  • 361. Data: 2015-12-12 09:42:27
    Temat: Re: postarzanie nie poplaca
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Dec 2015 21:00:27 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

    > Może ciut przesadziłem, z tym, że absolutnie nic, ale:
    > - jeszcze żadnej sprawnej komórki nie wyrzuciłem (synowie mają nadzwyczajną
    > zdolność gubienia, tłuczenia wyświetlacza, wypadania przycisków, a nawet
    > pogięcia styków złącza karty SIM).

    Ja tez nie, ale prawde powiedziawszy ... pozytek z zawartosci tego
    pudelka niewielki :-)

    > - pracuję na komputerze z XP (Protel 3 mi na tym jeszcze działa) i na prawdę
    > nie pamiętam jak stary on jest, ale nadal jest szybszy ode mnie więc nie
    > zauważam, aby się moralnie zestarzał).

    I to byl twoj pierwszy komputer ? A co z poprzednimi ?

    no coz - skoro dziala, o widac dobry, ale
    -XP sie juz chyba moralnie zestarzal, nowe programy jeszcze na tym
    chodza, czy narzekaja, ze im czegos brakuje ?

    -dysk to chyba jakis symboliczny ... kolekcja pornosow sie nie miesci
    :-)

    > - kiedyś padł w nim zasilacz to się wymieniło,

    I nie probowalo naprawiac. A zasilacz byl dobry, tylko tranzystor zly
    :-)

    > - kiedyś w domu padła mi płyta główna to się wymieniło,

    No coz, tez mi padla. Takich plyt nie robimy, trzeba by na allegro
    szukac ... albo taniej bedzie nowy komputer kupic.
    Bo nowa plyta to nowy procesor, pamiec, dyski, CD ...

    > - jak wymienialiśmy monitory CRT to się okazało, że szkoła chętnie przyjmie.

    Dostana dofinansowanie na nowe i wyrzuca ...

    J.

  • 362. Data: 2015-12-12 10:04:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Dec 2015 18:42:04 -0600, Pszemol napisał(a):
> [...]

    Troche racji ma. Tylko ... klient nie wie, jaka trwalosc sprzet ma.
    A, nauczony doswiadczeniem, spodziewa sie wiecej.

    Jakby przy telewizorze byl napis "przestanie dzialac za 2 lata", a
    obok "przestanie dzisalac za 4 lata", to ciekaw jestem wyboru klienta.
    Dwa razy wiecej bym nie zaplacil :-)
    No chyba ... ze funkcjonalnosc lepsza, a cena w sumie ta sama :-)

    Ewentualnie - na tanszym "3 lata gwarancji", na drozszym "6 lat".

    > Unikaj po prostu tanich, nieznanych marek.

    I kupuj Samsunga :-) Albo drukarki Brother - tez przeciez znana marka.
    Wpadki znanych koncernow, napis made in China - tez nie zachecaja
    klientow do potrzasniecia portfelem.

    Niech producent poprze marke gwarancja, skoro takie dobre robi !

    Aczkolwiek przy komputerach twardzych dyskach, smartfonach - to bym z
    ta gwarancja nie przesadzal - za duze ryzyko, ze nabywcy sie po 2
    latach znudzi i postanowi wymienic.

    J.

  • 363. Data: 2015-12-12 10:23:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 00:20:01 +0000 (UTC), Waldek Hebisch napisał(a):

    > Ekonomisci to badali i w praktyce to nie dziala. Tzn. klient nie
    > jest w stanie ocenic produktu i opiera sie na marce.

    Jasna sprawa. Nie jestem w stanie ocenic, ale wiem ze XXX dobre
    produkty robi.

    > Wyszlo
    > ze przy malej roznicy kosztu produkcji markowy prodult musi byc
    > ok. dwa razy drozszy. Wiec nie ma opcji "zaplace 5% drozej
    > ale bedzie trwale", zaplaci duzo drozej.

    Nie rozumiem ... dobry produkt musi byc 2x drozszy ? Chyba nie, skoro
    pisales o majej roznicy kosztow produkcji.

