  • 21. Data: 2021-12-13 14:49:24
    Temat: Re: polski samochod elektryczny
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/12/2021 13:29, J.F. wrote:
    > Użytkownik "heby"  napisał w wiadomości grup
    >>> https://ev.auto-swiat.pl/testy/vosco-ev2-jezdzilismy
    -polskim-samochodem-elektrycznym-test-pierwsza-jazda
    /vyeygwx

    > Takie czasy.
    > Co w iphone jest amerykanskiego ?
    >
    > J.

    Dizajn i soft (w wiekszosci).

  • 22. Data: 2021-12-13 15:00:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ii" napisał w wiadomości grup
    W dniu 10.12.2021 o 14:06, K pisze:
    >>> https://ev.auto-swiat.pl/testy/vosco-ev2-jezdzilismy
    -polskim-samochodem-elektrycznym-test-pierwsza-jazda
    /vyeygwx

    > W sumie ladny. Mam nadzieje, ze nie pojdzie na smietnik.

    >A to jest jakiś problem by zaprojektować ładny wygląd samochodu? Nie
    >było konkursów?

    Jakis problem to jest.
    Trzeba miec czlowieka z artystycznymi zdolnosciami.
    Trzeba mu zaplacic.
    A to maly zespol, i nie wiadomo, kto to finansuje.

    J.

  • 23. Data: 2021-12-13 21:08:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/12/2021 14:29, J.F. wrote:
    > Takie czasy.
    > Co w iphone jest amerykanskiego ?

    iPhone to w 90% software.

    Samochód nie jest w 90% zrobiony z software. Zaryzykuję, że nie jest
    nawet z 1%.

  • 24. Data: 2021-12-13 21:16:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 13.12.2021 o 21:08, heby pisze:
    > Samochód nie jest w 90% zrobiony z software. Zaryzykuję, że nie jest
    > nawet z 1%.

    Odważna teza w świetle ostatnich trendów zwalniania mechaników i
    zatrudniania na ich miejsce programistów.

    --
    MN

  • 25. Data: 2021-12-13 21:42:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/12/2021 21:16, Marcin N wrote:
    > Odważna teza w świetle ostatnich trendów zwalniania mechaników i
    > zatrudniania na ich miejsce programistów.

    Przecietny gównasamochód z okolic Dacii/Fiata to dalej 99% mechanika.

    W elektrykach niewiele się zmienia - poza częścią która odpowiada za
    ładowanie/sterowanie, reszta softu zbędna (czyli systemy multimedialne
    itp duperele). Systemy autonomiczne nie zależą od tego czy to elektryk
    czy spalinowy i są opcją a nie czymś niezbędnym.

    Nie, dalej 99% samochodu, to mechanika, nawet w elektryku.

    Jak już zrobimy te 99% mechaniki, no, powiedzmy 50.1%, to możemy sobie
    mówić o "polskim samochodzie". Na razie wszystkie te żałosne zabawki to
    składaki wyklepane młotkiem w garażu gdzie jedyne co jest w Polsce
    robione, to rendery a i tu nie mam pewności.

  • 26. Data: 2021-12-13 23:28:39
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 13.12.2021 o 15:00, J.F. pisze:
> [...]
    > Trzeba miec czlowieka z artystycznymi zdolnosciami.
    > Trzeba mu zaplacic.
    > A to maly zespol, i nie wiadomo, kto to finansuje.

    Konkurs robisz i masz 100 projektów.

  • 27. Data: 2021-12-14 06:47:08
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-12-2021 o 22:42, heby pisze:

    > Przecietny gównasamochód z okolic Dacii/Fiata to dalej 99% mechanika.

    Jak dla mnie to raczej jednak księgowość....
    Ale Fiata bym tu nie mieszał, oni od dawna nie produkują normalnych
    samochodów.

  • 28. Data: 2021-12-14 06:57:28
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 13.12.2021 o 21:42, heby pisze:

> [...]
    > czy spalinowy i są opcją a nie czymś niezbędnym.
    >
    > Nie, dalej 99% samochodu, to mechanika, nawet w elektryku.

