  • Data: 2009-09-07 12:49:42
    Temat: Re: prawo autorskie, czy moge?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski pisze:

    > Uogólniasz, czy mówisz o tym konkretnym przypadku? Jeśli uogólniasz to
    > się mylisz.

    > Ochrona wizerunku nie polega na ochronie potencjalnych i wymiernych
    > zysków a jest bardziej związana z ochroną niekoniecznie wymiernych dóbr
    > osobistych. Innymi słowy, to że nic na tym nie zyskujesz nie oznacza, że
    > nic nie zapłacisz.

    > Nie jest to warunkiem koniecznym.

    > Nie ma takiego domniemania. Jedynie w sytuacji zapłaty takie domniemanie
    > istnieje.

    Może i się mylę - choć raz byłem świadkiem w sprawie o naruszenie dóbr
    osobistych i wykorzystanie wizerunku w reklamie osoby niepełnoletniej.

    Uwierz nie ma dla sądu znaczenia co i jak w ustawach stoi, aby obliczyć
    odszkodowanie trzeba wykazać jakie korzyści miał pozwany. Ba nawet sądu
    nie interesowało ile normalnie zarabia się w takiej branży.
    Adwokaci powoda wykazali, że pozwany ma spore obroty i że ta reklama
    przyniosła mu ogromne korzyści - pierwsza instancja zasądziła 12 tys.
    A sprawa dotyczyła dwóch banerów, przy wjeździe do miasta.

    Jak wykazała ta sprawa aby iść do sądu trzeba wykazać materialne żądania.

    Jeżeli sprawa wygląda tak: nie pokazuj tego zdjęcia bo nie chcę, to
    osoba sfotografowana nie ma podstaw do żądania zadość uczynienia.

    Oczywiście nie wyklucza to drogi sądowej, a sam sąd może zasądzić inaczej.

    I radzę nie popadać w paranoję, jeżeli sprawa nie dotyczy choćby w
    najmniejszym stopniu komercyjnej rzeczy.

    Oczywiście sam dbam o wszystkie papiery, pozwolenia itp - ale ja swoje
    zdjęcia wykorzystuję komercyjnie.

    Ariusz