    Budowanie marki kosztuje tyle co produkcja ? Byc moze.

    Czy klient nie uwierzy w dobra marke, jesli nie bedzie 2x drozsza w
    sklepie od najtanszych ?

    No coz, ja technokrata jestem, moze i, tzn prawie na pewno nie umiem
    ocenic towaru przed zakupem, ale po zakupie zdanie sobie wyrobie.
    Jak mi padnie telewizor po 3 latach, to co prawda nadal nie bede
    wiedzial czy on zly czy dobry byl, ale drugi raz za te marke
    przeplacal nie bede :-)

    Na wielu towarach sie nie znam, i tam moze zadzialac - np jaka kawe
    kupic ? Te lepsza czyli te drozsza.

    Jest tez grupa ludzi, ktorzy kupia drogo i beda swiecie przekonani, ze
    kupili najlepszy produkt i warto bylo tyle zaplacic.

    > Jak do tego dodasz
    > swiadome psucie marki przez niektorych producentow to
    > masz efekt ktory jest: ciecie kosztow na wszystkim czego
    > klient nie widzi. Nawet jesli producent wolalby robic trwalsze
    > wyroby a klient je kupic: klient kupuje w ciemno wiec wybiera
    > najtansze.

    Tylko wracamy do poczatku - ile kosztuje mniejsze ciecie kosztow, tak,
    zeby jakosc nie cierpiala az tak bardzo.

    Choc gdzies tam jest drugie dno i pytanie - ile kosztuje
    niepostarzenie produktu.

    > Dodam ze w elekronice dosc czesto zmienia sie modele, wiec nie
    > ma opcji "stare radio dzialalo 20 lat wiec kupie takie same
    > na wymiane" -- te ktore da sie kupic beda zupelnie inne.

    nawet nie o modele chodzi - inny wyrob, inny prezes, inna polityka
    firmy, z innej fabryki w innym kraju ... co tu mozna porownywac.

    J.

  • 364. Data: 2015-12-12 10:34:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2015 17:43:15 +0100, Mario napisał(a):
    > Dziwne pytania zadajesz. ROHS obowiązywało do 1.07.2006.

    Ja tam nie pamietam, a jak widac - daty podobne.

    No dobra - podejrzewam ze Panasonic juz wczesniej zaczal bezolowiowo
    lutowac.

    > Promocja dotyczyła całej linie Viera. No i jakoś nie bardzo wierzę w
    > możliwość precyzyjnego zaprojektowania na 5 lat - pomijając zaszycie
    > Time-Bomb w programie lub w specjalistycznej kości. Umieszczanie
    > kondensatora nad radiatorem nie będzie skutecznym sposobem na
    > projektowania czasu życia. W zależności od tego jak ktoś zamontuje
    > telewizor (odkryty, zabudowany, nad elementem wydzielającym ciepło)
    > mogłoby się okazać że telewizor wytrzyma 2 lata albo 8.

    Termostat dodac, zeby rowno podgrzewal :-)

    > No właśnie mogą się obawiać że wybiorę Samsunga bo bardziej mnie
    > interesują glutożelki a nie trwałość produktu.

    A gdybys tak kupil Samsunga, a on padl po 3 latach ... to nastepny
    bylby Samsung ? :-)

    > Kupiłem (jakie 2400zł) bo moim subiektywnym zdaniem porównanie jakości
    > obrazu Panasonica z plazmą do Sony czy innych na LCD było stanowczo na
    > korzyść plazmy (42 cale w zakresie cenowym do 3 kpln). Porównywalne
    > jakościowo LCDki to były Philipsy w cenie ponad 5kpln.
    > Później znalazłem na ich stronie zaproszenie żeby się zarejestrować aby
    > dostać tę gwarancję.

    Ok, ale IMO - od paru lat te obrazy sa podobnej jakosci.
    Plazma chyba wieksze piksele i mniejsza rozdzielczosc.

    J.

  • 365. Data: 2015-12-12 11:25:41
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-12-12 o 10:34, J.F. pisze:

> [...]
    > lutowac.

