-
31. Data: 2012-04-15 14:55:47
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: marcin <l...@k...cwo>
> wywal wiatrak na silniku z wisko
> i wsadź elektryczny.
> amen.
testowane. podczas zwyklej jazdy musi byc non stop wlaczony. odpada. amen.
-
32. Data: 2012-04-15 15:01:50
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-04-15 14:55, marcin pisze:
>> wywal wiatrak na silniku z wisko
>> i wsadź elektryczny.
>> amen.
>
> testowane. podczas zwyklej jazdy musi byc non stop wlaczony. odpada. amen.
>
na siłę nie będę przekonywał
ale istnieją układy z 2 wiatrakami, 2 biegowe.
są samochody z klimą, gdzie wiatrak cały czas się kręci
i to działa, nie psuje się ;-)
oczywiście jak masz zamiar brodzić w wodzie
to może być krucho.
-
33. Data: 2012-04-15 15:02:40
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>
Dnia 15-04-2012 o 01:55:26 marcin <l...@k...cwo> napisał(a):
> Witam. Jezeli jest na sali ktos kto sie zna na chemii i fizyce to
> prosilbym o zabranie glosu.
Jak widać dużo zabierających głos, ale pojęcia o tym ma mało kto.
Moc chłodnicy zależy od temp otoczenia i temp płynu, zagotowanie
płynu jest porażką dla silnika bo w tym momencie prawie przestaje być
chłodzony.
Zwiększenie temp płynu jest rozwiązaniem które może wyeliminować to
zjawisko, pytanie jest oile zwiększy moc chłodnicy.
Przyjmijmy jakieś dane, temp otoczenia jest brana jako max 30-40st,
przyjmijmy 35 st, moc chłodnicy 100kW, temp wrzenia 100st czyli bezpieczne
95
czyli dla różnicy 95-35=60st mamy moc 100kw, ale przy 55st otoczenia moc
spada
do około 67kw to sporo. Teraz wlewając płyn na 136st przyjmujemy
bezpieczne 130st co daje 130-55=75st i moc 125kw czyli prawie dwa razy
tyle co było :)
Sądzę że silnik powinien wytrzymać 130st, olej także.
--
Pozdr
JanuszK
-
34. Data: 2012-04-15 15:06:16
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: nazgul <x...@w...pl>
apropo wody
to może zraszacz chłodnicy?
choć na początek wykonałbym atrapę termostatu z dziurkami, tak aby to co
ma być zamknięte było zamknięte a to co otwarte otwarte.
-
35. Data: 2012-04-15 15:39:21
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 14.04.2012 marcin <l...@k...cwo> napisał/a:
> czy ktos potrafi oszacowac co jest lepsze:
>
> a) nizsza temp wrzenia ale szybsze odprowadzenie ciepla
> b) wyzsza temp wrzenia i wolniejsza wymiana ciepla
>
> i na konie pytanie o preparat Millers Extracool
> http://millersoils.pl/catalog/product.php?id_product
=298
>
> pisza ze zwieksza odpornosc plynu na wysoka temp o 15C.
>
> zastanawiam sie czy zrobienie miktsury z punktu a + ten preparat bedzie
> sensowne ?
Sprawność odprowadzania ciepła zależy od różnicy temperatur, ale
podniesienie temperatury pracy poza zakładany zakres może powodować większe
obciążenia i w efekcie uszkodzenia.
Rozważ może dodanie natrysku wody na chłodnicę, do podjazdów w terenie
pewnie wystarczy ręczne włączanie, rozwiązanie proste i zwykle skuteczne,
o ile jest w danym aucie możliwość zamontowania czegoś takiego.
--
kakmaratgmaildotcom
-
36. Data: 2012-04-15 15:48:55
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: marcin <l...@k...cwo>
> apropo wody
> to może zraszacz chłodnicy?
>
> choć na początek wykonałbym atrapę termostatu z dziurkami, tak aby to co
> ma być zamknięte było zamknięte a to co otwarte otwarte.
a wiesz ze myslalem o zraszaczu :)
tylko chcialbym zrobic tak aby dzialalo zawsze, a tu trza by wode
dolewac itd.
atrape termostatu sobie wykonam.
niestety dodatkowych wiatrakow nie ma sensu zakladac bo testowalem to i
przy niskich predkosciach zarowno samochodu jak i silnika dziala bardzo
dobrze, jednak juz podczas szybszej jazdy i wyzszych obrotow jest za
slabe w porownaniu do wiatraka orginalnego.
wydaje mi sie ze jednak termostat faktycznie blokuje przeplyw. podczas
gdy temperatura w glowicy zaczyna gotowac wode, dol chlodnicy nie jest
az tak goracy i tam woda jest wyraznie zimniejsza.
guglalem troche i faktycznie jacys druciarze na forach rozwiercaja
termostaty, tylko ze z calkiem innych powodow - nie otwieraja im sie one :-)
-
37. Data: 2012-04-15 15:53:56
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: marcin <l...@k...cwo>
W dniu 2012-04-15 15:02, janusz_kk1 pisze:
> Jak widać dużo zabierających głos, ale pojęcia o tym ma mało kto.
