    Subject: Re: pcb
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 24 Sep 2019 16:40:54 +0200

    > Ile co kosztuje, ile za jaką pracę należy zapłacić.
    Gdyby tak było to bym nie pisał, z rynkiem nikt nie wygrał.
    Chodzi o to że tak zwani przedsiębiorcy potrafią głównie jojczyć i
    narzekać że nie ma pracowników w cenach jakie IM pasują i jakich ONI
    chcą. Jak się rynek zmienia na niekorzyść to foch, jak można ludzi
    docisnąć to doją z nich ile się da.

    > Gdyby nasi przodkowie nie kombinowali, to byśmy do disiaj na drzewach
    > siedzieli. Te kombinacje z robotami idą w tym kierunku, by eliminować
    > to, co wyeliminować najłatwiej -- tzw. "głupią robotę". Tej bardziej
    > twórczej Kali nie rusza. To mi się podoba.

    Po pierwsze nie na temat.
    Po drugie moim zdaniem (i paru innych mądrzejszych osób) zachodzi zmiana
    jakościowa, ludzie są wypierani przez maszyny i nie ma już ich gdzie
    upchnąć. Z pozycji inteligenta problem wydaje się mało znaczący, gorzej
    będzie jak ci mniej kumaci zrobią się głodni i źli. Ktoś się tym
    zajmuje, ma jakiś plan?
    Może przysłowiowy humanista tego nie łapie, ale ludzie od automatyki, IT
    myślę że powinni być bardziej spostrzegawczy i jakoś ruszyć temat.

    > Gdzie tak jest? Się nie spotkałem.
    No to pogratulować.
    > Chyba że w legendach.
    Własne doświadczenia plus relacje innych.
    Niestety smutna rzeczywistość na polskim rynku pracy.
    Było po drodze kilka całkiem fajnych firm, kilku fajnych szefów i
    kolegów ale to jednak bardziej wyjątki niż norma.
    Proszę sobie sprawdzić jakie szanse ma dzisiaj osoba 50+ na jakiekolwiek
    zatrudnienie, ile jest warte doświadczenie, wiedza itp. Znam ludzi
    którzy pracują grubo poniżej kwalifikacji bo musieli zmienić pracę i po
    wielu staraniach wzięli cokolwiek żeby dotrwać do emerytury.
    Fakt, raz miałem taką rozmowę o pracę gdzie było wiadomo że się nie
    dostanę, ale tak z godzinę dostałem "w prezencie" na omówienie czego mam
    się douczyć, co poprawić itp.
    Typowa sytuacja po rekrutacji to albo brak odzewu albo krótkie info że
    niestety nie (ale już dlaczego, co zmienić to nikt nie powie, nawet
    jednym zdaniem). Oczywiście wszystkie działy HR dbają o jakość,
    spełniają standardy, wdrażają polityki i realizują misję. I to nie był
    nabór do kopania rowów ani pakowania świeczek.

    > Dlaczego mają wybierać rozwiązania droższe, skoro dostępne są tańsze?
    Ja nie mówię nie, tylko powiedzmy uczciwie że szukamy najtańszej opcji i
    nie róbmy lamentu że ludzie nie kupują (bo nie mają za co jak się im nie
    płaci).

    > Na przykład do zbioru porzeczek? A te porzeczki, to w skupie po złotówce.
    > Płacą marnie tam, gdzie i zarobek w branży kiepski. Gaworzenie o sknerach,
    > którzy "nie dadzą bo nie, choćby mieli stracić", to jakieś teorie spiskowe.
    Akurat porzeczki (i ogólnie rolnictwo) to śliski temat, plantatorzy są
    gnojeni przez skupy i tam faktycznie nie ma z czego płacić.

    > Powtarzanie czegoś, co inni robili czterdzieści lat temu, to ostatnia
    > rzecz, którą warto robić. Zwłaszcza że już raz próbowano oprzeć rozwój
    > i dobrobyt na "zwykłym robotniku".
    Czy ja wiem, jak działa to czemu nie.
    Koreańce jakoś zbudowali swój przemysł, ale budowali swoje fabryki a nie
    dotowali obce montownie.
    Chińczycy mieli montownie ale pomału wygryźli zachodnich kapitalistów i
    są samodzielną potęgą.
    Japończycy tez zaczynali od klepania tandety, a dzisiaj są w czołówce.
    My mieliśmy całkiem konkretne podstawy, ale wybraliśmy nowatorski sposób
    przemiany gospodarki i mamy g...o, trochę montowni które nawet podatków
    nie płacą bo stoją w SSE albo kupuje się logo firmy i transferuje zyski.
    To ja już wolę te stare metody.

    Zresztą tak jak już wcześniej pisałem warunki się zmieniają i pytanie
    jest takie: czy nawet jak się wyleczy ludzi z socjalizmu i wpoi jakiś
    sensowny etos pracy to można zapewnić jako taki dobrobyt dla wszystkich
    obywateli (a przynajmniej dla tych co chcą pracować).
    Kiedyś konkurowało się z innymi ludźmi, teraz z ludźmi i maszynami. I
    maszyny są coraz lepsze.

    Piotrek