    > Termostat dodac, zeby rowno podgrzewal :-)

    > A gdybys tak kupil Samsunga, a on padl po 3 latach ... to nastepny

    No na pewno bym się zastanawiał czy to nie jest zbyt ryzykowne.

    > Ok, ale IMO - od paru lat te obrazy sa podobnej jakosci.
    > Plazma chyba wieksze piksele i mniejsza rozdzielczosc.

    Nie wiem czy ktokolwiek produkuje jeszcze plazmę. Panasonic zaprzestał 2
    lata temu. Zbyt droga produkcja. A w ostatnich latach jakość obrazu LCD
    wyraźnie wzrosła.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 366. Data: 2015-12-12 11:58:09
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2015-12-12 o 10:34, J.F. pisze:

    > Ok, ale IMO - od paru lat te obrazy sa podobnej jakosci. Plazma chyba
    > wieksze piksele i mniejsza rozdzielczosc.

    Oczywiście rozdzielczość wynika *też* i z wielkości pikseli, kumam, ale
    przecież przy ekranach o przekątnej znacznie ponad 32 cale - to już zbyt
    duża wielkość pikseli raczej nie przeszkadza. Wszak i tak nie będziesz
    widział czy "piksel obserwowalny" (że się tak wyrażę) składa się z 9,
    może 4, a może jednego "piksela realnego".
    Uściślę: Ten "obserwowalny" to taki, który jesteś w stanie rozróżnić na
    ekranie oddalonym o te parę metrów od Twej źrenicy...

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 367. Data: 2015-12-12 15:52:07
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > pisales o majej roznicy kosztow produkcji.
    >
    > Budowanie marki kosztuje tyle co produkcja ? Byc moze.

    To caly mechanizm rynkowy:
    - cena musi byc troche wyzsza zeby klient uwierzyl ze lepsze
    - koszt tez daje wysza cene
    - sklepy maja swoja polityke cenowa i przesuna produkt do
    innej kategorii, podbijajac cene
    - ze wzrostem ceny spada obrot, wiec koszty niepowtarzalne
    (projekt, oprzyrzadowanie) mocniej wchodza w cene
    - producent ponosi koszty dzis, a efekt malej trwalosci widac
    dopiero za 3-5 lat. Zlotowka dzis jest warta rzedu 2 zl za
    5 lat, wiec producent kompensuje to sobie wyzsza marza

    Cos wyzej moglem przekrecic albo zapominiec (czytalem to iles
    lat temu), ale laczny efekt jest taki ze rownowaga ustala sie
    dopiero jak cena jest ok. dwa razy wyzsza. Niektore mechanizmy
    mogly sie zmienic, np. jak to czytalem to zakupy wysylkowe
    byly rzadkoscia. Ale mysle ze wiekszosc dziala.

    Moze jeszcze konkretny przyklad: jak wybierano miedzy
    FireWire a USB to szacowano ze koszt dodania FireWire
    to ok. 10 centow, zas koszt USB to ok. 1 centa. Przy
    cenie plyty glownej rzedu 100 dolarow moglbys myslec
    ze 10 centow jest pomijalne. Ale producenci zgodnie
    stwierdzili ze to za drogo i wybrali USB. Przy tym
    wyszlo ze 1 cent mozna bylo "podarowac" z marzy,
    liczac ze to skompensuje wyzsza sprzedarz. 10 centow
    bylo za duzo zeby to "darowac", a przy wyzej cenie
    np. przegrywlo sie przetagi i obrot spadal.

    > Tylko wracamy do poczatku - ile kosztuje mniejsze ciecie kosztow, tak,
    > zeby jakosc nie cierpiala az tak bardzo.
    >
    > Choc gdzies tam jest drugie dno i pytanie - ile kosztuje
    > niepostarzenie produktu.

    No, malutkie oszczednosci/straty zwykle sa wzmacniane przez
    mechanizmy rynku. Wiec firmy ktore nie tna kosztow przegrywaja.
    Nawet jak na pierwszy rzut oka firma moglaby na cos wydac
    pieniadze (bo je ma) to analitycy gieldowi wylicza ze sie
    jej pogorszyly wskazniki i kurs akcji spadnie. No a wtedy
    zarzad musi przekonac akcjonariuszy ze wydatek sie oplaci,
    jak nie to akcjonariusze zmienia zarzad.