> Moc chłodnicy zależy od temp otoczenia i temp płynu, zagotowanie
> płynu jest porażką dla silnika bo w tym momencie prawie przestaje być
> chłodzony.
> Zwiększenie temp płynu jest rozwiązaniem które może wyeliminować to
> zjawisko, pytanie jest oile zwiększy moc chłodnicy.
> Przyjmijmy jakieś dane, temp otoczenia jest brana jako max 30-40st,
> przyjmijmy 35 st, moc chłodnicy 100kW, temp wrzenia 100st czyli
> bezpieczne 95
> czyli dla różnicy 95-35=60st mamy moc 100kw, ale przy 55st otoczenia moc
> spada
> do około 67kw to sporo. Teraz wlewając płyn na 136st przyjmujemy
> bezpieczne 130st co daje 130-55=75st i moc 125kw czyli prawie dwa razy
> tyle co było :)
> Sądzę że silnik powinien wytrzymać 130st, olej także.
tez wlasnie tak od poczatku kombinuje.
woda zaczyna sie gotowac i chlodzenie slabnie przez co woda jeszcze
bardziej sie gotuje. spirala sama sie nakreca. stad wlasnie pomysl zeby
zrobic mieszanke do 136st za pomoca koncentratu prestone.
kupilem taki preparat: Redline Water Wetter.
http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=10
i teraz mam zagwozdke czy wlac do do czystej destylowanej, czy do
misktury z glikolem.
za czysta woda przemawia szybsza wymiana ciepla a za glikolem wyzsza
temp wrzenia. i badz tu madry :D
-
38. Data: 2012-04-15 17:37:20
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
marcin <l...@k...cwo> napisał(a):
> > Według mnie nic takimi mieszankami nie osiągniesz. Ile ciepła wyprodukujesz
> > tyle musisz wytracić na chłodnicy. Jeżdżę na dziewięćdziesięcio procentowym
> > roztworze glikolu z wodą ( 90 glikol 10 woda). Szybciej się silnik grzeje ale
> > i szybciej stygnie. Na wodzie bilans energetyczny będzie taki sam tylko czasy
> > się wydłużą. Potrzebujesz zwiększyć przepływ cieczy a nie jej temperaturę
> > wrzenia. Poza tym jak zwiększysz temperaturę wrzenia a nie zwiększysz
> > odprowadzania ciepła to i tak przegrzejesz silnik. Doraźnie możesz wyjąć
> > termostat. On wprowadza spore straty przepływu. Jedyne rozwiązanie to
> > zwiększenie chłodnicy.
> >
>
> zgodze sie ze bilans bedzie taki sam. jednak moze jest cien szansy ze
> brakuje tych kilku-kilkinastu stopni wiecej do wrzenia :)
>
>
> skad wziales czysty glikol ?
>
> przeplywu nie zwieksze bo nie ma za bardzo jak. chyba ze sa jakies
> rozwiazania typu dodatkowa pompa wody ? guglalem ale nic sensownego,
> tylko jakies wydumki za setki i tysiace zl. jezeli by sie znalazla jakas
> prosta pompa wody co by wsadzic ja na dolny waz od chlodnicy, to czemu
> nie. ale nie znalazlem. srednica weza 35mm.
>
> termostat - tez myslalem o tym zeby go wyjac ale niestety nie moge tak
> zrobic. jest to termostat dwuobiegowy - otwierajac duzy obieg zamyka
> mniejszy. tak wyglada: http://www.motoneo.pl/img/350/mid/adc49205_a.jpg
> gdyby dzialal tak ze tylko otwiera i nic nie zamyka - juz dawno bym go
> wywalil.
>
> pozostaje mi wiec eksperymentowanie z mieszankami. chlodnicy wiekszej
> nie ma jak zalozyc, dodatkowego wentylatora rowniez. moim zdaniem
> przyczyna tych problemow jest chlodnica klimatyzacji i wiatrak na niej.
