  • Data: 2009-06-08 19:50:04
    Temat: Re: porownanie zdjec z canona 5d mII i 50d
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Jun 2009, PW wrote:

    > Dla APS/C mamy "dłuższą ogniskową" a taki sam otwór, czyli rzekomo większą
    > jasność względną, może przy liczeniu naświelenia w aparacie to się jakoś
    > bierze pod uwagę?

    Nie.
    Jednostka miary pt. "ISO" (a ściślej: ASA/DIN) odnoszona jest do czułości
    stanowiącej ekwiwalent czułości *filmu*.
    Filmowi jest na ogół obojętne, czy wytniesz z niego kawałek 60x90
    milimetrów czy tylko 24x16 :), z tego powodu matryce 1/2,5" z 12 Mpixami
    mają spory szum przy tym samym ISO, (bo na piksel przypada maciupki kawałek
    ze światłem), ale czułość jest określana tak samo, więc przy 100 ISO,
    f:3,2 i 1/50 s ekspozycja będzie ta sama w lustrze i kompakcie.

    To, z jaką dokładnością jest podawany przez producenta ów parametr
    (obojętnie czy dla filmu czy dla matrycy :P) to sprawa wtórna :D

    pzdr, Gotfryd