    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    Date: Mon, 30 Mar 2015 20:08:38 +0200
    <mf65j9$ut1$1@srv.chmurka.net>
    <9...@g...com>
    <mf724r$b2n$1@srv.chmurka.net>
    <3...@g...com>
    <mf8u7k$14b$1@srv.chmurka.net>
    <c...@g...com>
    <mfa040$d4h$1@srv.chmurka.net>
    <8...@g...com>

    On 30/03/2015 11:15, Maciej Sobczak wrote:

    > Faktycznie. Na szczęście koledzy pomogli:
    >
    > http://www.wsj.com/articles/SB1000087239639044424690
    4577572752865497064

    > "a group of financial firms injecting $400 million to keep Knight
    > Capital Group Inc. afloat"

    Przecież nie charytatywnie, tylko żeby przejąć firmę. Myślisz, że gdyby
    taka Toyota stanęła na skraju bankructwa z powodu serii wyjątkowo
    katastrofalnych usterek, to by nikt się nie pokusił o kupno akcji za bezcen?

    > Bo jeśli się dobrze zastanowić, to te stracone 400 baniek nie
    > zniknęło w takim sensie jak zabity człowiek, czy nawet rozbity
    > samochód, tylko zmieniło miejsce pobytu, bo strata Rysia jest zyskiem
    > Krzysia. Dlatego rynek jako całość jest zainteresowany tym, żeby to
    > trwało dalej.

    Fantazjujesz. Przed chwilą jak pisałem o tym, że te firmy zajmują się
    zarabianiem pieniędzy, to ofukałeś mnie, że piszę banały, a teraz jakbyś
    tego nie rozumiał. Zarabianie pieniędzy polega na tym, że działania
    firmy nakierowane są na zyski własne, a nie innych graczy. Inwestorzy są
    zainteresowani tym, żeby zyskiwać na firmie, w którą zainwestowali, a
    nie żeby zyskiwał jakiś Krzyś.

    A na rozbijających się samochodach Toyoty zyskuje Ford czy inny Fiat.

    > W przypadku fakapów z jeszcze większą ilością zer (niezależnie od
    > tego, jaką przyczynę mają takie fakapy, bo nie musi być techniczna),
    > pomocną dłoń wyciągają całe rządy albo nawet unie międzypaństwowe, a
    > sponsorami są podatnicy. Przykłady praktyczne opisano w prasie.

    No jasne, bo nigdy się nie zdarzyło, żeby państwo pomagało przemysłowi
    motoryzacyjnemu. Albo np. kosmicznemu.

    > To jest właśnie ten brak presji na szukanie lepszych rozwiązań. Ma
    > być akceptowalna jakość za akceptowalną cenę i tak właśnie jest, bo
    > per saldo jest na plus a skoro tak, to wdrażanie nowych metod się nie
    > opłaca. Co ciekawe, razem to napisaliśmy, tylko innymi słowami.

    Nie zgodzę się, jak najbardziej jest presja na szukanie lepszych
    rozwiązań i wdrażanie nowych metod. Tylko że nie ma za bardzo przesłanek
    na to, że metody formalne są lepszym rozwiązaniem.

> [...]
    > napisałem dwa punkty:
    >
    > 1. osobiste konsekwencje 2. osobiste korzyści
    >
    > żeby pokazać jak one działają *razem*. To jest kij i marchewka i
    > razem działają inaczej w różnych branżach. Bo o ile programistów
    > nigdzie się nie wsadza, to wysokie premie za zrobienie czegoś
    > szybciej niż sąsiad w pewnych branżach są a w innych ich nie ma. I
    > dlatego, te dwa punkty *razem* tworzą różny poziom presji na
    > stosowanie i szukanie różnych metod w różnych branżach. Po co to
    > rozstrząsać, skoro to zostało opisane przez behawiorystów już dawno

    Ale te presje też wynikają z tego, że na opóżnieniach traci się
    pieniądze. Jeśli wysiłek włożony w opracowanie i zastosowanie metod
    formalnych kosztuje pół miliona, ale generuje opóźnienie powodujące, że
    zamiast pięciu milionów nasza poprawna aplikacja zarobi półtora, to
    znaczy, że koszt zastosowania metod formalnych wynosi cztery miliony, a
    nie pół miliona. I o to również mi chodziło kiedy wyrażałem
    przypuszczenie, że metody formalne są zbyt kosztowne, żeby być opłacalnymi.

    Poza tym w instytucjach finansowych oprócz typowych aplikacji front
    office, o których dyskutowaliśmy, jest wiele innych rodzajów
    oprogramowania, gdzie nie ma wcale takiej motywacji, a co za tym idzie
    presji na szybkie wdrażanie zmian. Jeśli już, to moje doświadczenie
    wskazuje raczej na to, że w wielu przypadkach zmiany w systemach IT w
    bankach potrafią trwać absurdalnie długo.

    > Porozmawiajmy lepiej o programowaniu.

    No to ja przecież od początku chciałem się dowiedzieć, jak to mogłoby
    wyglądać od strony praktycznej, a ty mnie zbyłeś mnie opowieścią o
    tablicach i flamastrach.