    From: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: plus zrezygnuje z GSM na rzecz UMTS?
    Date: Wed, 29 Jul 2009 10:23:56 +0200

    J.F. pisze:

    > A w ogole jest to juz wdrazane na swiecie, czy nasi operatorzy
    > musieliby zaplacic za pierwsza implementacje ?

    Testowano (z sukcesem) we Francji i gdzieś w Skandynawii, ale niestety
    nie wiem, czy działa komercyjne. W każdym razie sprzęt jako taki istnieje.

    > Nie ma w planach jakiegos przetargu na pare kanalów ?

    Już nie. Pasmo E-GSM (50 kanałów) zostało podzielone między P4 a Aero2.
    Gdyby ktoś w UKE pomyślał, mielibyśmy dziś czterech operatorów z
    wystarczającą ilością pasma 900. Zamiast 2x25 kanałów można było zrobić
    jeden przetarg na 42 kanały (który prawdopodobnie wygrałby Play).
    Dopiero po jego rozstrzygnięciu przetarg "uzupełniający" na 8 kanałów,
    mocno promujący operatorów posiadających niedobór pasma 900 (Centertel
    mógłby uzupełnić posiadane 34 kanały o dodatkowe 8 do 42). W ten sposób
    czterech dużych graczy miałoby po mniej-więcej tyle samo kanałów GSM (45
    lub 42) - 25 z nich mogliby przeznaczyć na WCDMA900, a 17/20
    wystarczyłoby do "zrobienia" ogólnopolskiego zasięgu GSM900 w terenach,
    gdzie nie opłaca się stawiać GSM1800/WCDMA2100.

    Ale mamy co mamy... Nie ma chyba żadnego innego kraju w Europie, w
    którym pasmo 900MHz jest podzielone na pięciu operatorów. Ba, nawet
    czterech to rzadkość...

    > A tak swoja droga .. naprawde nie da sie zbudowac ogolnopolskiego
    > zasiegu na 1800 ?
    > Przeciez to tylko kwestia gestosci stacji, a ta rosnie ... i nawet
    > koszta nie sa juz jakies olbrzymie ...

    Obawiam się, że największe koszta są właśnie "w terenie": stawianie
    masztów. Bez roamingu wewnętrznego raczej nie ma szans. Poza tym:
    chciałbyś korzystać z sieci operatora, który nie zapewnia zasięgu "w
    górach, w lesie, na jeziorze"? Wiadomo, teoretycznie można pokryć
    wszystkie miasta i ważniejsze drogi, ale wioska, gdzie jest 1000
    mieszkańców - nawet jakby połowa z nich chciała korzystać z tej sieci,
    to inwestycja byłaby chyba nieopłacalna (tylko szacuję, niestety nie
    mogę podeprzeć się żadnymi danymi).

    > No i jeszcze trzecia droga - teoretycznie mozna by jakis okrojony
    > CDMA wprowadzic, z mniejszym pasmem.

    Tylko to rozwiązanie połowiczne: nie jest możliwe, by nasi operatorzy
    byli w stanie zamówić u producentów odpowiednią ilość telefonów
    CDMA+GSM+WCDMA, więc wykrojony kawałek pasma nadawałby się tylko do
    mobilnego internetu. Centertel w to nie wejdzie, bo mają 450MHz. PTC i
    Polkomtel jak najbardziej mogą, tylko po co, skoro mają na tyle pasma,
    by dać radę zrobić GSM900 + WCDMA900, a WCDMA900 nada się także do
    głosu, a nie tylko do internetu.

    Jest jeszcze jedna droga - wydawać by się mogło nieco nieprawdopodobna,
    ale przecież zwykle rządzi rachunek ekonomiczny, więc kto wie.
    Operatorzy (dwaj, trzej, nawet czterej) mogą utworzyć wspólną spółkę
    "hurtową" zarządzającą ogólnopolską siecią w paśmie GSM900, do której
    "wnoszą" po kilka-kilkanaście (albo nawet i wszystkie) własne kanały
    GSM900. Po skonsolidowaniu pasma wystarczy i na GSM900, i na WCDMA900.

    Marek