  • Data: 2013-07-22 10:15:50
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-07-19 20:37, slawek pisze:
    > Użytkownik "Paweł Kierski" napisał w wiadomości grup

    > 1. Zamówienia publiczne, które musi (bo takie prawo) rozstrzygnąć przetarg.

    Cóż - z prawem i praktyką, które traktują stworzenie, utrzymywanie przez
    jakiś czas i szkolenia pracowników (przekazanie systemu) każą traktować
    jak produkt, a nie usługę świadczoną przez pewien czas, nie da się
    zawalczyć. Co wg mnie świadczy raczej o ułomności praktyki i prawa.

    Ale w aktualnej sytuacji - zgadzam się.

    > 2. Programy robione ad hoc w jednoosobowym "zespole". Dotyczy także
    > zespołu dwuosobowego.

    To trochę jak z użyciem systemu kontroli wersji przez jedną lub dwie
    osoby. Niby dodatkowy zbędny narzut, ale często się przydaje. Tak samo
    elementy planowania i retrospekcji pozwalają wdrożyć się w pewne
    pozytywne nawyki.

    Pytanie bardziej konkretne - co z Agile będzie przeszkadzało w takim
    projekcie?

    > 3. Projekty ubezpieczane od ryzyka i szczególnego znaczenia (medycyna).
    > W tym także związane z ochroną poufności.

    Ubezpieczenie od ryzyka - przyznam, że się nie spotkałem. Ale na ile
    mogę się domyślać, to Agile raczej pomoże - w kolejnych iteracjach
    widać, jak poziom ryzyka się stabilizuje (dokładniejsze, oparte na
    faktach szacowanie terminu, możliwa kontrola jakości w trakcie
    wykonania).

    Projekty szczególnego znaczenia (medycyna, lotnictwo) - to rzeczy
    całkowicie ortogonalne. Duże ryzyko oznacza tyle, że trzeba np.
    dowodzić poprawności całego rozwiązania lub chociaż elementów - w takim
    razie zapisujemy to w definition of done.

    Poufność - to już zupełnie nie w temacie. Jak sposób prowadzenia
    projektu ma mieć wpływ na poufność?

    > 4. Projekty tworzone społecznościowo na zasadzie totalnego wolontariatu.

    Tu Agile może być niepotrzebny, bo cel projektu jest wypracowywany
    wspólnie. I nie koniecznie celem tym jest produkt - czasem renoma
    zespołu lub poszczególnych deweloperów. To już kompletnie inna bajka.

    Ale jeśli jest jakiś cel produktowy i osoba/osoby, które chcą popychać
    produkt w kierunku realizacji tego celu, to czemu nie skanalizować
    wysiłków korzystając z elementów Agile?

    > Z Agile trochę jest tak jak z demokracją. Niezła rzecz, byle stosować
    > tam gdzie ma sens. Bo głosowaniem nie da się ustalić że każdy kwadrat
    > jest trójkątem.

    Pewnie tak. Natomiast nadal uważam, że Agile dużo szersze pole
    zastosowań, niż to się jeszcze uważa. Nie jest oczywiście żadnym
    panaceum.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net