  • 71. Data: 2014-08-08 01:08:11
    Temat: Re: pozyczylem - nie znam adresu.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Aug 2014, Pszemol wrote:

    > "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
    >
    > W tym przypadku różnica nieco akademicka jest, bo
    > to co nas interesuje to kwestia zapłacenia mandatu.
    > Reszta jest mało istotna, no chyba że ktoś tu się
    > przejmuje swoją "winą" i moralnymi aspektami

    A tym, że brak winy wyklucza skutki uboczne takie jak np.
    recedywa albo np. w przypadku mandatu sławne "punkty" już nie?

    > A to ciekawe stwierdzenie...
    > Twierdzisz że jak ktoś nieumyślnie kogoś zabije to nie jest winny jego
    > śmierci?

    Primo, muszę się wycofać bo kryterium było zbyt lużne.
    Fakt, "spowodowanie" może być wystarczającą przesłanką do kary.
    Z drugiej strony, zabicie (tudzież stłuczenie) nie jest tożsame
    ze "spowodowaniem" - w końcu jak rozjedziesz ciężąrówką kogoś, kto
    wlazł pod nią w miejscu niedozwolonym, to "zabicie" jest (przecież
    inaczej by żył) a "spowodowanie" zostaje uchylone, bo to on złamał
    prawo, a Ty nie.
    Pasuje?

    > A który artykuł konstytucji łamałoby?

    Wprost 42 a dodatkowo z "zasad prawnych" 2 i 31.
    Prawo składa się nie tylko z przepisów, ale również "zasad" :)
    Natomiast 42 stwierdza jasno:
    http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    +++
    Art. 42.
    Odpowiedzialnoœci karnej podlega ten tylko, kto dopuœcił się czynu
    zabronionego pod groŸbš kary przez ustawę obowišzujšcš w czasie jego
    popełnienia[...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 72. Data: 2014-08-08 04:33:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A tym, że brak winy wyklucza skutki uboczne takie jak np.
    > recedywa albo np. w przypadku mandatu sławne "punkty" już nie?

    OK, nie wiedziałem że punkty i kasa są rozdzielne...

> [...]
    > wlazł pod nią w miejscu niedozwolonym, to "zabicie" jest (przecież
    > inaczej by żył) a "spowodowanie" zostaje uchylone, bo to on złamał

    No ale wciąż mamy synalka który spowodował stłuczenie,
    więc może niechcący ale jest jednak winny tego stłuczenia oknem.

> [...]
    > Odpowiedzialnooci karnej podlega ten tylko, kto dopuocił się czynu
    > zabronionego pod groYbš kary przez ustawę obowišzujšcš w czasie jego

    Dzięki... samemu nie chciało mi się szukać ;-)