    Bez ECU to zwykły złom jest. A ECU zawiera oprogramowanie nad którym
    długo pracowano. Może Ci się wydaje, że umiałbyś pyknąć taki program w
    minutę, ale tak nie jest na pewno. Dokładniej, nie masz bladegp pojęcia
    jak taki program napisać i przetestować.

> [...]
    > składaki wyklepane młotkiem w garażu gdzie jedyne co jest w Polsce
    > robione, to rendery a i tu nie mam pewności.

    Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski. Bo właśnie
    chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny zaprojektował.

  • 29. Data: 2021-12-14 21:40:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/12/2021 06:57, ii wrote:
    > Bez ECU to zwykły złom jest.

    Koszt napisania software rozmywa się w ilości wyprodukowanych
    samochodów. Jego koszta liczy się *jednokrotnie* i jeśli nawet ktoś to
    latami dalej rozwija, to niewiele zmienia w fakcie, że nie jest sztuką
    napisać soft do samochodu, robi to masa firm w Polsce. Sztuką jest
    zrobić silnik, baterie, falownik, budę, zawieszenie itp, gdzie jeden
    egzemplarz to jeden egzemplarz i wymaga to o wiele więcej niż 100m2
    zastawionych biurkami.

    > A ECU zawiera oprogramowanie nad którym
    > długo pracowano. Może Ci się wydaje

    Nie wydaje mi się. Zaryzykuję, że akurat embedded znam lepiej niż
    przeciętny programista.

    >, że umiałbyś pyknąć taki program w
    > minutę, ale tak nie jest na pewno. Dokładniej, nie masz bladegp pojęcia
    > jak taki program napisać i przetestować.

    Mam coś więcej niż blade pojęcie z racji faktu że na codzień zajmuje się
    tematami pobocznymi do elektroniki i embedded.

    Niktu nie napisał że napisanie softu do ECU to pikuś.

    Problem w tym, że napisanie softu to nie jest specjalne osiągnięcie. Nie
    wymaga praktycznie logistyki, hal produkcyjnych, łańcucha dostaw.
    Wystarczy kilku dobrze opłacanych nerdów z doświadczeniem i możesz
    pisać. To nie czyni samochodu, oraz nie jest unikatowe dla konkretnego
    modelu, jak na przykład buda.

    To jak bazowanie "przemysłu" na robienou renderów, w czym przoduje
    ostatnio pół świata. Nazywają to nawet "wirtualizacją przemysłu" czego
    doskonałym przykładem jest zniknięcie prawie wszystkich półprzewodników
    z powodu grypy w fabrykach, w jednym małym kraju.

    > Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski.

    Nie. Wtedy jest 100% chiński. W razie zmiany polityki Chin nie masz
    *NIC* co pozwoliło by na jego produkcję lokalnie. Innymi słowy, trzymają
    Cie w garści.

    Polski on będzie jak będziemy w stanie produkować go samodzielnie i
    będziemy to w ogóle robić choć troche powyżej połowy. I to tej
    trudniejszej, a nie tapicerki i montowania gaśnicy.

    > Bo właśnie
    > chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny zaprojektował.

    Chińczyk nie bedzie tego robił w nieskończonośc i opieranie na tym
    modelu biznesowego rozwoju kraju, jest skrajnie naiwne, ale typowe dla
    księgowych u władzy.

  • 30. Data: 2021-12-15 08:33:40
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 14-12-2021 o 22:40, heby pisze:

> [...]
    > zrobić silnik, baterie, falownik, budę, zawieszenie itp, gdzie jeden
    > egzemplarz to jeden egzemplarz i wymaga to o wiele więcej niż 100m2

    Przykład VW pokazuje coś dokładnie odwrotnego.
    Zwłaszcza w kontekście Tesli - jej przewaga to właśnie soft i
    zastosowane komputery.
    Jako samochód jest taka sobie.