  • 11. Data: 2013-03-24 11:14:46
    Temat: Re: polar marumi dhg - nie moge doczyscic
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-23 18:54, h.w.d.p. pisze:

    > gdzie to mozna kupic ? czy jakies fotodżokery to sprzedaja albo jakies
    > markety dla idiotow?

    Niestety nie. Ja kupiłem tu:
    http://www.systembank.pl/produkt,730,1690.html

    Marek

  • 12. Data: 2013-03-24 11:16:21
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "h.w.d.p." <h...@i...yfd> napisał w wiadomości
    > panowie czym i jak czyscicie filtry?
    > nie moge usunac smug. woda, woda destylowana, woda z ludwikiem, w
    > koncu plyn do czyszczenia optyki do tego bibulki lub ircha = za
    > cholere nie moge wyczyscic. ciagle okragle smugi. filtr przed
    > czyszczeniem wygladal lepiej niz po.
    >
    > co robic?

    Ja czyszczę izopropylenem i mikrofibrą, efekty bardzo dobre. Izopropylen
    (IPA) najprościej kupić w elektronicznym sklepie, np. pod nazwą "Kontakt
    U" (nie inny, bo zniszczysz filtr). Jedno psiknięcie - ale na szmatkę,
    nie na szkło, kilka ruchów szmatką i filtr ładniejszy niż nowy. To mocny
    rozpuszczalnik, więc w okolicy mocowania filtra przecieraj uważnie.

    --
    Yogi(n)

  • 13. Data: 2013-03-24 12:12:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-03-24 11:16, Yogi(n) pisze:

    > Ja czyszczę izopropylenem

    Nie ma czegoś takiego ;-)

    Izopropanol!

    Nawiasem mówiąc, oprawy filtrów Marumi DHG są eloksalowane i barwione na
    czarno nieorganicznym pigmentem. Powłoka tlenkowa nie rozpuszcza się w
    żadnym rozpuszczalniku. Możesz więc bezpiecznie czyścić oprawkę.

    P.P.

  • 14. Data: 2013-03-24 12:24:43
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-03-24 12:12, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > czarno nieorganicznym pigmentem. Powłoka tlenkowa nie rozpuszcza się w
    > żadnym rozpuszczalniku. Możesz więc bezpiecznie czyścić oprawkę.

    ok. podsumujmy.
    dzisiaj sprawdzilem:
    izopropanol z elektronicznego
    metalon
    plyn ludik z woda
    wode destylowana
    plyn do mycia okien (jakis clin czy cos takiego)
    plyn od optyka do okularow
    plyn do optyki foto

    wszystko w polaczeniu z :
    bibulka
    mikrofaza
    flanela
    podkoszulek bawelna

    najlepszy efekt dal plyn do okien i podkoszulek. smugi sa najmniej widoczne.

    ostatecznie stwierdzam iz calkowite wyczyszczenie filtra polaryzacyjnego
    marumi dhg - powyzszymi metodami i materialami - *JEST NIEMOZLIWE*.

    jutro sprawdze w myjce ultradzwiekowej ale szczerze mowiac nie wierze ze
    smugi calkowicie znikna.

  • 15. Data: 2013-03-24 12:34:21
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

> [...]
    > marumi dhg - powyzszymi metodami i materialami - *JEST NIEMOZLIWE*.
    >
    > jutro sprawdze w myjce ultradzwiekowej ale szczerze mowiac nie wierze ze

    obecnie filtr wyczyscilem prawie idelanie metoda:

    chuchniecie + wytarcie futeralem do okularow (ktory jest jednoczesnie
    szmatka do ich czyszczenia).

    to tyle w temacie. wiecej juz nic nie kombinuje.

  • 16. Data: 2013-03-24 19:29:59
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik h.w.d.p. napisał:
    > woda rozpuszcza materialy? stary, co ty jarasz?

    Cytat z Twojej wypowiedzi:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Nie pisałeś o czyszczeniu w samej wodzie.
    Tak się akurat składa, że płyn do optyki, to na ogół nie jest woda. Poza
    tym chuch i szmatka pomogły? Pomogły, czyli raczej jestem trzeźwy i wiem
    co piszę.

  • 17. Data: 2013-03-24 20:06:41
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    [...]
    > Tym, że ircha zostawia smugi ;-)

    Właśnie. :)

    Nie bardzo rozumiem wiarę niektórych w cudowną moc irchy. Nie
    próbowałem, ale może pomogłoby dobre pranie w płynnym środku piorącym
    (ale bez natłuszczającego balsamu! Co to się porobiło - nawet płyn nie
    każdy dobry, a proszek zawiera z kolei mielone kamienie...) (może nawet
    gotowanie?) lub przynajmniej USG (jak w skrócie nazywam myjkę
    ultradźwiękową. :)) A potem jeszcze dłuższe płukanie USG w
    odkamienionej wodzie.

    Dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem są zatem:

    > Ściereczki z mikrofazy są OK.

    Ja to nazywam mikrofibrą, bo mikrofaza to chyba coś ciut innego...
    ;) I znowu się porobiło: jest już na rynku chiński szajs nazywający
    się mikrofibrą do optyki (!!!), a z wyglądu nie różniący się niczym od
    bardzo sztucznego jedwabiu - nie będzie to dobrze wycierać, w dodatku
    załamki mogą być wręcz dość twarde w mikroskali.