> wydaje mi sie ze skutecznie tlumi przeplyw powietrza przez chlodnice
> wody.
>
> no i pytanie czy preparat Extracool faktycznie moze cos dac czy szkoda
> kasy ?
Glikol jest w Chemii na Brukowej w Łodzi, chyba 7 zł litr. Nic nie osiągniesz
podnosząc temperaturę płynu. Prawidłowe spalanie w cylindrze może zachodzić w
określonym zakresie temperatur. I producenci silników robią tak że jest to
pomiędzy 90 a 100 stopni temperatury płynu chłodzącego. Powyżej pewnej
temperatury zaczyna się w cylindrze paliwo spalać w sposób nie kontrolowany.
jak płyn ma ok 130 stopni to temperatura w cylindrze jest tak wysoka ze paliwo
pomimo że się spala to zamienia się na energię mechaniczną z takimi stratami
że silnik tarci moc i w pewnym momencie gaśnie. Po pewnym czasie może
skutkować to koniecznością wymiany uszczelki pod głowicą. Silnikowi w zasadzie
nic się w takich sytuacjach złego nie dzieje. Efektem zatrzymania silnika
kiedy płyn ma temperaturę powyżej 130 stopni jest ustanie chłodzenia i wzrost
temperatury gotujący każdy płyn chłodniczy stosowany w samochodach. Chcesz
odprowadzić większą moc to musisz zainstalować większą chłodnicę albo
zwiększyć przepływ przy tej co masz. Podpowiedzieli ci natryskiwanie na
chłodnicę wody. też zadziała.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
39. Data: 2012-04-15 21:50:38
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: "Plumpi" <a...@a...pl>
Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomości news:jmd4na$s3l$1@inews.gazeta.pl...
> Według mnie nic takimi mieszankami nie osiągniesz. Ile ciepła
> wyprodukujesz
> tyle musisz wytracić na chłodnicy. Jeżdżę na dziewięćdziesięcio
> procentowym
> roztworze glikolu z wodą ( 90 glikol 10 woda). Szybciej się silnik grzeje
> ale
> i szybciej stygnie. Na wodzie bilans energetyczny będzie taki sam tylko
> czasy
> się wydłużą. Potrzebujesz zwiększyć przepływ cieczy a nie jej temperaturę
> wrzenia. Poza tym jak zwiększysz temperaturę wrzenia a nie zwiększysz
> odprowadzania ciepła to i tak przegrzejesz silnik. Doraźnie możesz wyjąć
> termostat. On wprowadza spore straty przepływu. Jedyne rozwiązanie to
> zwiększenie chłodnicy.
Pomyśl jeszcze raz i napisz, gdzie popełniasz błąd pisząc takie
stwierdzenia.
Podpowiem tylko, że powinienieś się zastanowić od czego zależy moc oddawana
przez radiator (grzejnik, chłodnicę).
-
40. Data: 2012-04-15 22:03:31
Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Od: "Plumpi" <a...@a...pl>
Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomości news:jmepvg$30c$1@inews.gazeta.pl...
> marcin <l...@k...cwo> napisał(a):
> Glikol jest w Chemii na Brukowej w Łodzi, chyba 7 zł litr. Nic nie
> osiągniesz
> podnosząc temperaturę płynu. Prawidłowe spalanie w cylindrze może
> zachodzić w
> określonym zakresie temperatur. I producenci silników robią tak że jest to
> pomiędzy 90 a 100 stopni temperatury płynu chłodzącego. Powyżej pewnej
> temperatury zaczyna się w cylindrze paliwo spalać w sposób nie
> kontrolowany.
> jak płyn ma ok 130 stopni to temperatura w cylindrze jest tak wysoka ze
> paliwo
> pomimo że się spala to zamienia się na energię mechaniczną z takimi
> stratami
> że silnik tarci moc i w pewnym momencie gaśnie. Po pewnym czasie może
> skutkować to koniecznością wymiany uszczelki pod głowicą. Silnikowi w
> zasadzie
> nic się w takich sytuacjach złego nie dzieje. Efektem zatrzymania silnika
> kiedy płyn ma temperaturę powyżej 130 stopni jest ustanie chłodzenia i
> wzrost
> temperatury gotujący każdy płyn chłodniczy stosowany w samochodach. Chcesz
> odprowadzić większą moc to musisz zainstalować większą chłodnicę albo
> zwiększyć przepływ przy tej co masz. Podpowiedzieli ci natryskiwanie na
> chłodnicę wody. też zadziała.
To wytłumacz dlaczego w niektórych samochodach temperatury są utrzymywane na
poziomie 110°C?