    --
    Waldek Hebisch

  • 368. Data: 2015-12-12 15:57:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > I to byl twoj pierwszy komputer ? A co z poprzednimi ?

    Tu mnie masz :).
    Kilka razy zmieniałem komputer. Poprzedni zazwyczaj trafiał do mniej ważnych
    zadań u nas, a potem dalej do mniej ważnych zadań na produkcji (tak się na
    razie składa, że w produkcji jeszcze potrzebujemy RS232 bo jakiś tester jest
    tak obsługiwany. Każdy kiedyś w końcu pada i już nie szkoda wyrzucić.
    Mniej ważne zadania u nas to np. komputer używany przeze mnie wyłącznie jak
    coś mam do zeskanowania, a brat jeszcze go czasem do czegoś innego
    zapuszcza, jak mu te dwa co ma na biurku nie starczają.

    > no coz - skoro dziala, o widac dobry, ale
    > -XP sie juz chyba moralnie zestarzal, nowe programy jeszcze na tym
    > chodza, czy narzekaja, ze im czegos brakuje ?

    Co to są nowe programy?
    Jedyne co mi nie działa (na razie) to spam z T-mobile - pisze, że nie może
    otworzyć, ale to raczej zaleta niż wada :).

    > -dysk to chyba jakis symboliczny ... kolekcja pornosow sie nie miesci
    > :-)
    Dysk to chyba kiedyś zmieniany ale stary na pewno gdzieś jeszcze leży.

    > No coz, tez mi padla. Takich plyt nie robimy, trzeba by na allegro
    > szukac ... albo taniej bedzie nowy komputer kupic.
    Ja znalazłem nie na allegro inną płytę ale pod ten sam procesor i pamięci.
    P.G.

  • 369. Data: 2015-12-12 16:13:53
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Pszemol <P...@p...com> wrote:
    > "Waldek Hebisch" <h...@a...uni.wroc.pl> wrote in message
    >
    > Ceny telewizor?w obecnie nie r??ni? si? na rynku wi?cej.
    > Chyba ?e kupujesz wypasione modele, wtedy przep?acasz.
    > Ale mo?esz kupi? porz?dnego Sony, LG, Samsunga w cenie
    > niewiele wy?szej ni? niemarkowe produkty je?li kupujesz
    > modele podstawowe, bez wodotrysk?w albo rok starsze.

    > Dlaczego mia?bym dodawa? co? wymy?lonego?

    Mowa jest o tym ze dzis nie mozna oczekiwac od produktow
    LG czy Samsunga trwalosci. A wiec w tym sensie te marki
    sa zepsute. Dlatego tez nie ma duzej roznicy w cenie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 370. Data: 2015-12-12 18:55:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 11:58:09 +0100, JaNus napisał(a):

    > Oczywiście rozdzielczość wynika *też* i z wielkości pikseli, kumam, ale
    > przecież przy ekranach o przekątnej znacznie ponad 32 cale - to już zbyt

    Jak pamietam jakies ostatnie wypusty, to nawet 40" mialy rozdzielczosc
    ustepujaca HD. A poniewaz bylo to juz modne - wyciagnalem wniosek, ze
    wiecej nie potrafia.

> [...]
    > Uściślę: Ten "obserwowalny" to taki, który jesteś w stanie rozróżnić na
    > ekranie oddalonym o te parę metrów od Twej źrenicy...

    Dokladnie, ale:
    -przy ocenianiu w sklepie stoi sie blizej :-)

    -przy przekodowaniu na inna rozdzielczosc to IMO - jakosc troche
    cierpi. Telewizorom co prawda jakos to przeliczenie lepiej wychodzi
    niz komputerom.

    -ktos moze miec w planach podlaczanie do komputera i zwroci uwage na
    rozdzielczosc.

    J.