    > Jeśli są czyste (nie były dotykane paluchami).

    Właśnie. (nr 2 :) Kwasy organiczne widzimy na pożółkniętych
    narożnikach starych książek.
    Ewentualne czyszczenie - jak wyżej, ale tu akurat jest to proste (na
    pewno bez gotowania. :)

    Znowu zajrzałem do "Fotoleksykonu dyskusyjnego" z 1971 roku
    Voellnagla, który jest wyjątkowym szczególantem i znalazłem tam dobre
    zagajenie do dalszej dyskusji: ;-)

    [...] "Zdając sobie sprawę z pewnych rozbieżności zdań wśród
    poszczególnych autorów w tej dziedzinie, zadałem sobie trud zbadania
    szeregu opinii utrwalonych drukiem. Dyskusyjność rezultatów przeszła
    najśmielsze oczekiwania: z 9 podręczników 3 (amerykańskie) zalecały
    specjalny materiał do jednorazowego użytku (lens tissue, przypominający
    na oko pojedynczą warstwę ligniny, ale w odróżnieniu od niej nie
    rozsiewający strzępków), sprzedawany w książeczkach tak jak bibułka
    do papierosów 3 oraz specjalny płyn (lens cleaner, także u nas
    nieosiągalny), 1 (polski) - wielokrotnie praną szmatkę bawełnianą,
    a 5 (1 polski i 4 niemieckie) - takąż szmatkę lnianą. Prawdziwego
    towaroznawcy z branży tekstylnej wymagałoby jednak dopiero zastosowanie
    się do recept zawartych w 8 instrukcjach obsługi, dołączanych do
    aparatów produkcji czterech sąsiadujących ze sobą krajów. Kraj A hołduje
    wyłącznie bawełnie, kraj B - batystowi, kraj C wymienia jako zalecane
    kreton, flanelę. batyst, perkal i tampon z waty na zapałce, kraj D --
    niesprecyzowany bliżej miękki gałganek, ostrzegając jednocześnie
    użytkownika przed maczaniem owej tkaniny w oleju, spirytusie lub eterze,
    podczas gdy producent z kraju C zaleca właśnie stosowanie tych dwóch
    ostatnich cieczy! Jeden autorytet upoważnia do chuchania na obiektyw,
    drugi określa ten zabieg jako szkodliwy! Nie pozostaje nic innego, jak
    wyrazić własny pogląd, poparty następującym rozumowaniem: przy
    zastosowaniu wszelkich gałganków zachodzi obawa, że między jednym a
    drugim użyciem zostaną one zanieczyszczone ziarnkami twardych substancji
    (pył krzemowy czy węglowy obecny w kurzu) i spowodują zarysowanie szkła
    lub jego powłoki. Ponadto coraz więcej tkanin zawiera domieszki włókien
    sztucznych o rozmaitych właściwościach mechanicznych. Dlatego lepiej,
    moim zdaniem, stosować jednorazowo małe kłębki waty, świeżo wyjęte z
    opakowania (ale trzymane w palcach, a nie nawijane na zapałkę!) i w
    razie potrzeby chuchnąć na powierzchnię szkła przed lekkim jego
    przetarciem. Wiele spośród wspomnianych przepisów zaleca wstępne
    czyszczenie obiektywu miękkim pędzlem. Jest to dobry sposób z
    zastrzeżeniem czystości pędzla, która po wielu takich zabiegach
    pozostawia zwykle dużo do życzenia. 3 Znajdujące się n nas w handlu
    w takich właśnie książeczkach bibułki silikonowe do czyszczenia szkieł
    optycznych" nadają się z pewnością do okularów, ale zbyt przypominają
    zwykłą "przebitkę" maszynową, żeby zachęcały do próby ich użycia do
    czyszczenia obiektywów." [...] :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 18. Data: 2013-03-24 20:33:58
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Woda to potężny rozpuszczalnik. Co, w szkole nie mówili? :))

    [mr.]

  • 19. Data: 2013-03-24 23:01:00
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    [...]
    > Dlatego lepiej, moim zdaniem, stosować jednorazowo małe kłębki waty,
    > świeżo wyjęte z opakowania (ale trzymane w palcach, a nie nawijane na
    > zapałkę!)

    O'kay, ja też jestem szczególant, więc dodam: ww. wata bawełniana
    może była dobra kiedyś, dziś oczywiście też odpada. :)) Nie tylko nie
    wiadomo, czy to czysta bawełna (na pewno nie w ubraniach, gdzie piszą
    100% cotton), to jest ona nieoczyszczona zbyt dokładnie i wcale
    nierzadko pod palcami czuć grudkę jakiegoś bawełnianego paździerza.

    Prawdziwa mikrofibra do optyki jest spoko. :)

    [mr.]

  • 20. Data: 2013-03-25 09:57:06
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-24 20:06, Mariusz [mr.] pisze:

    > Nie bardzo rozumiem wiarę niektórych w cudowną moc irchy.

    Bo posiada duszę. Przynajmniej zanim irchą się stała to ją posiadała :-D

    Marek