    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 31 Mar 2015 10:29:18 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <4...@g...com>
    <f...@g...com>
    <8...@g...com>
    <b...@g...com>
    <c...@g...com>
    <2...@g...com>
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, March 31, 2015 at 4:39:21 PM UTC+2, g...@g...com wrote:

    > "Najlepiej jak to możliwe" -- to też nieprecyzyjne określenie.
    > Można je rozumieć jako "najlepiej jak komputer potrafi", albo
    > "najlepiej jak programista potrafi". To ostatnie jest zresztą
    > zazwyczaj twardym limitem, chyba że klient znajdzie lepszego
    > programistę
    No oczywiście że jest nieprecyzyjne. Jest nieprecyzyjne jak każde
    generalizowanie.

    > Powiedzieć, że coś "działa jak najlepiej", to coś innego, niż
    > powiedzieć, że "nie istnieje w ramach pewnych ograniczeń lepszy program"
    > (nie jest nawet jasne, co się tutaj rozumie w kwestii "istnienia programu"
    > -- czy chodzi o jakiś program dostępny na rynku, czy taki, który
    > ktoś potencjalnie mógłby napisać)
    Przypuszczasz, że chodziło mi o dowód formalny (na podstawie kodu
    źródłowego) na istnienie lepszego programu na rynku? ;-)

    > Ja nie wiem, co to znaczy w tym kontekście "gorszy", a co "lepszy"
    A ja wiem że wiesz, potrafisz odróżnić tekst dobrze przetłumaczony od
    źle przetłumaczonego.

    > Zgaduję teraz, że pisząc o "program do gry w szachy" masz na myśli
    > "program grający w szachy"? Jeśli tak, to ok -- rozumiem, co to znaczy
    > "lepszy", a co "gorszy" (choć oczywiście jest to tylko częściowy
    > porządek)

    > Oczywiście, kiedy masz już pewne kryterium jakości, to możesz się
    > pokusić o przeprowadzenie formalnego dowodu w odniesieniu do tego
    > kryterium
    Nie wiem jak można udowodnić na podstawie źródeł dwóch
    programów, który program lepiej tłumaczy tekst.

    > Przeciwnie. Dla pewnych kryteriów przeprowadzenie formalnych dowodów
    > będzie prostsze, dla innych trudniejsze, a dla jeszcze innych niemożliwe.
    Różnych programów o rozmiarze N bajtów mamy 256^N. Mamy definicję
    dopuszczalnych danych wejściowych, być może wraz z rozkładem
    prawdopodobieństwa. Mamy precyzyjnie określone co oznacza najlepszy.
    Jak udowodnić, że wśród 256^N nie istnieje żaden lepszy program
    od naszego?

    > Nieprawda. To, jak się coś skonkretyzuje (oraz co się skonkretyzuje),
    > ma kluczowe znaczenie dla łatwości/trudności przeprowadzenia dowodu.
    Może czegoś nie wiem, dla jakich kryteriów dowód będzie łatwy w
    przeprowadzeniu?

    > Na przykład w API CUDA dla GPU nVidii masz polecenie __syncthreads(), które
    > działa w taki sposób, że wszystkie wątki czekają, aż ostatni wątek wywoła
    > owo polecenie. Deadlocka otrzymamy w każdym przypadku, gdy którykolwiek
    > z wątków w danej jednostce uruchomieniowej nie wywoła polecenia __syncthreads().
    Nigdy nie używałem tego polecenia. Czy jest konieczne używanie?
    Co ono usprawnia? Nigdy nie pisałem tak programu, aby jeden
    wątek (dosłownie) czekał na inny wątek. W moich programach wątki
    czekają aż wejście do pewnych instrukcji będzie dozwolone. Nigdy nie
    wiem czy one czekają aż ostatni dojdzie do bariery, czy wejdzie
    najpierw trzeci, czy najpierw pierwszy. Zawsze chcę aby weszły
    do instrukcji jak najszybciej z powodu wydajności, nie wiem dlaczego
    mam czekać na ostatni.

    > W jaki sposób przetłumaczyłbyś tę sytuację na swój "ogólniony semafor"?
    Nie wiem, w taki sposób nie programowalem nigdy. Na pewno wszystkie
    wątki muszą dojść do tej instrukcji. A żeby doszły, to nie mogą się
    wcześniej zablokować i syncthreads musi być wspólną instrukcją....

    Chyba mam sposób. Jeśli używam N semaforów s1, s2, ... sN, to zakładam, że
    każde synthreads jest objęte:
    s1
    s2
    sn
    syncthreds
    sn
    s2
    s1
    Potem używam wszędzie w tej samej kolejności od s1 do sn.