem: koło napędowe jest przymocowane do ramienia
aluminiowego (tak z wyglądu). ChGW co to za materiał, bo mimo
zeskrobania warstwy wierzchniej miałem oporność > 200MOhm. Z tego można
robić podkładki izolacyjne, psia ich mać.
W każdym razie problem rozpoznany, teraz tylko położyć porządnie
połączenia z PE i będzie git.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-31 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=