    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pieszy vs osobówka
    Date: Tue, 26 May 2015 10:49:10 +0200
    <mjdk7b$gsq$1@node2.news.atman.pl> <mjdni4$g3j$1@mx1.internetia.pl>
    <mjeqi6$lgq$1@node2.news.atman.pl> <mjesl2$192$1@mx1.internetia.pl>
    <7...@g...com>
    <mjeu4t$p2k$1@node2.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <mjf4qs$gjk$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@g...com>
    <mjfb5k$nf2$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@g...com>
    <mjfe6r$qk0$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1505201516040.2180@quad>
    <mjuov4$neo$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1505252120380.2004@quad>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .

    > Na pasach weszła?
    > Poważnie pytam. Bo jeśli nie na przejściu, to jest "poza konkursem".

    Na pasach. Toczyłem się wtedy może 5 na godzinę, a może jeszcze mniej, ale
    nijak nie byłem w stanie się zatrzymać by tego uniknąć bo już byłem obok.

    > A jeśli na przejściu, to pytanie jest źle postawione.
    > Nie miałeś zwolnić, miałeś się zatrzymać, a pytanie nie dotyczy tego
    > CZY, ale GDZIE. Radio Erewań :)

    Czyli już nie mam jechać z prędkością umożliwiającą zatrzymanie ale stać? A
    gdzie jest taki przepis który nakazuje (co więcej zezwala) stać z tego tylko
    powodu że ktoś stoi na chodniku?

    > ustąpienie pierwszeństwa [...] pieszego - do zatrzymania się,
    > zwolnienia lub przyspieszenia kroku;
    > Został pieszy "zmuszony do zatrzymania się" czy nie?

    Nie bo on już _stał_. Ja swoją jazdą uniemożliwiłem mu zrobienie pierwszego
    kroku... Hm... nie zatrzymał, się, nie zwolnił, ani nie przyspieszył więc
    jeśli to co wymieniłeś to wszystkie warunki to w przypadku wchodzenia w bok
    samochodu kierowca jest niewinny :-)

    > J.w., nie CZY, ale GDZIE!
    > Jak wlazła przed pasami (np. ścinając dojście po skosie) to oczywiście
    > jej broszka.
    > Bo teraz to argument przypomina sławny dowcip z woźnicą na torowisku,
    > który na pretensje motorniczego "nie możesz zjechać" odpowiada "umia,
    > ale ty nie!"
    > W pojazd zatrzymany przed przejściem nie da się wejść NA PRZEJŚCIU.

    O ile wiem, to przed przejściem jest zakaz parkowania - no bo zatrzymywanie
    się tylko dlatego że ktoś stoi i wcale nie chce przejść to parkowanie ;-)

    > Oczywście.
    > Ale TYLKO istnienie przepisu spowoduje zmniejszenie liczby przypadków
    > wymuszania pierwszeństwa.

    Ja to rozumiem, ale to półśrodek - bo likwiduje tylko jedną przyczynę. Nawet
    jeśli zadziała na 90% kierowców (a nie zadziała*) to nadal piesi będą ginąć.
    Natomiast jak piesi się nauczą że pierwszeństwo nie daje im nieśmiertelności
    to liczba ginących na pasach spadnie do zera.

    * - a nie zadziała bo u nas w centrach tam gdzie pieszych jest najwięcej w
    _praktyce_ często piezy na przejście wchodzi zza samochodu, zza drzewa itp.
    A z drugiej strony przejścia są na tyle często że zatrzymywanie się przed
    każdym sprawia że w _praktyce_ samochód więcej stoi niż jedzie i dlatego
    "nikt" tego nie przestrzega.

    > Uwierz, że całkiem wielu jest takich, którzy przyjmują rozumowanie:
    > "jak pojadę dostatecznie szybko, to nie będę mógł się zatrzymać,
    > wiec pieszy będzie winny, niech nie lezie".

    Z tym się nie spotkałem. Ani praktycznie ani teoretycznie, ale wierzę że
    tacy istnieją tyle że im żadna zmiana przepisów nie pomoże.

    > Problemem jest niezrozumienie, że przepisy już takie *są*.
    > I jednocześnie, ze względu na brak (!) stosownego zakazu w konwencji,
    > legalny jest układ, w którym "mandatowanie" jest odwrotne
    > (tj. pieszym częściej zdarzają się manadaty za "wtargiwanie",
    > niż kierowcom za niezwalnianie przed przejściem).

    To znaczy że praktyka karania jest mniej oderwana od rzeczywistości niż
    przepisy - to dobrze.

    To że kierowca ma ustąpić nie znaczy że pieszy może robić co chce. Np. OIDP
    biec mu wprost zakazano.

    Pozdrawiam
    Ergie